VodafoneZiggo mikt op de juiste work-life balance voor medewerkers

Thomas Mulder (VodafoneZiggo): ‘Bij ons is iedereen gelijk’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Thomas Mulder

Het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo ligt pal naast Utrecht Centraal in Hoog Catharijne. Daar wíllen de 1.680 medewerkers van het bedrijf niet eens met de auto komen. Het is dan ook geen toeval dat het nieuwe hoofdkantoor, dat VodafoneZiggo het Central Office noemt, daar is neergestreken. Alle medewerkers, dus ook die op andere locaties en in de winkels werken, hebben een NS Business Card gekregen. Met de NS Business Card mag ook eerste klas gereisd worden. “Dat recht heeft iedereen en is dus niet beperkt tot bepaalde managementlagen of directies”, benadrukt Mulder. Ook mag de kaart privé gebruikt worden en buiten de spits krijgen medereizigers 40 procent korting. “In dit nieuwe beleid is iedereen in de basis gelijk. Dat is deels de kracht. Het is dus ook niet zo dat de directie wel recht heeft op leaseauto’s. Alleen monteurs rijden nog in servicebusjes, maar ook hier wordt slim omgegaan met bevoorrading en reisafstanden. Medewerkers die voor hun functie meerdere keren per dag op meerdere locaties moeten zijn, zoals bijvoorbeeld een accountmanager, krijgen een leaseauto. Wel kunnen collega’s die incidenteel op een locatie moeten zijn waar geen OV in de buurt is, gebruik maken van een deelauto. Ik ga zelf met de fiets naar het station in Naarden en pak dan de Sprinter naar Utrecht. Het komt regelmatig voor dat ik met onze CEO samen in de trein zit. Dan komen we samen met ons rugzakje op kantoor aan. Het is even wennen, maar na een week of vier, vijf, zes zit het reizen met de trein helemaal in je systeem.”

Statussymbolen

Bedrijven hebben allang niet meer alleen een leaseautobeleid, het mobiliteitsbeleid is de nieuwe norm. Waar eerst de wagenparkbeheerder aan zet was met het inkopen auto’s, is nu vooral de HR-manager druk met het faciliteren van multimodaliteit. Voor Mulder is duurzaamheid een belangrijke drijfveer in het nieuwe beleid, maar het creëren van een goede work-life balance voor de medewerkers heeft misschien wel net zoveel invloed gehad. “We zijn een bedrijf dat midden in de samenleving staat en constant in beweging is. We willen vooruit lopen op de massa en relevant blijven in de toekomst. Er is bij ons geen ruimte voor statussymbolen, niemand heeft meer een eigen kantoor of parkeerplek. Ook een groot leaseautopark inclusief parkeergarage past daar niet bij. Efficiënt de reistijd benutten met mobiele werkoplossingen past veel beter in onze visie. In totaal houden we 650 leaseauto’s over als de contracten afgelopen zijn. Dat zijn er 500 minder dan in het oude beleid. Het locatiemanagement is er nu op gericht dat er kantoren in steden komen die soepel met het OV te bereizen zijn.”

Heilige huisjes

VodafoneZiggo heeft heel wat heilige huisjes omgetrapt, mét succes. Het ‘afpakken’ van een leaseauto is een gedurfde keuze in deze arbeidsmarkt waar mensen de banen voor het uitkiezen hebben. Wat dat betreft loopt het bedrijf voor op de rest van Nederland. “Voor de fusie tussen Vodafone en Ziggo werkte ik al ruim zeven jaar bij Vodafone in verschillende landen. In Londen was het heel normaal dat iedereen met het OV naar kantoor komt. Daar zitten bouwvakkers en ceo’s zij aan zij in de metro. Maar ik heb ook in München gewerkt, waar het juist de bedoeling is dat je een zo groot mogelijke leaseauto rijdt. In Nederland werkte in vier jaar lang op de Amsterdamse Zuidas waar ik iedere dag met auto naartoe ging. Geen enkele dag heb ik de trein gepakt. Een trein vertrekt immers waar je niet bent en komt aan waar je niet moet zijn, zo dacht ik. In ons beleid is dat geen argument meer. De kantoren zijn binnenkort allemaal naast grote OV-knooppunten. Medewerkers worden gestimuleerd te fietsen naar kantoor, of naar een treinstation. Als dat geen optie is, kunnen ze wel met de auto naar het station rijden, op een p+r-plek parkeren en vervolgens in de trein stappen.”

Draagvlak

Om die gedragsverandering bij medewerkers voor elkaar te krijgen is het volgens Mulder van belang dat het management het goede voorbeeld geeft. “Je moet echt vanuit de top van je bedrijf beginnen. Het beleid krijgt hier enorm veel draagvlak omdat iedereen het doet. Er moeten geen uitzonderingsposities gecreëerd worden. Vrijwel alle tegenstanders van de nieuwe plannen zijn nu blij dat ze de overstap hebben gemaakt van de auto naar het OV. Ze bewegen meer op een dag en hebben meer tijd om de krant te lezen en social media bij te werken. Een paar jaar geleden werd er nog veel gebeld, maar tegenwoordig gaat de communicatie veel meer via apps en e-mail, dat kan prima in de trein.”

Reistijd

shutterstock 1008760996Uiteraard zijn er ook medewerkers vertrokken. “Dat komt niet doordat ze hun leaseauto in moesten leveren, maar omdat ze bijvoorbeeld per se willen wonen en werken in dezelfde stad. We hadden voorheen vier kantoren verspreid over Amsterdam en Utrecht en al die mensen werken nu samen op één kantoor in hartje Utrecht. Mensen die dus eerst in Amsterdam woonden en werkten, hebben nu meer reistijd. We hebben wel berekend dat de gemiddelde reistijd voor medewerkers is afgenomen sinds de verhuizing. Aan de andere kant merken we dat we weinig moeite meer hebben om onze nieuwe vacatures in te vullen. We hebben zoveel te bieden als werkgever. De medewerkerstevredenheid is dan ook erg hoog, zelfs nu we midden in een fusie zitten. We zijn een ontzettend mooi bedrijf aan het bouwen met VodafoneZiggo. Het werken in ons kantoor in Hoog Catharijne is een experience geworden. Er hangt een informele sfeer, we zitten midden in de stad en medewerkers hebben een uitdagende baan.”

Mobile working

Een van de eerste stappen die je zeker niet moet vergeten is volgens Mulder het mogelijk maken van mobile working. “Wij willen dat onze medewerkers plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Daar moet je IT op ingericht worden. Er moet altijd en overal gewerkt kunnen worden, vanuit huis, onderweg of andere kantoorlocaties. Zo beperken we het aantal reisbewegingen op een dag. Op onze kantoren heb je in elke ruimte video conference systemen, zodat kan worden ingebeld bij een vergadering.”

Arbeidsvoorwaarden

Dit nieuwe mobiliteitsbeleid is een onderdeel van VodafoneZiggo’s visie op modern werkgeverschap. “Binnenkort zetten we ook onze handtekening onder de nieuwe cao die voor iedereen gaat gelden. De arbeidsvoorwaarden worden hiermee geharmoniseerd. Ook het mobiliteitsbeleid maakt hier onderdeel van uit, maar dat is al eerder uitgerold”, vertelt Mulder. Om die uitrol succesvol te doen is het volgens hem belangrijk dat je alle medewerkers meeneemt in het hele proces. Communicatie is daarbij essentieel. “Voorafgaand aan de verhuizing naar Utrecht hebben we veel gecommuniceerd over het verhuisproces en alle bijkomende veranderingen. Op die manier kan iedereen aan het idee wennen en zich erop instellen. We hebben daarnaast een groot event georganiseerd waar het nieuwe kantoor werd gepresenteerd en het mobiliteitsbeleid uit de doeken werd gedaan. Op die dag hebben we ons best gedaan om iedereen enthousiast te maken voor de plannen. Later is ook bevestigd dat iedereen eerste klas mag reizen in de trein. Vooral de reacties op die eerste klas optie waren enorm positief. Mensen zijn nog steeds bang dat treinreizen betekent opgepropt in een coupe naar kantoor te reizen. Die drempel is daarmee weggenomen voor alle medewerkers.”

HR-programma

Het event Fleet Mobility Live heeft ook een speciaal HR programma, waar ook VodafonZiggo’s Thijs van Loon aanschuift bij de HR Round Tables. Van Loon is Director People Experience & Reward en vanuit die rol ook zeer nauw betrokken geweest bij de mobiliteitstransitie. Kijk op fleetmobilitylive.nl voor meer informatie over het HR-programma. Of lees op pagina 13 van deze special het interview met Jos Hollestelle over gedragsverandering bij medewerkers, een van de onderwerpen van de HR Round Tables op 21 mei. Het HR-programma is alleen toegankelijk voor HR-managers.

Thomas Mulder (VodafoneZiggo): ‘Bij ons is iedereen gelijk’ | Fleet&Mobility
VodafoneZiggo mikt op de juiste work-life balance voor medewerkers

Thomas Mulder (VodafoneZiggo): ‘Bij ons is iedereen gelijk’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Thomas Mulder

Het nieuwe hoofdkantoor van VodafoneZiggo ligt pal naast Utrecht Centraal in Hoog Catharijne. Daar wíllen de 1.680 medewerkers van het bedrijf niet eens met de auto komen. Het is dan ook geen toeval dat het nieuwe hoofdkantoor, dat VodafoneZiggo het Central Office noemt, daar is neergestreken. Alle medewerkers, dus ook die op andere locaties en in de winkels werken, hebben een NS Business Card gekregen. Met de NS Business Card mag ook eerste klas gereisd worden. “Dat recht heeft iedereen en is dus niet beperkt tot bepaalde managementlagen of directies”, benadrukt Mulder. Ook mag de kaart privé gebruikt worden en buiten de spits krijgen medereizigers 40 procent korting. “In dit nieuwe beleid is iedereen in de basis gelijk. Dat is deels de kracht. Het is dus ook niet zo dat de directie wel recht heeft op leaseauto’s. Alleen monteurs rijden nog in servicebusjes, maar ook hier wordt slim omgegaan met bevoorrading en reisafstanden. Medewerkers die voor hun functie meerdere keren per dag op meerdere locaties moeten zijn, zoals bijvoorbeeld een accountmanager, krijgen een leaseauto. Wel kunnen collega’s die incidenteel op een locatie moeten zijn waar geen OV in de buurt is, gebruik maken van een deelauto. Ik ga zelf met de fiets naar het station in Naarden en pak dan de Sprinter naar Utrecht. Het komt regelmatig voor dat ik met onze CEO samen in de trein zit. Dan komen we samen met ons rugzakje op kantoor aan. Het is even wennen, maar na een week of vier, vijf, zes zit het reizen met de trein helemaal in je systeem.”

Statussymbolen

Bedrijven hebben allang niet meer alleen een leaseautobeleid, het mobiliteitsbeleid is de nieuwe norm. Waar eerst de wagenparkbeheerder aan zet was met het inkopen auto’s, is nu vooral de HR-manager druk met het faciliteren van multimodaliteit. Voor Mulder is duurzaamheid een belangrijke drijfveer in het nieuwe beleid, maar het creëren van een goede work-life balance voor de medewerkers heeft misschien wel net zoveel invloed gehad. “We zijn een bedrijf dat midden in de samenleving staat en constant in beweging is. We willen vooruit lopen op de massa en relevant blijven in de toekomst. Er is bij ons geen ruimte voor statussymbolen, niemand heeft meer een eigen kantoor of parkeerplek. Ook een groot leaseautopark inclusief parkeergarage past daar niet bij. Efficiënt de reistijd benutten met mobiele werkoplossingen past veel beter in onze visie. In totaal houden we 650 leaseauto’s over als de contracten afgelopen zijn. Dat zijn er 500 minder dan in het oude beleid. Het locatiemanagement is er nu op gericht dat er kantoren in steden komen die soepel met het OV te bereizen zijn.”

Heilige huisjes

VodafoneZiggo heeft heel wat heilige huisjes omgetrapt, mét succes. Het ‘afpakken’ van een leaseauto is een gedurfde keuze in deze arbeidsmarkt waar mensen de banen voor het uitkiezen hebben. Wat dat betreft loopt het bedrijf voor op de rest van Nederland. “Voor de fusie tussen Vodafone en Ziggo werkte ik al ruim zeven jaar bij Vodafone in verschillende landen. In Londen was het heel normaal dat iedereen met het OV naar kantoor komt. Daar zitten bouwvakkers en ceo’s zij aan zij in de metro. Maar ik heb ook in München gewerkt, waar het juist de bedoeling is dat je een zo groot mogelijke leaseauto rijdt. In Nederland werkte in vier jaar lang op de Amsterdamse Zuidas waar ik iedere dag met auto naartoe ging. Geen enkele dag heb ik de trein gepakt. Een trein vertrekt immers waar je niet bent en komt aan waar je niet moet zijn, zo dacht ik. In ons beleid is dat geen argument meer. De kantoren zijn binnenkort allemaal naast grote OV-knooppunten. Medewerkers worden gestimuleerd te fietsen naar kantoor, of naar een treinstation. Als dat geen optie is, kunnen ze wel met de auto naar het station rijden, op een p+r-plek parkeren en vervolgens in de trein stappen.”

Draagvlak

Om die gedragsverandering bij medewerkers voor elkaar te krijgen is het volgens Mulder van belang dat het management het goede voorbeeld geeft. “Je moet echt vanuit de top van je bedrijf beginnen. Het beleid krijgt hier enorm veel draagvlak omdat iedereen het doet. Er moeten geen uitzonderingsposities gecreëerd worden. Vrijwel alle tegenstanders van de nieuwe plannen zijn nu blij dat ze de overstap hebben gemaakt van de auto naar het OV. Ze bewegen meer op een dag en hebben meer tijd om de krant te lezen en social media bij te werken. Een paar jaar geleden werd er nog veel gebeld, maar tegenwoordig gaat de communicatie veel meer via apps en e-mail, dat kan prima in de trein.”

Reistijd

shutterstock 1008760996Uiteraard zijn er ook medewerkers vertrokken. “Dat komt niet doordat ze hun leaseauto in moesten leveren, maar omdat ze bijvoorbeeld per se willen wonen en werken in dezelfde stad. We hadden voorheen vier kantoren verspreid over Amsterdam en Utrecht en al die mensen werken nu samen op één kantoor in hartje Utrecht. Mensen die dus eerst in Amsterdam woonden en werkten, hebben nu meer reistijd. We hebben wel berekend dat de gemiddelde reistijd voor medewerkers is afgenomen sinds de verhuizing. Aan de andere kant merken we dat we weinig moeite meer hebben om onze nieuwe vacatures in te vullen. We hebben zoveel te bieden als werkgever. De medewerkerstevredenheid is dan ook erg hoog, zelfs nu we midden in een fusie zitten. We zijn een ontzettend mooi bedrijf aan het bouwen met VodafoneZiggo. Het werken in ons kantoor in Hoog Catharijne is een experience geworden. Er hangt een informele sfeer, we zitten midden in de stad en medewerkers hebben een uitdagende baan.”

Mobile working

Een van de eerste stappen die je zeker niet moet vergeten is volgens Mulder het mogelijk maken van mobile working. “Wij willen dat onze medewerkers plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Daar moet je IT op ingericht worden. Er moet altijd en overal gewerkt kunnen worden, vanuit huis, onderweg of andere kantoorlocaties. Zo beperken we het aantal reisbewegingen op een dag. Op onze kantoren heb je in elke ruimte video conference systemen, zodat kan worden ingebeld bij een vergadering.”

Arbeidsvoorwaarden

Dit nieuwe mobiliteitsbeleid is een onderdeel van VodafoneZiggo’s visie op modern werkgeverschap. “Binnenkort zetten we ook onze handtekening onder de nieuwe cao die voor iedereen gaat gelden. De arbeidsvoorwaarden worden hiermee geharmoniseerd. Ook het mobiliteitsbeleid maakt hier onderdeel van uit, maar dat is al eerder uitgerold”, vertelt Mulder. Om die uitrol succesvol te doen is het volgens hem belangrijk dat je alle medewerkers meeneemt in het hele proces. Communicatie is daarbij essentieel. “Voorafgaand aan de verhuizing naar Utrecht hebben we veel gecommuniceerd over het verhuisproces en alle bijkomende veranderingen. Op die manier kan iedereen aan het idee wennen en zich erop instellen. We hebben daarnaast een groot event georganiseerd waar het nieuwe kantoor werd gepresenteerd en het mobiliteitsbeleid uit de doeken werd gedaan. Op die dag hebben we ons best gedaan om iedereen enthousiast te maken voor de plannen. Later is ook bevestigd dat iedereen eerste klas mag reizen in de trein. Vooral de reacties op die eerste klas optie waren enorm positief. Mensen zijn nog steeds bang dat treinreizen betekent opgepropt in een coupe naar kantoor te reizen. Die drempel is daarmee weggenomen voor alle medewerkers.”

HR-programma

Het event Fleet Mobility Live heeft ook een speciaal HR programma, waar ook VodafonZiggo’s Thijs van Loon aanschuift bij de HR Round Tables. Van Loon is Director People Experience & Reward en vanuit die rol ook zeer nauw betrokken geweest bij de mobiliteitstransitie. Kijk op fleetmobilitylive.nl voor meer informatie over het HR-programma. Of lees op pagina 13 van deze special het interview met Jos Hollestelle over gedragsverandering bij medewerkers, een van de onderwerpen van de HR Round Tables op 21 mei. Het HR-programma is alleen toegankelijk voor HR-managers.