Tomtom en Cisco testen nieuw meetsysteem verkeersintensiteit

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Tomtom in een persbericht.

Volgens het bedrijf, dat graag laat zien dat het meer doet dan navigatiekastjes verkopen, maakt de nieuwe technologie nauwkeurige en nagenoeg real-time waarneming van verkeersintensiteit mogelijk op elk punt op de weg. Op die manier kunnen bestuurders sneller gewaarschuwd worden als zich vertragingen of opstoppingen voordoen. Ook verkeerscentrales kunnen sneller en nauwkeuriger de situatie op de weg in de gaten houden. In de toekomst plaveit de technologie bovendien de weg voor zelfrijdende voertuigen, die immers gevoed moeten worden met zo veel mogelijk accurate data over de toestand op de weg.

Haarfijn

In een onderzoeksproject koppelt Tomtom zijn systemen voor verkeersanalyse aan het internet of things-platform van Cisco. Dat platform wordt eveneens gevoed met verkeersdata die gegenereerd worden door sensoren, controllers en routers van Cisco die nu al zijn geïnstalleerd rond wegen.

Piece de résistance is het retrofitten van glasvezelkabels langs de wegen met apparaatjes die die kabels omzetten in een soort virtuele microfoons, zodat ze over de gehele lengte de snelheid van het langsrijdende verkeer kunnen meten. Door die data te koppelen aan de stroom aan informatie over positie en snelheid van apparaten met Tomtom-software, de zogenoemde floating car data, ontstaat een haarfijn beeld van de snelheid van het verkeer per rijbaan over de gehele weg – bijna in real-time.

Vooruitkijken

Het IoT-platform van Cisco levert die informatie terug aan de systemen van Tomtom, die die verspreidt onder zijn gebruikers en aanlevert bij verkeerscentrales. Zo kunnen beiden razendsnel reageren op eventuele vertragingen en opstoppingen, waardoor de impact en duur daarvan minder worden. Ook kan de informatie op termijn gebruikt worden om autonome voertuigen ‘verder vooruit te laten kijken’ dan met de eigen sensoren mogelijk is.

Op 5 juli maakte Tomtom bekend dat het gaat samenwerken met Baidu, de Chinese Google, om de ontwikkeling van HD-kaarten voor zelfrijdende auto’s naar een hoger plan te tillen.

Tomtom en Cisco testen nieuw meetsysteem verkeersintensiteit | Fleet&Mobility

Tomtom en Cisco testen nieuw meetsysteem verkeersintensiteit

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt Tomtom in een persbericht.

Volgens het bedrijf, dat graag laat zien dat het meer doet dan navigatiekastjes verkopen, maakt de nieuwe technologie nauwkeurige en nagenoeg real-time waarneming van verkeersintensiteit mogelijk op elk punt op de weg. Op die manier kunnen bestuurders sneller gewaarschuwd worden als zich vertragingen of opstoppingen voordoen. Ook verkeerscentrales kunnen sneller en nauwkeuriger de situatie op de weg in de gaten houden. In de toekomst plaveit de technologie bovendien de weg voor zelfrijdende voertuigen, die immers gevoed moeten worden met zo veel mogelijk accurate data over de toestand op de weg.

Haarfijn

In een onderzoeksproject koppelt Tomtom zijn systemen voor verkeersanalyse aan het internet of things-platform van Cisco. Dat platform wordt eveneens gevoed met verkeersdata die gegenereerd worden door sensoren, controllers en routers van Cisco die nu al zijn geïnstalleerd rond wegen.

Piece de résistance is het retrofitten van glasvezelkabels langs de wegen met apparaatjes die die kabels omzetten in een soort virtuele microfoons, zodat ze over de gehele lengte de snelheid van het langsrijdende verkeer kunnen meten. Door die data te koppelen aan de stroom aan informatie over positie en snelheid van apparaten met Tomtom-software, de zogenoemde floating car data, ontstaat een haarfijn beeld van de snelheid van het verkeer per rijbaan over de gehele weg – bijna in real-time.

Vooruitkijken

Het IoT-platform van Cisco levert die informatie terug aan de systemen van Tomtom, die die verspreidt onder zijn gebruikers en aanlevert bij verkeerscentrales. Zo kunnen beiden razendsnel reageren op eventuele vertragingen en opstoppingen, waardoor de impact en duur daarvan minder worden. Ook kan de informatie op termijn gebruikt worden om autonome voertuigen ‘verder vooruit te laten kijken’ dan met de eigen sensoren mogelijk is.

Op 5 juli maakte Tomtom bekend dat het gaat samenwerken met Baidu, de Chinese Google, om de ontwikkeling van HD-kaarten voor zelfrijdende auto’s naar een hoger plan te tillen.