Eilandbewoner start failliet Wattcar door

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In 2014 werd gestart met 42 Nissans Leaf. (Foto: Wattcar)

Dat meldt eigenaar Marc Boekeloo aan Fleet&Mobility.

Het Terschellingse autodeelconcept werd vorige maand failliet verklaard. Vader en zoon Martin en Marc Boekeloo werken hard aan een doorstart. “Wij hebben vijf jaar geleden het fietsverhuurbedrijf Fietsenopterschelling overgenomen. Inmiddels verhuren we ook auto’s en scooters aan toeristen op het eiland. Een deelautoconcept sluit daar prima op aan. Bovendien vinden we het zonde als dit project ter ziele gaat, er is veel in geïnvesteerd”, aldus Marc Boekeloo.

Achter een hek parkeren

Wattcar maakt gebruik van het platform en de app van Wego en de auto’s worden geleaset bij Van Mossel Leasing. Het is nu nog een free floating-concept, waarbij je de auto kunt parkeren waar je wil. “Daar willen we een point-to-point-concept van maken, waarbij de auto altijd terug moet naar een vast plek. Dat hoeft niet per se de ophaalplek te zijn, maar een door ons aangewezen punt. Het free floaten is het grootste obstakel voor succes geweest”, stelt Marc. “Mensen parkeerden de deelauto’s in de eigen garage die vervolgens op slot werd gedaan, of achter een hek. Iemand heeft zelfs een stuk lood op het dashboard gelegd waardoor het contact met de Sim-kaart van de auto werd verbroken. Dan verdwijnt een auto als het ware van de kaart.”

Marc is zelf een bewoner op het eiland en kent de omgeving. Zo weet hij dat de inwoners zelf op twee plekken wonen en dat er verder vooral vakantiewoningen staan. Daardoor kan hij strategisch de standplaatsen van de deelauto’s bepalen. “In eerste instantie gaan we uit van ongeveer vijf locaties. In de toekomst gaan we per buurtschap of dorp kijken of er behoefte is aan deelauto’s.”

Hogere bezettingsgraad

De bezettingsgraad van de auto’s lag tot nu toe op 30 tot 45 minuten per dag. “Die willen wij omhoog brengen en door met het free floaten te stoppen moet dat lukken”, aldus Marc Boekeloo. In 2014 werd gestart met 42 elektrische Nissans Leaf. Daar zijn in de tussentijd nog een aantal auto’s bijgekomen. Hoeveel auto’s vader en zoon Boekeloo in gaan zetten is nog niet duidelijk. “Achttien zijn helemaal stuk gereden. Dertig zijn er nog op het eiland aanwezig en de gesprekken met de leasemaatschappij lopen nu. We gaan minimaal tien auto’s inzetten, maar dat kunnen er ook twintig worden.”

Eilandbewoner start failliet Wattcar door | Fleet&Mobility

Eilandbewoner start failliet Wattcar door

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
In 2014 werd gestart met 42 Nissans Leaf. (Foto: Wattcar)

Dat meldt eigenaar Marc Boekeloo aan Fleet&Mobility.

Het Terschellingse autodeelconcept werd vorige maand failliet verklaard. Vader en zoon Martin en Marc Boekeloo werken hard aan een doorstart. “Wij hebben vijf jaar geleden het fietsverhuurbedrijf Fietsenopterschelling overgenomen. Inmiddels verhuren we ook auto’s en scooters aan toeristen op het eiland. Een deelautoconcept sluit daar prima op aan. Bovendien vinden we het zonde als dit project ter ziele gaat, er is veel in geïnvesteerd”, aldus Marc Boekeloo.

Achter een hek parkeren

Wattcar maakt gebruik van het platform en de app van Wego en de auto’s worden geleaset bij Van Mossel Leasing. Het is nu nog een free floating-concept, waarbij je de auto kunt parkeren waar je wil. “Daar willen we een point-to-point-concept van maken, waarbij de auto altijd terug moet naar een vast plek. Dat hoeft niet per se de ophaalplek te zijn, maar een door ons aangewezen punt. Het free floaten is het grootste obstakel voor succes geweest”, stelt Marc. “Mensen parkeerden de deelauto’s in de eigen garage die vervolgens op slot werd gedaan, of achter een hek. Iemand heeft zelfs een stuk lood op het dashboard gelegd waardoor het contact met de Sim-kaart van de auto werd verbroken. Dan verdwijnt een auto als het ware van de kaart.”

Marc is zelf een bewoner op het eiland en kent de omgeving. Zo weet hij dat de inwoners zelf op twee plekken wonen en dat er verder vooral vakantiewoningen staan. Daardoor kan hij strategisch de standplaatsen van de deelauto’s bepalen. “In eerste instantie gaan we uit van ongeveer vijf locaties. In de toekomst gaan we per buurtschap of dorp kijken of er behoefte is aan deelauto’s.”

Hogere bezettingsgraad

De bezettingsgraad van de auto’s lag tot nu toe op 30 tot 45 minuten per dag. “Die willen wij omhoog brengen en door met het free floaten te stoppen moet dat lukken”, aldus Marc Boekeloo. In 2014 werd gestart met 42 elektrische Nissans Leaf. Daar zijn in de tussentijd nog een aantal auto’s bijgekomen. Hoeveel auto’s vader en zoon Boekeloo in gaan zetten is nog niet duidelijk. “Achttien zijn helemaal stuk gereden. Dertig zijn er nog op het eiland aanwezig en de gesprekken met de leasemaatschappij lopen nu. We gaan minimaal tien auto’s inzetten, maar dat kunnen er ook twintig worden.”