Swov start onderzoek naar nieuwe verkeersrisico`s door AV`s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het Swov wordt er door autofabrikanten te weinig onderzoek gedaan naar de reactie van andere weggebruikers op AV’s. De stichting gaat daarom samen met de TU Delft een onderzoek doen naar het gedrag in het verkeer van fietsers en voetgangers.

Oogcontact
“Fietsers en voetgangers kunnen nu bijvoorbeeld oogcontact maken met een bestuurder en zo inschatten of ze wel of niet kunnen oversteken. Met zelfrijdende auto’s is die inschatting niet meer te maken”, zegt Swov-woordvoerder Patrick Rugebregt. “Met de kennis uit ons onderzoek kunnen autofabrikanten bepalen hoe zij het gedrag van andere verkeersgebruikers kunnen integreren in hun systemen. Autofabrikanten die zelfrijdende auto’s ontwikkelen moeten rekening houden met het gedrag van andere verkeersdeelnemers.”

De onderzoeksresultaten zullen op zijn vroegst begin volgend jaar verschijnen. Dan zijn er nog geen kant en klare aanbevelingen voor beleid, stelt Rugebregt. “Het is nog te vroeg om de wet- en regelgeving erop aan te passen, er moet eerst voldoende kennis op worden gedaan.”

Het Swov-rapport is hier te lezen.

Swov start onderzoek naar nieuwe verkeersrisico`s door AV`s | Fleet&Mobility

Swov start onderzoek naar nieuwe verkeersrisico`s door AV`s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens het Swov wordt er door autofabrikanten te weinig onderzoek gedaan naar de reactie van andere weggebruikers op AV’s. De stichting gaat daarom samen met de TU Delft een onderzoek doen naar het gedrag in het verkeer van fietsers en voetgangers.

Oogcontact
“Fietsers en voetgangers kunnen nu bijvoorbeeld oogcontact maken met een bestuurder en zo inschatten of ze wel of niet kunnen oversteken. Met zelfrijdende auto’s is die inschatting niet meer te maken”, zegt Swov-woordvoerder Patrick Rugebregt. “Met de kennis uit ons onderzoek kunnen autofabrikanten bepalen hoe zij het gedrag van andere verkeersgebruikers kunnen integreren in hun systemen. Autofabrikanten die zelfrijdende auto’s ontwikkelen moeten rekening houden met het gedrag van andere verkeersdeelnemers.”

De onderzoeksresultaten zullen op zijn vroegst begin volgend jaar verschijnen. Dan zijn er nog geen kant en klare aanbevelingen voor beleid, stelt Rugebregt. “Het is nog te vroeg om de wet- en regelgeving erop aan te passen, er moet eerst voldoende kennis op worden gedaan.”

Het Swov-rapport is hier te lezen.