Overheid subsidieert aanleg van slimme laadpalen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Staatssecretaris Van Veldhoven wil de aanleg van slimme laadpalen stimuleren. (Foto: Ministerie van I&W)

Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat trekt 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg van slimme laadpalen. Met dit geld komen in 21 gemeenten laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn slimme laadpalen de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van de auto voordeliger, aldus het ministerie. Met de subsidie wil de overheid de aanleg van slimme laadpalen versnellen.

Slimme laadpalen werken volgens het zogeheten vehicle-to-grid principe, waarbij het overschot aan duurzaam opgewekte stroom wordt opgeslagen. Op piekmomenten wordt de stroom vervolgens teruggeleverd aan het net. Door de subsidie kunnen gemeenten werken aan laadpleinen met nieuwe toepassingen voor consumenten, zoals de mogelijkheden voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Mensen die hun EV beschikbaar stellen voor de vraag naar energie, kunnen daar dan een beloning voor krijgen.

Lokale duurzame energie

In de gemeente Utrecht komen 20 nieuwe laadpleinen. “Naar schatting rijden er in Utrecht 12 duizend elektrische auto’s in 2020”, zegt Victor Everhardt, wethouder van milieu in Utrecht. “Om deze auto’s te kunnen laden zijn er ongeveer 1.600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die hier komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet.” Renault en We Drive Solar zijn dit jaar in Utrecht een deelautoproject gestart waarbij de auto’s opgeladen worden met zonne-energie, die eveneens energie aan het net kan worden teruggeleverd. 

Amsterdam installeerde dit voorjaar al Flexpower-palen, die in daluren meer vermogen aan de laadpaal afgeven en in de piekuren wat minder. 

Overheid subsidieert aanleg van slimme laadpalen | Fleet&Mobility

Overheid subsidieert aanleg van slimme laadpalen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Staatssecretaris Van Veldhoven wil de aanleg van slimme laadpalen stimuleren. (Foto: Ministerie van I&W)

Het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat trekt 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg van slimme laadpalen. Met dit geld komen in 21 gemeenten laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven zijn slimme laadpalen de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van de auto voordeliger, aldus het ministerie. Met de subsidie wil de overheid de aanleg van slimme laadpalen versnellen.

Slimme laadpalen werken volgens het zogeheten vehicle-to-grid principe, waarbij het overschot aan duurzaam opgewekte stroom wordt opgeslagen. Op piekmomenten wordt de stroom vervolgens teruggeleverd aan het net. Door de subsidie kunnen gemeenten werken aan laadpleinen met nieuwe toepassingen voor consumenten, zoals de mogelijkheden voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Mensen die hun EV beschikbaar stellen voor de vraag naar energie, kunnen daar dan een beloning voor krijgen.

Lokale duurzame energie

In de gemeente Utrecht komen 20 nieuwe laadpleinen. “Naar schatting rijden er in Utrecht 12 duizend elektrische auto’s in 2020”, zegt Victor Everhardt, wethouder van milieu in Utrecht. “Om deze auto’s te kunnen laden zijn er ongeveer 1.600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die hier komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet.” Renault en We Drive Solar zijn dit jaar in Utrecht een deelautoproject gestart waarbij de auto’s opgeladen worden met zonne-energie, die eveneens energie aan het net kan worden teruggeleverd. 

Amsterdam installeerde dit voorjaar al Flexpower-palen, die in daluren meer vermogen aan de laadpaal afgeven en in de piekuren wat minder.