Gemeentelijke inhaalslag laadinfrastructuur

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit een benchmark van adviesbureau Over Morgen. Vorig jaar voerde het bureau de benchmark voor het eerst uit.

De best scorende gemeenten in 2017 zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, elk met een benchmarkscore boven de 85. Utrecht is enkele plaatsen gezakt in de lijst naar plek zes en is voorbijgestreefd door 4) Amstelveen en 5) Noordwijkerhout.
 
Ten opzichte van de vorige benchmark in 2016 zijn er tevens een aantal gemeenten die fors beter scoren dan het afgelopen jaar. De top drie ‘stijgers’ op de ranglijst zijn Uitgeest, Amstelveen en Aalsmeer. Opmerkelijk is dat onder de 30 grootste gemeenten Amersfoort, Emmen, Enschede en Venlo relatief laag scoren (<25).

Oprit

“In de benchmark vergelijken we vraag en aanbod van laadinfrastructuur”, zegt Mark Verbeet, teamleider elektrische mobiliteit bij Over Morgen. “Wij conbineren data over de beschikbaarheid van openbare laadpalen met de vraagverwachting tot 2020 op wijkniveau. De score drukt het dekkingspercentage uit van gemeentelijke laadpalen ten opzichte van relevante adressen, van huizen zonder eigen oprit.”

Over Morgen ontwikkelde het model voor het berekenen van de vraagverwachting zelf. “Indicatoren voor aanschaf van een EV zijn op dit moment autobezit en inkomen”, zegt Verbeet. “Met de jaren komen daar andere factoren bij, maar nu zijn elektrische auto’s nog duur in aanschaf. Daardoor is de particuliere markt nog klein: er wordt vooral elektrisch gereden in leaseauto’s. Over een paar jaar wordt de instap qua prijs haalbaarder en zal er ook een tweedehandsmarkt ontstaan.”

Call to action

In de vraagverwachting is geen rekening gehouden met elektrische leaseauto’s, omdat er volgens Verbeet geen data voorhanden is over waar die leaseauto’s worden gebruikt. Ook met bezoekers en forenzen kan wegens gebrek aan data geen rekening worden gehouden. “De benchmark is dus gebaseerd op een vrij conservatieve schatting”, aldus Verbeet. “Hij geeft vooral inzicht in de relatieve beschikbaarheid van laadinfrastructuur per gemeente. Een gemeente met veel huizen met opritten scoort al gauw goed met slechts een paar laadpalen.” De belangrijkste functie van de benchmark is dus een call to action, aldus Verbeet: “Veel automerken komen binnenkort met nieuwe modellen met actieradius boven de 250 kilometer. Gemeenten zouden er goed aan doen om na te denken over laadinfrastructuur nu ze nog tijd hebben.”

Gemeentelijke inhaalslag laadinfrastructuur | Fleet&Mobility

Gemeentelijke inhaalslag laadinfrastructuur

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat blijkt uit een benchmark van adviesbureau Over Morgen. Vorig jaar voerde het bureau de benchmark voor het eerst uit.

De best scorende gemeenten in 2017 zijn Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, elk met een benchmarkscore boven de 85. Utrecht is enkele plaatsen gezakt in de lijst naar plek zes en is voorbijgestreefd door 4) Amstelveen en 5) Noordwijkerhout.
 
Ten opzichte van de vorige benchmark in 2016 zijn er tevens een aantal gemeenten die fors beter scoren dan het afgelopen jaar. De top drie ‘stijgers’ op de ranglijst zijn Uitgeest, Amstelveen en Aalsmeer. Opmerkelijk is dat onder de 30 grootste gemeenten Amersfoort, Emmen, Enschede en Venlo relatief laag scoren (<25).

Oprit

“In de benchmark vergelijken we vraag en aanbod van laadinfrastructuur”, zegt Mark Verbeet, teamleider elektrische mobiliteit bij Over Morgen. “Wij conbineren data over de beschikbaarheid van openbare laadpalen met de vraagverwachting tot 2020 op wijkniveau. De score drukt het dekkingspercentage uit van gemeentelijke laadpalen ten opzichte van relevante adressen, van huizen zonder eigen oprit.”

Over Morgen ontwikkelde het model voor het berekenen van de vraagverwachting zelf. “Indicatoren voor aanschaf van een EV zijn op dit moment autobezit en inkomen”, zegt Verbeet. “Met de jaren komen daar andere factoren bij, maar nu zijn elektrische auto’s nog duur in aanschaf. Daardoor is de particuliere markt nog klein: er wordt vooral elektrisch gereden in leaseauto’s. Over een paar jaar wordt de instap qua prijs haalbaarder en zal er ook een tweedehandsmarkt ontstaan.”

Call to action

In de vraagverwachting is geen rekening gehouden met elektrische leaseauto’s, omdat er volgens Verbeet geen data voorhanden is over waar die leaseauto’s worden gebruikt. Ook met bezoekers en forenzen kan wegens gebrek aan data geen rekening worden gehouden. “De benchmark is dus gebaseerd op een vrij conservatieve schatting”, aldus Verbeet. “Hij geeft vooral inzicht in de relatieve beschikbaarheid van laadinfrastructuur per gemeente. Een gemeente met veel huizen met opritten scoort al gauw goed met slechts een paar laadpalen.” De belangrijkste functie van de benchmark is dus een call to action, aldus Verbeet: “Veel automerken komen binnenkort met nieuwe modellen met actieradius boven de 250 kilometer. Gemeenten zouden er goed aan doen om na te denken over laadinfrastructuur nu ze nog tijd hebben.”