ALD: Ruim de helft van werkenden pakt vaker de fiets

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ruim de helft van de werkenden overweegt vaker de fiets te pakken voor het woon-werkverkeer, zo blijkt uit onderzoek van ALD Automotive. (Foto: Shutterstock)

Corona speelt, anders dan bij een eerder onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive, geen rol van betekenis bij de beslissing. Van de leaserijders overwegen 6 op de 10 respondenten een e-bike of fiets naast de leaseauto te gebruiken. Dat blijkt uit het tweede onderzoek dat ALD Automotive deed onder ruim 1.000 werkenden over woon-werkverkeer.

Vitaliteit (48%) is één van de belangrijkste redenen om op de fiets naar het werk te gaan. 20 Procent kiest voor de fiets als goedkoper alternatief voor de auto of het OV, terwijl 14 procent de fiets als alternatief ziet om de spits te vermijden. “Dit is niet los te zien van de opmars van de e-bike en speed pedelec”, zegt Lonneke van der Horst, Strategy Director bij ALD Automotive. “Mensen hebben aandacht voor hun gezondheid, willen het drukke verkeer vermijden en iets doen voor het milieu. De e-bike draagt daaraan bij.”

Afstand

Afstand blijft een rol van betekenis spelen bij de keuze voor de fiets als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Zo geeft 85 procent van de respondenten aan dat zij vaker gaan fietsen als zij dichterbij het werk wonen. Het merendeel, 6 op de 10 werkende Nederlanders, vindt echter dat zij te ver van hun werk wonen om een fiets of e-bike te gebruiken als alternatief voor de auto. Van der Horst noemt dat een misvatting. “74 Procent van de ondervraagden woont binnen een straal van 20 kilometer van het werk, zo blijkt uit onderzoek. Dat geeft aan dat er nog veel potentieel is”, aldus Van der Horst.

ALD: Ruim de helft van werkenden pakt vaker de fiets | Fleet&Mobility

ALD: Ruim de helft van werkenden pakt vaker de fiets

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Ruim de helft van de werkenden overweegt vaker de fiets te pakken voor het woon-werkverkeer, zo blijkt uit onderzoek van ALD Automotive. (Foto: Shutterstock)

Corona speelt, anders dan bij een eerder onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive, geen rol van betekenis bij de beslissing. Van de leaserijders overwegen 6 op de 10 respondenten een e-bike of fiets naast de leaseauto te gebruiken. Dat blijkt uit het tweede onderzoek dat ALD Automotive deed onder ruim 1.000 werkenden over woon-werkverkeer.

Vitaliteit (48%) is één van de belangrijkste redenen om op de fiets naar het werk te gaan. 20 Procent kiest voor de fiets als goedkoper alternatief voor de auto of het OV, terwijl 14 procent de fiets als alternatief ziet om de spits te vermijden. “Dit is niet los te zien van de opmars van de e-bike en speed pedelec”, zegt Lonneke van der Horst, Strategy Director bij ALD Automotive. “Mensen hebben aandacht voor hun gezondheid, willen het drukke verkeer vermijden en iets doen voor het milieu. De e-bike draagt daaraan bij.”

Afstand

Afstand blijft een rol van betekenis spelen bij de keuze voor de fiets als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer. Zo geeft 85 procent van de respondenten aan dat zij vaker gaan fietsen als zij dichterbij het werk wonen. Het merendeel, 6 op de 10 werkende Nederlanders, vindt echter dat zij te ver van hun werk wonen om een fiets of e-bike te gebruiken als alternatief voor de auto. Van der Horst noemt dat een misvatting. “74 Procent van de ondervraagden woont binnen een straal van 20 kilometer van het werk, zo blijkt uit onderzoek. Dat geeft aan dat er nog veel potentieel is”, aldus Van der Horst.