ACM pleit voor meer transparantie laadpaaltarieven, branche reageert

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Tegen welke prijs? (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument en Markt wil meer transparantie in de tarieven bij openbare laadpalen. Dat meldt een woordvoerder aan Automotive. De prijzen bij laadpalen langs de openbare weg zijn lang niet altijd duidelijk. Het gaat dan onder andere om de prijs per kilowattuur – die in sommige gevallen ook variabel is – en om de vaste kosten. Het tarief verschilt per aanbieder, maar ook per regio.

ACM zegt gesprekken te hebben gevoerd met diverse branchepartijen over hoe de prijzen transparanter kunnen worden gemaakt. “Als een consument een product of dienst afneemt moet hij vooraf weten wat de kosten zijn. Wij staan voor dat consumentenrecht. Als wij signalen krijgen dat de benodigde transparantie ontbreekt is het dus onze taak om daar onder zoek naar te doen”, aldus Jeroen Nugteren, woordvoerder bij ACM. Deze transparantie wordt belangrijker naarmate ook meer particulieren een elektrische auto zullen aanschaffen. Ook onder wagenparkbeheerders is meer transparantie echter gewenst. Daarom lanceerde leasemaatschappij Alphabet vorig jaar een vast laadtarief, ongeacht aan welke paal wordt geladen.

Over lopende zaken doet de autoriteit verder geen mededelingen. “We kunnen wel zeggen dat de transparantie in ieder geval te wensen over laat en dat daar iets aan moet gebeuren.” In het uiterste geval kan ACM boetes opleggen. Onlangs kreeg een aantal telecomproviders nog een miljoenenboete opgelegd omdat de informatie op hun website onvolledig en onduidelijk was.

Complexiteit

Dat de prijzen niet door iedereen transparant worden gemaakt, heeft ook te maken met de technische complexiteit, denkt Travelcard-directeur Jan-Reint Vink. Travelcard, aanbieder van tank- en laadpassen. “Als je het hele jaar door hetzelfde tarief hanteert volstaat een sticker op de paal met de prijs, maar in de praktijk wordt de prijs regelmatig aangepast, zelfs op uur; zo geldt soms een hoger tarief bij piekdrukte. Dan wordt het al lastiger. Ook is er soms een boete voor laadpaalklevers. Maar uiteindelijk moet het voor iedereen mogelijk zijn om realtime de prijs te communiceren”, aldus Vink, die beaamt dat de prijzen nog verre van duidelijk zijn. “De transparantie moet bij de Chargepoint operators vandaan komen; wij zijn verantwoordelijk voor het communiceren van een eventuele fee per transactie die wij er bovenop doen als kaartleverancier. Het gaat er uiteindelijk om dat de prijs duidelijk is voor de bezoeker van de laadpaal.”

Er is in de markt inmiddels wel beweging. Zo lanceerde exploitant Vandebron, onderdeel van Essent, gisteren een laadpalenkaart waarop de precieze prijs van een laadpaal wordt getoond. “Helderheid over laadtarieven is een belangrijke succesfactor voor de grootschalige uitrol van meer elektrisch rijden”, aldus Matthijs Guichelaar, CEO bij Vandebron. “De meeste partijen delen pas achteraf de laadkosten met andere laadpasaanbieders, die daardoor beperkt worden in hun mogelijkheid tarieven te delen met klanten. Dit terwijl het mogelijk is laadkosten direct openbaar te maken.” Volgens Vandebron zijn er op dit moment slechts 6 van de 25 aanbieders die hun prijsinformatie realtime willen delen. Van de grote partijen zou dat er maar één zijn. De naam daarvan wordt niet genoemd.