Toekomst fleet en mobiliteit

Mobiliteit | ‘De piek van de e-bike ligt nog ver voor ons’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Over een ding zijn Willem Verschuur (directeur innovatie bij Louwman) en Jacob Huijser (directeur fleetsales Amega) het eens: iedereen die werkzaam is in de mobiliteitssector moet flexibeler worden om voorbereid te zijn op de uitdagingen die eraan zitten te komen. Juist omdat niemand precies weet welke kant het opgaat, is het belangrijker dan ooit om open te staan voor innovatie. 

Voor Verschuur is dit dagelijkse kost. Hij gaat binnen het Louwman-concern (een groot mobiliteitsbedrijf) over e-commerce, van online leadmanagement tot connected mobility. Hij spreekt met rustige eenvoud over de huidige situatie bij dealers en fleetmanagers. Wie het over de toekomst heeft, praat al gauw over online verkoop van – vooral – nieuwe auto’s. Cijfers tot veertig procent worden genoemd, wat uiteraard effect zal hebben op de rol van de fleetmanager, vooral door het veranderende aanbod. “Veertig procent online verkoop is heel optimistisch ingeschat, maar het zou kunnen”, zegt Verschuur. “Dan heb je het ook over het afsluiten van private leasecontracten en abonnementen. Dat zorgt voor een behoorlijke verschuiving en een abonnement is makkelijker online aan te schaffen door de lage prijs in vergelijking met het aanschaffen van een auto.”

“Online verkoop kan alleen als het ondersteund wordt met offline aanwezigheid

Jacob Huijser, directeur fleetsales bij Amega.

De stijging in online verkoop heeft gevolgen voor de rol van de fleetmanager, weet Huijser. “Als het auto-aanbod verder versimpelt of verplat, of wanneer we nog meer naar een maandprijscultuur gaan, zal online verkoop ook verder toenemen. In de zakelijke markt zal in toenemende mate gestuurd worden op een mobiliteitsbudget, wat private lease extra zal stimuleren. Daarnaast wil de overheid dat bedrijven gaan rapporteren op duurzaamheid. Als bedrijven getoetst worden op CO2-uitstoot, is het ook niet logisch om werknemers te vergoeden voor gereden kilometers.” Overigens haast Huijser zich erbij te zeggen dat juist offline belangrijk blijft: “Online verkoop kan alleen als het ondersteund wordt met offline aanwezigheid. Merken als Tesla en Coolblue doen dit al.” Hij kan het weten. Als directeur fleetsales en leasing bij dealerholding Amega fleet ziet Huijser de dagelijkse praktijk en heeft hij direct te maken met de vragen uit de markt. Daarbij is zijn persoonlijke ervaring van groot belang. Hij begon als schoolverlater bij Nederhof Peugeot in Dordrecht, waarna hij via de showroom opklom. Na een uitstap bij Kleyn trucks ging hij terug naar Ames, waar hij in 2012 begon als salesmanager bij Amega Fleet. Vorig jaar trad hij daar toe tot het directieteam.

Daarnaast leidt hij de onderneming Mobilitics, de beheer- en adviesorganisatie op het gebied van mobiliteit, ook onderdeel van Amega. Dankzij die ‘twee petten’ beziet hij alle ontwikkelingen met een nuchtere blik. “We zijn bij Amega heel succesvol in de huidige werkelijkheid en dan met name dankzij onze grootzakelijke klanten. Als je kijkt naar omzet en verkoopaantallen per medewerker, doen we het gewoon heel goed. Wij weten dat mensen in de praktijk nog altijd het verschil kunnen maken. Mensen maken de handel. Sommige bedrijven kunnen slanker en wendbaarder zijn, maar je zult afhankelijk blijven van de mensen.”

CV Willem Verschuur (56)

willem verschuur paul voorham 730x604Directeur innovation, digital en data bij de Louwman Group. Hij werkte onder andere als product manager bij Nissan Europe en als marketing communication director bij Mitsubishi Europe. Hij ontwikkelde zich richting marketing, digitaal en innovatie, via onder andere ANWB en Pon. Hij gaat binnen het concern over e-commerce, van online lead management tot connected mobility.

CV Jacob Huijser (38)

jacob huijser paul voorham 730x604Directeur fleetsales en leasing bij Amega fleet. Begon hij als schoolverlater bij Nederhof Peugeot, waarna hij via de showroom opklom. Na een uitstap bij Kleyn trucks ging hij terug naar Ames, waar hij vanaf 2012 begon als sales manager bij Amega Fleet. Vorig jaar trad hij daar toe tot het directieteam. 

Leasefiets

Door nieuwe concepten is de markt flink in beweging gekomen, maar een nieuw concept zien beide heren vooralsnog geen dominante positie innemen: de deelauto. Huijser: “Autodelen zou de toekomst zijn, maar de praktijk wijst uit dat dat nog niet zo is. Er is ook al heel veel geld op stukgeslagen. Maar geen enkel autodeelplatform is nu winstgevend. De bezettingsgraden blijven laag. Ik kan niet in een glazen glazen bol kijken en delen zal vast wel een plekje krijgen, maar niet dominant worden. Volkswagen kocht onlangs Europcar, misschien zit daar de oplossing. Rentals kunnen makkelijk bijschalen en hebben de infrastructuur en techniek.

Het auto-abonnement betaalbaar maken is de uitdaging

Maar goed, ik denk heel simpel. Ik wil het liefste mijn wc en auto niet delen. Misschien mijn tweede auto nog wel.” Die mening deelt Verschuur: “Al denk ik wel dat de deelauto aan populariteit gaat winnen. Zeker in steden. Maar een auto is een ingewikkeld apparaat om te delen met een ander. Het is je eigen cocon. Je moet wel over een drempel heen om iemand voor een paar tientjes in je auto te laten stappen.” Daarbij moet worden aangemerkt dat juist Louwman wel kortgeleden met een nieuw deelwagenconcept begonnen is: Amigo. Dit is bedoeld om auto’s te delen met wat Louwman ‘de warme kring’ noemt; buren, vrienden en familie. Verschuur: “Amigo is een concept waar de deelauto wel zou kunnen aanslaan, juist voor die tweede auto die een groot deel van de tijd op de straat geparkeerd staat. Het delen van de kosten kan interessant zijn. Amigo wordt aangeboden met een app, waarmee de auto kan worden ingepland en er gefactureerd wordt naar gebruik.”

Een nieuwe ontwikkeling waar zowel Huijser als Verschuur veel in ziet is de leasefiets. “De leasefiets is al onmisbaar”, zegt Huijser. “En de piek van de e-bike ligt nog ver voor ons, denk ik. En zodra de overheid alle obstakels uit de weg ruimt en er meer overheidsdruk komt op uitstoot, zal de e-bike nog belangrijker gaan worden. Daarbij verplicht de overheid vanaf 2022 bedrijven te rapporteren op CO2-uitstoot voor zakelijke mobiliteit. Dat zal ook veel gaan veranderen.” Verschuur deelt die mening, vooral omdat de leasefiets voor de fleetmanager een duidelijke toegevoegde waarde biedt. “De e-bike voldoet aan veel zakelijke wensen, zoals duurzaamheid, fitheid en tevredenheid van medewerkers.”

Abonnementen

Volgens Verschuur moet de markt rekening houden met een groei van private lease, al merkt hij erbij op dat abonnementen lastiger zijn om goed in te zetten in het fleetmanagement. “Private lease is heel aantrekkelijk, maar het grootste nadeel is dat je er lang aan vast zit. Op dit moment is het voor ons nog een uitdaging om het abonnement betaalbaar te maken omdat je niet weet wanneer je de auto terugkrijgt. Als een auto stilstaat, kost hij geld. Daar zit de sleutel tot succes. Hoe beter je je vloot managet, hoe beter je in staat bent om een aantrekkelijke propositie aan te bieden.

De e-bike gaat nog belangrijker worden

Ik geloof in meer flexibilisering – abonnementen dus. Die lenen zich ook goed om andere vormen van mobiliteit aan te koppelen.” Huijser gaat daarin mee: “Als verlengde van private lease heeft dat zeker veel toekomst. Ik zie dat ook goed passen in mobiliteitsconcepten waarin mensen sneller en meer wisselen tussen vormen van vervoer.” Overigens voegt Verschuur daar wel aan toe dat ook de dealer daarbij een rol zal spelen, dus niet alleen de fleetmanager. Om te overleven zullen dealers namelijk “andere services moeten gaan leveren, zoals deelauto’s, verhuur of abonnementen. De dealer die het meeste toegevoegde waarde voor zijn klanten levert, wint uiteindelijk. Ik geloof dat de menselijke factor heel belangrijk is – maar dat kan ook een digitale mens zijn.” Dat data uiteindelijk ook een grote rol gaat spelen in het fleetmanagement is volgens beide heren evident, al zal het effect daarvan deels afhangen van regelgeving en het inrichten van het datamanagement. Verschuur: “Het is zaak om het dataveld goed in te richten en daar goede afspraken over te maken. Dan praten we over relevante klantdata en toestemming voor hoe we die data gebruiken. En die informatie gaat steeds persoonlijker worden. Naarmate auto’s meer connected worden komt daar een datalaag bij. Maar wat ga je met die data doen? Simpele, relevante toepassingen, daar geloof ik in. Als het relevant is, dan is de klant bereid om data te delen.” 

Mobiliteit | ‘De piek van de e-bike ligt nog ver voor ons’ | Fleet&Mobility
Toekomst fleet en mobiliteit

Mobiliteit | ‘De piek van de e-bike ligt nog ver voor ons’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Over een ding zijn Willem Verschuur (directeur innovatie bij Louwman) en Jacob Huijser (directeur fleetsales Amega) het eens: iedereen die werkzaam is in de mobiliteitssector moet flexibeler worden om voorbereid te zijn op de uitdagingen die eraan zitten te komen. Juist omdat niemand precies weet welke kant het opgaat, is het belangrijker dan ooit om open te staan voor innovatie. 

Voor Verschuur is dit dagelijkse kost. Hij gaat binnen het Louwman-concern (een groot mobiliteitsbedrijf) over e-commerce, van online leadmanagement tot connected mobility. Hij spreekt met rustige eenvoud over de huidige situatie bij dealers en fleetmanagers. Wie het over de toekomst heeft, praat al gauw over online verkoop van – vooral – nieuwe auto’s. Cijfers tot veertig procent worden genoemd, wat uiteraard effect zal hebben op de rol van de fleetmanager, vooral door het veranderende aanbod. “Veertig procent online verkoop is heel optimistisch ingeschat, maar het zou kunnen”, zegt Verschuur. “Dan heb je het ook over het afsluiten van private leasecontracten en abonnementen. Dat zorgt voor een behoorlijke verschuiving en een abonnement is makkelijker online aan te schaffen door de lage prijs in vergelijking met het aanschaffen van een auto.”

“Online verkoop kan alleen als het ondersteund wordt met offline aanwezigheid

Jacob Huijser, directeur fleetsales bij Amega.

De stijging in online verkoop heeft gevolgen voor de rol van de fleetmanager, weet Huijser. “Als het auto-aanbod verder versimpelt of verplat, of wanneer we nog meer naar een maandprijscultuur gaan, zal online verkoop ook verder toenemen. In de zakelijke markt zal in toenemende mate gestuurd worden op een mobiliteitsbudget, wat private lease extra zal stimuleren. Daarnaast wil de overheid dat bedrijven gaan rapporteren op duurzaamheid. Als bedrijven getoetst worden op CO2-uitstoot, is het ook niet logisch om werknemers te vergoeden voor gereden kilometers.” Overigens haast Huijser zich erbij te zeggen dat juist offline belangrijk blijft: “Online verkoop kan alleen als het ondersteund wordt met offline aanwezigheid. Merken als Tesla en Coolblue doen dit al.” Hij kan het weten. Als directeur fleetsales en leasing bij dealerholding Amega fleet ziet Huijser de dagelijkse praktijk en heeft hij direct te maken met de vragen uit de markt. Daarbij is zijn persoonlijke ervaring van groot belang. Hij begon als schoolverlater bij Nederhof Peugeot in Dordrecht, waarna hij via de showroom opklom. Na een uitstap bij Kleyn trucks ging hij terug naar Ames, waar hij in 2012 begon als salesmanager bij Amega Fleet. Vorig jaar trad hij daar toe tot het directieteam.

Daarnaast leidt hij de onderneming Mobilitics, de beheer- en adviesorganisatie op het gebied van mobiliteit, ook onderdeel van Amega. Dankzij die ‘twee petten’ beziet hij alle ontwikkelingen met een nuchtere blik. “We zijn bij Amega heel succesvol in de huidige werkelijkheid en dan met name dankzij onze grootzakelijke klanten. Als je kijkt naar omzet en verkoopaantallen per medewerker, doen we het gewoon heel goed. Wij weten dat mensen in de praktijk nog altijd het verschil kunnen maken. Mensen maken de handel. Sommige bedrijven kunnen slanker en wendbaarder zijn, maar je zult afhankelijk blijven van de mensen.”

CV Willem Verschuur (56)

willem verschuur paul voorham 730x604Directeur innovation, digital en data bij de Louwman Group. Hij werkte onder andere als product manager bij Nissan Europe en als marketing communication director bij Mitsubishi Europe. Hij ontwikkelde zich richting marketing, digitaal en innovatie, via onder andere ANWB en Pon. Hij gaat binnen het concern over e-commerce, van online lead management tot connected mobility.

CV Jacob Huijser (38)

jacob huijser paul voorham 730x604Directeur fleetsales en leasing bij Amega fleet. Begon hij als schoolverlater bij Nederhof Peugeot, waarna hij via de showroom opklom. Na een uitstap bij Kleyn trucks ging hij terug naar Ames, waar hij vanaf 2012 begon als sales manager bij Amega Fleet. Vorig jaar trad hij daar toe tot het directieteam. 

Leasefiets

Door nieuwe concepten is de markt flink in beweging gekomen, maar een nieuw concept zien beide heren vooralsnog geen dominante positie innemen: de deelauto. Huijser: “Autodelen zou de toekomst zijn, maar de praktijk wijst uit dat dat nog niet zo is. Er is ook al heel veel geld op stukgeslagen. Maar geen enkel autodeelplatform is nu winstgevend. De bezettingsgraden blijven laag. Ik kan niet in een glazen glazen bol kijken en delen zal vast wel een plekje krijgen, maar niet dominant worden. Volkswagen kocht onlangs Europcar, misschien zit daar de oplossing. Rentals kunnen makkelijk bijschalen en hebben de infrastructuur en techniek.

Het auto-abonnement betaalbaar maken is de uitdaging

Maar goed, ik denk heel simpel. Ik wil het liefste mijn wc en auto niet delen. Misschien mijn tweede auto nog wel.” Die mening deelt Verschuur: “Al denk ik wel dat de deelauto aan populariteit gaat winnen. Zeker in steden. Maar een auto is een ingewikkeld apparaat om te delen met een ander. Het is je eigen cocon. Je moet wel over een drempel heen om iemand voor een paar tientjes in je auto te laten stappen.” Daarbij moet worden aangemerkt dat juist Louwman wel kortgeleden met een nieuw deelwagenconcept begonnen is: Amigo. Dit is bedoeld om auto’s te delen met wat Louwman ‘de warme kring’ noemt; buren, vrienden en familie. Verschuur: “Amigo is een concept waar de deelauto wel zou kunnen aanslaan, juist voor die tweede auto die een groot deel van de tijd op de straat geparkeerd staat. Het delen van de kosten kan interessant zijn. Amigo wordt aangeboden met een app, waarmee de auto kan worden ingepland en er gefactureerd wordt naar gebruik.”

Een nieuwe ontwikkeling waar zowel Huijser als Verschuur veel in ziet is de leasefiets. “De leasefiets is al onmisbaar”, zegt Huijser. “En de piek van de e-bike ligt nog ver voor ons, denk ik. En zodra de overheid alle obstakels uit de weg ruimt en er meer overheidsdruk komt op uitstoot, zal de e-bike nog belangrijker gaan worden. Daarbij verplicht de overheid vanaf 2022 bedrijven te rapporteren op CO2-uitstoot voor zakelijke mobiliteit. Dat zal ook veel gaan veranderen.” Verschuur deelt die mening, vooral omdat de leasefiets voor de fleetmanager een duidelijke toegevoegde waarde biedt. “De e-bike voldoet aan veel zakelijke wensen, zoals duurzaamheid, fitheid en tevredenheid van medewerkers.”

Abonnementen

Volgens Verschuur moet de markt rekening houden met een groei van private lease, al merkt hij erbij op dat abonnementen lastiger zijn om goed in te zetten in het fleetmanagement. “Private lease is heel aantrekkelijk, maar het grootste nadeel is dat je er lang aan vast zit. Op dit moment is het voor ons nog een uitdaging om het abonnement betaalbaar te maken omdat je niet weet wanneer je de auto terugkrijgt. Als een auto stilstaat, kost hij geld. Daar zit de sleutel tot succes. Hoe beter je je vloot managet, hoe beter je in staat bent om een aantrekkelijke propositie aan te bieden.

De e-bike gaat nog belangrijker worden

Ik geloof in meer flexibilisering – abonnementen dus. Die lenen zich ook goed om andere vormen van mobiliteit aan te koppelen.” Huijser gaat daarin mee: “Als verlengde van private lease heeft dat zeker veel toekomst. Ik zie dat ook goed passen in mobiliteitsconcepten waarin mensen sneller en meer wisselen tussen vormen van vervoer.” Overigens voegt Verschuur daar wel aan toe dat ook de dealer daarbij een rol zal spelen, dus niet alleen de fleetmanager. Om te overleven zullen dealers namelijk “andere services moeten gaan leveren, zoals deelauto’s, verhuur of abonnementen. De dealer die het meeste toegevoegde waarde voor zijn klanten levert, wint uiteindelijk. Ik geloof dat de menselijke factor heel belangrijk is – maar dat kan ook een digitale mens zijn.” Dat data uiteindelijk ook een grote rol gaat spelen in het fleetmanagement is volgens beide heren evident, al zal het effect daarvan deels afhangen van regelgeving en het inrichten van het datamanagement. Verschuur: “Het is zaak om het dataveld goed in te richten en daar goede afspraken over te maken. Dan praten we over relevante klantdata en toestemming voor hoe we die data gebruiken. En die informatie gaat steeds persoonlijker worden. Naarmate auto’s meer connected worden komt daar een datalaag bij. Maar wat ga je met die data doen? Simpele, relevante toepassingen, daar geloof ik in. Als het relevant is, dan is de klant bereid om data te delen.”