Evenement | Fleetmanagement event wordt Fleet Mobility Live

Fleet Mobility Live | Lef is het belangrijkst bij een goed mobiliteitsbeleid

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Heliview)

Een blik op het recente mobiliteitsnieuws laat de trend onomwonden zien: de leaseauto is uit, mobiliteit is in. Een kleine greep: Arval kondigde vorige maand in Parijs diverse nieuwe producten aan, waaronder een business2employee (b2e)-, een carsharing- en een EV-concept. Deze drie zijn in Nederland al beschikbaar zijn, wat aangeeft hoezeer onze markt vooroploopt op het gebied van mobiliteit. Leaseplan, dat momenteel flirt met een beursgang, is van plan om mobiliteitsdochter Mobility Mixx te verkopen, maar dan wel zonder deelautoconcept Sammsamm: dat wordt in de bestaande dienstverlening geïntegreerd om een breed scala aan mobiliteitsdiensten aan te kunnen bieden. Op fabrikantenniveau zien we dezelfde ontwikkeling: BMW kocht zijn partners in Drive Now uit, en Daimler deed hetzelfde bij Car2go. Beide autofabrikanten verwachten op deze manier meer grip te houden op de ontwikkeling van mobiliteit en het gebruik, in plaats van bezit van een auto. Ook Toyota zet vol in op mobiliteitsconcepten, getuige het ambitieuze project Ha:mo. En nog recenter Concept-i: auto’s die dankzij artificial intelligence steeds beter in staat zijn om zelfstandig te rijden en hun rijgedrag zelfs kunnen aanpassen aan de bestuurder.

Voorop lopen 

Ontwikkelingen op internationaal niveau, maar zoals gezegd loopt Nederland in deze verschuiving naar multi-mobiliteit voor andere landen uit. Het is dus nog een hele uitdaging voor een organisator van een evenement voor de Nederlandse mobiliteitsmanagers om voorop te lopen. “Met BMW Nederland, Opel Nederland, Pon Business Mobility en Toyota Lexus hebben we vier prominente partners bij het evenement betrokken die inzetten op mobiliteit”, vertelt organisator Stijn van den Broek van Heliview. “De vraag bij organisaties is in de afgelopen jaren verschoven van de standaard leaseauto naar mobiliteitsoplossingen, vooral gedreven door technologische innovaties. Nu is de tijd rijp om die veranderingen ook in de naam van het evenement terug te laten komen.”

Met de nieuwe naam moet het evenement ook aantrekkelijker worden voor een bredere doelgroep. “We richten ons op een meer beleidsmatige doelgroep. Vaak zijn dit HR-managers. In het programma komen thema’s terug zoals de veranderende mobiliteitsmix en gedragsverandering, juist bij deze thema’s gaan we ons richten op de beleidsmakers”, aldus Van den Broek.

P18 Fleet Mobility Live 2Steeds meer delen 

In het plenaire programma en in de subsessies komen alle relevante thema’s aan bod: van de nieuwe emissietest WLTP, elektrificering en de veranderende mobiliteitsmix, tot en met de nieuwe wet gegevensbescherming GDPR en de mogelijkheden van de blockchain. Zo zal Jan Christiaan Koenders, managing director van Toyota Nederland, zijn visie delen op de elektrificering. Loek Kramer, partner bij adviesbureau KPMG en sectorleider Automotive, zal onder andere ingaan op de ontwikkeling van Mobility as a Service. In de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder duizend topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten, komt onder meer naar voren dat deelauto’s (via MaaS-achtige constructies) in 2040 goed zijn voor een marktaandeel van bijna vijftig procent. “Hierbij verdwijnt het verschil in personen- en goederenmobiliteit”, aldus Kramer. “Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan.” Ruud de Groot is als partner bij adviesbureau Syndesmo actief in de adviesraad van het evenement. “De tijd dat mobiliteit alleen maar ging over wel of geen leaseauto is echt voorbij”, weet hij. “De vraag is nu eerder: bied ik wel of geen flexibiliteit aan mijn medewerkers? Daarmee verschuift het onderwerp ook steeds meer en explicieter naar het bureau van de HR-manager en de mvo-manager.”

Monster

Naast de toenemende vraag om flexibiliteit bij de medewerkers, speelt ook het verlagen van de uitstoot een steeds grotere rol bij het ontwikkelen van een mobiliteitsbeleid. “Moet er überhaupt wel gereisd worden? En als je al een reis maakt, hoe kan dat dan zo schoon mogelijk? Met de fiets, de trein of de elektrische auto? En hoe schoon zijn die eigenlijk als we de gehele levenscyclus in ogenschouw nemen?  Die vragen spelen tegenwoordig een prominente rol”, weet De Groot. Om tegemoet te komen aan de nieuwe wensen van medewerkers, maatschappelijke doelstellingen te realiseren en in te spelen op wetgeving omtrent uitstoot, is lef het allerbelangrijkste, stelt hij. “Met name durf is belangrijk, want in mobiliteit overheerst toch wel ‘het monster’ van de verworven rechten zoals een leaseauto. Naast het hebben van inzichten in de markt moet een mobiliteitsmanager dus de durf hebben om echte stappen te zetten. De huidige tijd vraagt om gamechangers die hun nek uit durven te steken.” 

Mobiliteitsmanager van het Jaar

Een vast onderdeel in het programma is de verkiezing tot Mobiliteitsmanager van het Jaar. De inschrijving is inmiddels gesloten. Het is nu aan de jury om uit alle inschrijvingen drie finalisten te kiezen. “We kijken naar een aantal factoren, zoals vlootomvang, bedrijfsgrootte en de grootte van het team. Belangrijker is natuurlijk de visie van de persoon op de huidige en toekomstige mobiliteit en hoe hij die visie weet om te zetten naar beleid. Dat betekent ook dat iemand een behoorlijke mate van verantwoordelijkheid in de organisatie zelf moet hebben”, zegt Sandra van Soest, mobiliteitsmanager bij Rabobank en één van de juryleden. Binnen haar eigen organisatie ziet ze ook een verandering van lease- naar mobiliteitsbeleid. “Dat past ook bij onze missie Growing a better world together. Ik zie dat juist het topmanagement het goede voorbeeld geeft. En ik denk dat dit ook heel belangrijk is in de transitie van een leasebeleid naar Mobility as a service.”Tijdens Fleet Mobility Live wordt de winnaar bekend gemaakt. De award zal worden uitgereikt door de huidige Mobiliteitsmanager van het jaar: Arjen Juurlink van FrieslandCampina.

Het event Fleet Mobility Live wordt gehouden op dinsdag 29 mei 2018 in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Het event is kosteloos te bezoeken door iedereen die verantwoordelijk is voor mobiliteit binnen zijn of haar eigen organisatie. Klik hier om u aan te melden (gebruik hiervoor de relatiecode van Fleet&Mobility: 3SFC8M9S). De branchemiddag is vanaf 14.30 uur te bezoeken voor aanbieders van mobiliteitsoplossingen, tegen betaling van 49,95 euro. Voor meer informatie: fleetmobilitylive.nl.

Fleet Mobility Live | Lef is het belangrijkst bij een goed mobiliteitsbeleid | Fleet&Mobility
Evenement | Fleetmanagement event wordt Fleet Mobility Live

Fleet Mobility Live | Lef is het belangrijkst bij een goed mobiliteitsbeleid

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Heliview)

Een blik op het recente mobiliteitsnieuws laat de trend onomwonden zien: de leaseauto is uit, mobiliteit is in. Een kleine greep: Arval kondigde vorige maand in Parijs diverse nieuwe producten aan, waaronder een business2employee (b2e)-, een carsharing- en een EV-concept. Deze drie zijn in Nederland al beschikbaar zijn, wat aangeeft hoezeer onze markt vooroploopt op het gebied van mobiliteit. Leaseplan, dat momenteel flirt met een beursgang, is van plan om mobiliteitsdochter Mobility Mixx te verkopen, maar dan wel zonder deelautoconcept Sammsamm: dat wordt in de bestaande dienstverlening geïntegreerd om een breed scala aan mobiliteitsdiensten aan te kunnen bieden. Op fabrikantenniveau zien we dezelfde ontwikkeling: BMW kocht zijn partners in Drive Now uit, en Daimler deed hetzelfde bij Car2go. Beide autofabrikanten verwachten op deze manier meer grip te houden op de ontwikkeling van mobiliteit en het gebruik, in plaats van bezit van een auto. Ook Toyota zet vol in op mobiliteitsconcepten, getuige het ambitieuze project Ha:mo. En nog recenter Concept-i: auto’s die dankzij artificial intelligence steeds beter in staat zijn om zelfstandig te rijden en hun rijgedrag zelfs kunnen aanpassen aan de bestuurder.

Voorop lopen 

Ontwikkelingen op internationaal niveau, maar zoals gezegd loopt Nederland in deze verschuiving naar multi-mobiliteit voor andere landen uit. Het is dus nog een hele uitdaging voor een organisator van een evenement voor de Nederlandse mobiliteitsmanagers om voorop te lopen. “Met BMW Nederland, Opel Nederland, Pon Business Mobility en Toyota Lexus hebben we vier prominente partners bij het evenement betrokken die inzetten op mobiliteit”, vertelt organisator Stijn van den Broek van Heliview. “De vraag bij organisaties is in de afgelopen jaren verschoven van de standaard leaseauto naar mobiliteitsoplossingen, vooral gedreven door technologische innovaties. Nu is de tijd rijp om die veranderingen ook in de naam van het evenement terug te laten komen.”

Met de nieuwe naam moet het evenement ook aantrekkelijker worden voor een bredere doelgroep. “We richten ons op een meer beleidsmatige doelgroep. Vaak zijn dit HR-managers. In het programma komen thema’s terug zoals de veranderende mobiliteitsmix en gedragsverandering, juist bij deze thema’s gaan we ons richten op de beleidsmakers”, aldus Van den Broek.

P18 Fleet Mobility Live 2Steeds meer delen 

In het plenaire programma en in de subsessies komen alle relevante thema’s aan bod: van de nieuwe emissietest WLTP, elektrificering en de veranderende mobiliteitsmix, tot en met de nieuwe wet gegevensbescherming GDPR en de mogelijkheden van de blockchain. Zo zal Jan Christiaan Koenders, managing director van Toyota Nederland, zijn visie delen op de elektrificering. Loek Kramer, partner bij adviesbureau KPMG en sectorleider Automotive, zal onder andere ingaan op de ontwikkeling van Mobility as a Service. In de Global Automotive Executive Survey 2018 van KPMG, een onderzoek onder duizend topmanagers in de autobranche en 2.500 consumenten, komt onder meer naar voren dat deelauto’s (via MaaS-achtige constructies) in 2040 goed zijn voor een marktaandeel van bijna vijftig procent. “Hierbij verdwijnt het verschil in personen- en goederenmobiliteit”, aldus Kramer. “Een voertuig kan altijd benut worden en hoeft niet langer bijna de hele dag stil te staan.” Ruud de Groot is als partner bij adviesbureau Syndesmo actief in de adviesraad van het evenement. “De tijd dat mobiliteit alleen maar ging over wel of geen leaseauto is echt voorbij”, weet hij. “De vraag is nu eerder: bied ik wel of geen flexibiliteit aan mijn medewerkers? Daarmee verschuift het onderwerp ook steeds meer en explicieter naar het bureau van de HR-manager en de mvo-manager.”

Monster

Naast de toenemende vraag om flexibiliteit bij de medewerkers, speelt ook het verlagen van de uitstoot een steeds grotere rol bij het ontwikkelen van een mobiliteitsbeleid. “Moet er überhaupt wel gereisd worden? En als je al een reis maakt, hoe kan dat dan zo schoon mogelijk? Met de fiets, de trein of de elektrische auto? En hoe schoon zijn die eigenlijk als we de gehele levenscyclus in ogenschouw nemen?  Die vragen spelen tegenwoordig een prominente rol”, weet De Groot. Om tegemoet te komen aan de nieuwe wensen van medewerkers, maatschappelijke doelstellingen te realiseren en in te spelen op wetgeving omtrent uitstoot, is lef het allerbelangrijkste, stelt hij. “Met name durf is belangrijk, want in mobiliteit overheerst toch wel ‘het monster’ van de verworven rechten zoals een leaseauto. Naast het hebben van inzichten in de markt moet een mobiliteitsmanager dus de durf hebben om echte stappen te zetten. De huidige tijd vraagt om gamechangers die hun nek uit durven te steken.” 

Mobiliteitsmanager van het Jaar

Een vast onderdeel in het programma is de verkiezing tot Mobiliteitsmanager van het Jaar. De inschrijving is inmiddels gesloten. Het is nu aan de jury om uit alle inschrijvingen drie finalisten te kiezen. “We kijken naar een aantal factoren, zoals vlootomvang, bedrijfsgrootte en de grootte van het team. Belangrijker is natuurlijk de visie van de persoon op de huidige en toekomstige mobiliteit en hoe hij die visie weet om te zetten naar beleid. Dat betekent ook dat iemand een behoorlijke mate van verantwoordelijkheid in de organisatie zelf moet hebben”, zegt Sandra van Soest, mobiliteitsmanager bij Rabobank en één van de juryleden. Binnen haar eigen organisatie ziet ze ook een verandering van lease- naar mobiliteitsbeleid. “Dat past ook bij onze missie Growing a better world together. Ik zie dat juist het topmanagement het goede voorbeeld geeft. En ik denk dat dit ook heel belangrijk is in de transitie van een leasebeleid naar Mobility as a service.”Tijdens Fleet Mobility Live wordt de winnaar bekend gemaakt. De award zal worden uitgereikt door de huidige Mobiliteitsmanager van het jaar: Arjen Juurlink van FrieslandCampina.

Het event Fleet Mobility Live wordt gehouden op dinsdag 29 mei 2018 in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Het event is kosteloos te bezoeken door iedereen die verantwoordelijk is voor mobiliteit binnen zijn of haar eigen organisatie. Klik hier om u aan te melden (gebruik hiervoor de relatiecode van Fleet&Mobility: 3SFC8M9S). De branchemiddag is vanaf 14.30 uur te bezoeken voor aanbieders van mobiliteitsoplossingen, tegen betaling van 49,95 euro. Voor meer informatie: fleetmobilitylive.nl.