Premium-rijders hebben vaker schade

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het rapport baseert zich op cijfers van CED over heel 2015. Audi gaat aan kop: op 100 auto’s van dit merk hadden er 14,1 te maken met schade. Audi wordt op de voet gevolgd door BMW en Mercedes-Benz met respectievelijk 13,6 en 13,1 aanrijdingen op elke 100 auto’s.

In absolute getallen hebben Volkswagen (112.435 schadegevallen), Opel (79.667) en Renault (71.364) de meeste schades. Wat volgens CED verklaarbaar is omdat er ook de meeste auto’s van die merken op de weg rijden.

Hoger schadebedrag
Uit het CED-rapport blijkt verder dat Nederlanders voorzichtiger rijden, maar als ze brokken maken, is de schade groter. CED berekende dat het aantal voertuigschades over de afgelopen vijf jaar met 28 procent is gedaald: van 2,3 miljoen naar 1,8 miljoen. Over dezelfde periode steeg het gemiddelde schadebedrag met 13 procent.

Belangrijke reden voor de stijgende schadeposten is volgens CED Nederland-directeur, Ruud Kooijman, de toegenomen hoeveelheid elektronica in auto’s. “Als het gaat om schade beginnen auto’s steeds meer op iPads te lijken: eenvoudige reparaties bestaan niet meer. Heb je schade, dan is het schadebedrag door de elektronica die vervangen moet worden vaak gelijk hoog. Alle nieuwe modellen beginnen steeds meer op rijdende computers te lijken, dat geldt zeker voor de elektrische auto’s en plug-ins.”

Audi-rijders zouden ook de meeste boetes op de mat krijgen. 

Lees hier het volledige rapport van CED

Premium-rijders hebben vaker schade | Fleet&Mobility

Premium-rijders hebben vaker schade

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het rapport baseert zich op cijfers van CED over heel 2015. Audi gaat aan kop: op 100 auto’s van dit merk hadden er 14,1 te maken met schade. Audi wordt op de voet gevolgd door BMW en Mercedes-Benz met respectievelijk 13,6 en 13,1 aanrijdingen op elke 100 auto’s.

In absolute getallen hebben Volkswagen (112.435 schadegevallen), Opel (79.667) en Renault (71.364) de meeste schades. Wat volgens CED verklaarbaar is omdat er ook de meeste auto’s van die merken op de weg rijden.

Hoger schadebedrag
Uit het CED-rapport blijkt verder dat Nederlanders voorzichtiger rijden, maar als ze brokken maken, is de schade groter. CED berekende dat het aantal voertuigschades over de afgelopen vijf jaar met 28 procent is gedaald: van 2,3 miljoen naar 1,8 miljoen. Over dezelfde periode steeg het gemiddelde schadebedrag met 13 procent.

Belangrijke reden voor de stijgende schadeposten is volgens CED Nederland-directeur, Ruud Kooijman, de toegenomen hoeveelheid elektronica in auto’s. “Als het gaat om schade beginnen auto’s steeds meer op iPads te lijken: eenvoudige reparaties bestaan niet meer. Heb je schade, dan is het schadebedrag door de elektronica die vervangen moet worden vaak gelijk hoog. Alle nieuwe modellen beginnen steeds meer op rijdende computers te lijken, dat geldt zeker voor de elektrische auto’s en plug-ins.”

Audi-rijders zouden ook de meeste boetes op de mat krijgen. 

Lees hier het volledige rapport van CED