Groot Handelsgebouw zet deelauto voor de deur

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Volgens Marius Meurs, directeur van het Groot Handelsgebouw, speelt zijn organisatie hiermee in op de trend naar meer flexibiler vervoer. Lizette van Bergen, product developer bij Hoppa Carsharing, licht toe: “Het bedrijfsverzamelgebouw ligt midden in de stad, vlak naast Rotterdam Centraal. Soms komen mensen met de auto naar het gebouw, omdat ze die voor een afspraak nodig hebben. Met een deelauto is dat niet nodig.”

Poolauto

Hoppa Carsharing is in september 2016 opgericht onder de naam Mobility Heroes. Tot nu toe heeft het concept zich vooral gericht op particulier autodelen; Hoppa zegt dat er momenteel zo’n 25 auto’s worden gedeeld op het platform. Volgens Van Bergen is de dienst gebaseerd op poolautosystemen, waarbij de locatie en het aantal gereden kilometers wordt gevolgd via een track & trace-systeem en de auto kan worden ontgrendeld via een app. “Wij hebben daaraan een volautomatisch factureringssysteem gekoppeld. Daarmee ligt het gehele operationele deel bij ons. Dat is aantrekkelijk voor vastgoedeigenaren: zij kunnen via Hoppa deelauto’s aanbieden zonder dat bijvoorbeeld de receptie er iets voor hoeft te doen.” Volgens Van Bergen hebben diverse vastgoedpartijen interesse getoond. Over eventuele andere projecten wil ze niets loslaten.

Elektrisch

Op de binnenplaats van het Groot Handelsgebouw staat nu een Renault Captur, die Hoppa betrekt bij leasepartner Mijndomein. De 180 huurders van het Groot Handelsgebouw kunnen daarvan gebruik maken tegen een gereduceerd tarief. Van Bergen: “Wij hebben flexibele afspraken gemaakt met onze leasepartner, omdat we moeten onderzoeken hoe vaak zo’n auto wordt gebruikt. Een aantal huurders hebben we testritjes laten maken, en zij reageren enthousiast. Het concept lijkt veelbelovend.” Van Bergen meldt verder dat huurders van het Groot Handelsgebouw regelmatig vragen of het niet elektrisch kan. “Dat is wel onze ambitie, maar we moeten we eerst de business case testen. Voordat je laadpalen op de binnenplaats gaat zetten, moet je eerst een markttest doen. Ook moeten we kijken welke auto daarvoor geschikt is. Lange laadtijden bijvoorbeeld kunnen we niet gebruiken.”

Groot Handelsgebouw zet deelauto voor de deur | Fleet&Mobility

Groot Handelsgebouw zet deelauto voor de deur

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Volgens Marius Meurs, directeur van het Groot Handelsgebouw, speelt zijn organisatie hiermee in op de trend naar meer flexibiler vervoer. Lizette van Bergen, product developer bij Hoppa Carsharing, licht toe: “Het bedrijfsverzamelgebouw ligt midden in de stad, vlak naast Rotterdam Centraal. Soms komen mensen met de auto naar het gebouw, omdat ze die voor een afspraak nodig hebben. Met een deelauto is dat niet nodig.”

Poolauto

Hoppa Carsharing is in september 2016 opgericht onder de naam Mobility Heroes. Tot nu toe heeft het concept zich vooral gericht op particulier autodelen; Hoppa zegt dat er momenteel zo’n 25 auto’s worden gedeeld op het platform. Volgens Van Bergen is de dienst gebaseerd op poolautosystemen, waarbij de locatie en het aantal gereden kilometers wordt gevolgd via een track & trace-systeem en de auto kan worden ontgrendeld via een app. “Wij hebben daaraan een volautomatisch factureringssysteem gekoppeld. Daarmee ligt het gehele operationele deel bij ons. Dat is aantrekkelijk voor vastgoedeigenaren: zij kunnen via Hoppa deelauto’s aanbieden zonder dat bijvoorbeeld de receptie er iets voor hoeft te doen.” Volgens Van Bergen hebben diverse vastgoedpartijen interesse getoond. Over eventuele andere projecten wil ze niets loslaten.

Elektrisch

Op de binnenplaats van het Groot Handelsgebouw staat nu een Renault Captur, die Hoppa betrekt bij leasepartner Mijndomein. De 180 huurders van het Groot Handelsgebouw kunnen daarvan gebruik maken tegen een gereduceerd tarief. Van Bergen: “Wij hebben flexibele afspraken gemaakt met onze leasepartner, omdat we moeten onderzoeken hoe vaak zo’n auto wordt gebruikt. Een aantal huurders hebben we testritjes laten maken, en zij reageren enthousiast. Het concept lijkt veelbelovend.” Van Bergen meldt verder dat huurders van het Groot Handelsgebouw regelmatig vragen of het niet elektrisch kan. “Dat is wel onze ambitie, maar we moeten we eerst de business case testen. Voordat je laadpalen op de binnenplaats gaat zetten, moet je eerst een markttest doen. Ook moeten we kijken welke auto daarvoor geschikt is. Lange laadtijden bijvoorbeeld kunnen we niet gebruiken.”