Garageketen Kwik-Fit gaat in e-bike onderhoud

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Kwik-Fit gaat in fietsonderhoud. (Foto: Kwik-Fit)

Er worden meerdere e-bike service points geopend: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. “We zien vooral in de binnensteden het aantal e-bikes fors toenemen”, zegt Pieter Bikker, directeur e-Mobility bij Kwik-Fit. “Hier willen wij als serviceketen op inspelen. Het pas ook binnen onze strategie om voorop te lopen als het gaat om onderhoud en reparatie aan elektrische vervoermiddelen: van fietsen en auto’s en alles daar tussenin.”

Het bedrijf probeert zijn markt te vergroten omdat de onderhouds- en reparatie-inkomsten op elektrische auto’s flink lager liggen dan op brandstofauto’s en de markt die richting op schuift. “Helemaal in de steden, waar in de komende jaren de milieuzones steeds verder zullen uitbreiden. Over een aantal jaar kun je met een brandstofauto niet eens meer bij onze vestiging aan de Overtoom komen.”

Fietslease

Op dit moment zit de grote groei in e-bikes nog in de particuliere markt, maar Bikker verwacht ook een zakelijke groei dankzij fietsleasen. Bij elektrische auto’s zit de grootste bulk op dit moment in de lease, maar daar is juist de verwachting dat als de occasionmarkt voldoende aanbod krijgt, ook particulieren zullen overstappen. Hij beaamt wel dat er bij leasemaatschappijen nog wel wat terughoudendheid is om de EV’s naar het universele kanaal te brengen. “Dat is in onze ogen natuurlijk volledig ten onrechte. Onze monteurs zijn getraind om te werken aan EV’s en zijn goed geëquipeerd. Uiteindelijk hebben de meeste servicebeurten ook niets te maken met de elektrische aandrijving.”

De garage in Amsterdam fungeert als testlab voor e-mobility waar verschillende nieuwe elektrische voertuigen terecht kunnen voor service. “Denk hierbij aan e-cargo bikes in alle vormen en maten, e-microcars en LEV’s (Light Electric Vehicles). We willen een belangrijke rol gaan spelen in het servicen van de stadslogistiek. Op basis van de kennis en ervaring die we hier op doen, wordt het e-service concept uiteindelijk bij alle Kwik-Fit-garages uitgerold”, aldus Bikker. Omdat het nog een pilot betreft, geeft hij geen inschattingen over het te verwachten aantal fietsreparaties en onderhoudsbeurten die zullen worden uitgevoerd, meldt hij aan Automotive.

Garageketen Kwik-Fit gaat in e-bike onderhoud | Fleet&Mobility

Garageketen Kwik-Fit gaat in e-bike onderhoud

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Kwik-Fit gaat in fietsonderhoud. (Foto: Kwik-Fit)

Er worden meerdere e-bike service points geopend: in Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Eindhoven. “We zien vooral in de binnensteden het aantal e-bikes fors toenemen”, zegt Pieter Bikker, directeur e-Mobility bij Kwik-Fit. “Hier willen wij als serviceketen op inspelen. Het pas ook binnen onze strategie om voorop te lopen als het gaat om onderhoud en reparatie aan elektrische vervoermiddelen: van fietsen en auto’s en alles daar tussenin.”

Het bedrijf probeert zijn markt te vergroten omdat de onderhouds- en reparatie-inkomsten op elektrische auto’s flink lager liggen dan op brandstofauto’s en de markt die richting op schuift. “Helemaal in de steden, waar in de komende jaren de milieuzones steeds verder zullen uitbreiden. Over een aantal jaar kun je met een brandstofauto niet eens meer bij onze vestiging aan de Overtoom komen.”

Fietslease

Op dit moment zit de grote groei in e-bikes nog in de particuliere markt, maar Bikker verwacht ook een zakelijke groei dankzij fietsleasen. Bij elektrische auto’s zit de grootste bulk op dit moment in de lease, maar daar is juist de verwachting dat als de occasionmarkt voldoende aanbod krijgt, ook particulieren zullen overstappen. Hij beaamt wel dat er bij leasemaatschappijen nog wel wat terughoudendheid is om de EV’s naar het universele kanaal te brengen. “Dat is in onze ogen natuurlijk volledig ten onrechte. Onze monteurs zijn getraind om te werken aan EV’s en zijn goed geëquipeerd. Uiteindelijk hebben de meeste servicebeurten ook niets te maken met de elektrische aandrijving.”

De garage in Amsterdam fungeert als testlab voor e-mobility waar verschillende nieuwe elektrische voertuigen terecht kunnen voor service. “Denk hierbij aan e-cargo bikes in alle vormen en maten, e-microcars en LEV’s (Light Electric Vehicles). We willen een belangrijke rol gaan spelen in het servicen van de stadslogistiek. Op basis van de kennis en ervaring die we hier op doen, wordt het e-service concept uiteindelijk bij alle Kwik-Fit-garages uitgerold”, aldus Bikker. Omdat het nog een pilot betreft, geeft hij geen inschattingen over het te verwachten aantal fietsreparaties en onderhoudsbeurten die zullen worden uitgevoerd, meldt hij aan Automotive.