Stellantis komt met waterstofbusjes voor veelrijders

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Stellantis)

In het tweede kwartaal van 2023 introduceert Stellantis de eerste lichte bedrijfswagens die op waterstof rijden. Het gaat om de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Stellantis belooft voor de waterstofbussen een actieradius tot 400 km.

Dat meldt het bedrijf in een verklaring. De autofabrikant richt zich vooral op bestuurders die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden en hiervoor een zero-emissie voertuig willen gebruiken. Veel bedrijven kunnen het zich volgens Stellantis bovendien ‘niet veroorloven om hun bedrijfswagens te laten stilstaan voor het opladen van de batterij’. De fabrikant streeft ernaar jaarlijks vijfduizend FCEV’s te produceren.

Waterstofvulstations

Om het tekort aan waterstofvulstations te tackelen kondigde de Europese Clean Hydrogen Alliance – waarvan Stellantis onderdeel is – vorig jaar investeringen aan ter waarde van circa 60 miljard euro in de ontwikkeling van een waterstofsysteem. Het aantal waterstoftankstations in Europa moet groeien naar 2.500 in 2030 en 10 duizend in 2055, wanneer naar verwachting zo’n 450 duizend lichte bedrijfswagens en 10 duizend vrachtwagens in Europa op waterstof rijden, aldus Stellantis. Dat is nodig ook want het loopt nog niet echt storm als het gaat om de bijdrage van waterstof aan emissieloze mobiliteit.

Renault

Stellantis is overigens niet de enige die inzet op waterstof. Volgend jaar wil Renault Nederland twee waterstofversies van de Master introduceren, met partner Hyvia. Nederland is daarmee een van de eerste landen in Europa waar de FCEV-besteller zal worden aangeboden.

Stellantis komt met waterstofbusjes voor veelrijders | Fleet&Mobility

Stellantis komt met waterstofbusjes voor veelrijders

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
(foto: Stellantis)

In het tweede kwartaal van 2023 introduceert Stellantis de eerste lichte bedrijfswagens die op waterstof rijden. Het gaat om de Citroën Jumpy, Opel Vivaro en Peugeot Expert. Stellantis belooft voor de waterstofbussen een actieradius tot 400 km.

Dat meldt het bedrijf in een verklaring. De autofabrikant richt zich vooral op bestuurders die dagelijks meer dan 300 kilometer rijden en hiervoor een zero-emissie voertuig willen gebruiken. Veel bedrijven kunnen het zich volgens Stellantis bovendien ‘niet veroorloven om hun bedrijfswagens te laten stilstaan voor het opladen van de batterij’. De fabrikant streeft ernaar jaarlijks vijfduizend FCEV’s te produceren.

Waterstofvulstations

Om het tekort aan waterstofvulstations te tackelen kondigde de Europese Clean Hydrogen Alliance – waarvan Stellantis onderdeel is – vorig jaar investeringen aan ter waarde van circa 60 miljard euro in de ontwikkeling van een waterstofsysteem. Het aantal waterstoftankstations in Europa moet groeien naar 2.500 in 2030 en 10 duizend in 2055, wanneer naar verwachting zo’n 450 duizend lichte bedrijfswagens en 10 duizend vrachtwagens in Europa op waterstof rijden, aldus Stellantis. Dat is nodig ook want het loopt nog niet echt storm als het gaat om de bijdrage van waterstof aan emissieloze mobiliteit.

Renault

Stellantis is overigens niet de enige die inzet op waterstof. Volgend jaar wil Renault Nederland twee waterstofversies van de Master introduceren, met partner Hyvia. Nederland is daarmee een van de eerste landen in Europa waar de FCEV-besteller zal worden aangeboden.