Vragen over leasing | Vergoeding vervalt door leasefiets

Redactie Redactie
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

De opkomst van de leasefiets is een interessante ontwikkeling. Uiteraard, omdat de werknemer er slechts 7 procent bijtelling over betaalt (als de fiets wordt betaald door de werkgever), maar ook voor de werkgever is zo’n regeling fiscaal gunstig. De leasekosten zijn aftrekbaar voor de zaak, tegen 25 procent. De werknemer betaalt effectief ongeveer 2,59 procent van de fiscale waarde. Weliswaar elk jaar, maar dan nog is dit voor de cashflow van de belastingdienst ongunstig. Dit in tegenstelling tot bij de meeste zakenauto’s, waarvan de netto opbrengst voor de belastingdienst door de bijtelling van de werknemer (ongeveer 8 procent netto van de fiscale waarde) hoger is dan de aftrekbaarheid van de kosten voor de werkgever (ongeveer 6 procent netto van de fiscale waarde).

Nadeel

Een nadeel voor de werk-nemer is dat de onbelaste kilometervergoeding vervalt wanneer hij met de leasefiets naar de zaak komt. De bijtelling is voor privégebruik, en dat staat los van het woon-werkverkeer. Als de werknemer ook een auto van de zaak heeft (en dus geen kilometervergoeding) kan hij beide dus mooi naast elkaar gebruiken. Als wagenparkbeheerder zit u niet te wachten op extra kosten, maar dat hoeft ook niet per se. Als het woon-werkverkeer met de fiets wordt verreden, wordt het gebruik van de auto van de zaak lager. Uit die lagere kosten kan dan de fiets worden betaald. Laat ook vooral uw medewerker kiezen op welke manier hij zich in 2022 wil gaan verplaatsen: met een speed pedelec, elektrische scooter, of de auto van de zaak.

Als thuiswerken het nieuwe normaal wordt, kan er flink worden bespaard.

Poolconstructie

Als werkgever kun je de tweewielers ook in een poolconstructie aanbieden. Dan kan die auto van de zaak ook voor een andere medewerker worden ingezet. Zeker als meer thuiswerken het nieuwe normaal wordt, moeten daar op behoorlijke schaal bedrijfs kosten kunnen worden bespaard. Dit onderzoek blijkt ook nog eens, dat ruim 25 procent van de medewerkers met de auto van de zaak zeker wel mee wil werken aan dit soort mobiliteitsoplossingen. En, een mobiliteitsoplossing, inclusief tweewielers, is beter voor de gezondheid van de medewerkers, voor het imago van het bedrijf, en voor het milieu.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl

Vragen over leasing | Vergoeding vervalt door leasefiets | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Vergoeding vervalt door leasefiets

Redactie Redactie
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

De opkomst van de leasefiets is een interessante ontwikkeling. Uiteraard, omdat de werknemer er slechts 7 procent bijtelling over betaalt (als de fiets wordt betaald door de werkgever), maar ook voor de werkgever is zo’n regeling fiscaal gunstig. De leasekosten zijn aftrekbaar voor de zaak, tegen 25 procent. De werknemer betaalt effectief ongeveer 2,59 procent van de fiscale waarde. Weliswaar elk jaar, maar dan nog is dit voor de cashflow van de belastingdienst ongunstig. Dit in tegenstelling tot bij de meeste zakenauto’s, waarvan de netto opbrengst voor de belastingdienst door de bijtelling van de werknemer (ongeveer 8 procent netto van de fiscale waarde) hoger is dan de aftrekbaarheid van de kosten voor de werkgever (ongeveer 6 procent netto van de fiscale waarde).

Nadeel

Een nadeel voor de werk-nemer is dat de onbelaste kilometervergoeding vervalt wanneer hij met de leasefiets naar de zaak komt. De bijtelling is voor privégebruik, en dat staat los van het woon-werkverkeer. Als de werknemer ook een auto van de zaak heeft (en dus geen kilometervergoeding) kan hij beide dus mooi naast elkaar gebruiken. Als wagenparkbeheerder zit u niet te wachten op extra kosten, maar dat hoeft ook niet per se. Als het woon-werkverkeer met de fiets wordt verreden, wordt het gebruik van de auto van de zaak lager. Uit die lagere kosten kan dan de fiets worden betaald. Laat ook vooral uw medewerker kiezen op welke manier hij zich in 2022 wil gaan verplaatsen: met een speed pedelec, elektrische scooter, of de auto van de zaak.

Als thuiswerken het nieuwe normaal wordt, kan er flink worden bespaard.

Poolconstructie

Als werkgever kun je de tweewielers ook in een poolconstructie aanbieden. Dan kan die auto van de zaak ook voor een andere medewerker worden ingezet. Zeker als meer thuiswerken het nieuwe normaal wordt, moeten daar op behoorlijke schaal bedrijfs kosten kunnen worden bespaard. Dit onderzoek blijkt ook nog eens, dat ruim 25 procent van de medewerkers met de auto van de zaak zeker wel mee wil werken aan dit soort mobiliteitsoplossingen. En, een mobiliteitsoplossing, inclusief tweewielers, is beter voor de gezondheid van de medewerkers, voor het imago van het bedrijf, en voor het milieu.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl