Nederland laadpaalkampioen van Europa

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Nederland telt de meeste laadpalen, daarna Duitsland. (Foto: Acea)

In Oost- en Zuid-Europa staan de minste laadpalen, zo telt Roemenië er maar 114, Bulgarije 94 en Griekenland 38 laadpalen. In totaal staan 76 procent van alle laadpalen in vier landen, goed voor 27 procent van het totale grondoppervlak van de EU. Lees ook: Netbeheerder Stedin bouwt mobiliteitsbeleid rond de EV.

Volgens Acea zijn de plannen van het Europees Parlement om in 2030 een CO2-reductie van vijftig procent te bewerkstelligen volstrekt onhaalbaar. “Dat zou betekenen dat er vanaf nu ieder jaar 700 duizend laadpalen geplaatst moeten worden”, zegt secretaris generaal Eric Jonnaert. Volgens Acea is het plan van de Europese Commissie, dat een reductie van 30 procent voorstelt, al zeer ambitieus. “Alle lidstaten zullen snel tempo moeten maken met het aanleggen van laadinfrastructuur. Alleen dan kunnen consumenten overtuigd worden om over te stappen op een EV.”

Acea concludeerde eerder al dat uitsluitend in rijke landen er veel EV’s verkocht worden. Alleen die landen zijn in staat om dure subsidieprogramma’s op te tuigen. In Nederland bedraagt het marktaandeel van plug-ins en Ev’s opgeteld 2,7 procent. In Duitsland (1,6%), VK (1,9%) en Frankrijk (1,7%) ligt dat marktaandeel lager. Binnen de EU is het marktaandeel van plug-ins en EV’s alleen in Zweden (5,6%) hoger. Noorwegen is door Acea buiten beschouwing gelaten.

Fleet Lounge over laadstructuur

De laadinfrastructuur in Nederland is optimaal, maar dat geldt niet voor alle landen. Wat betekent dit voor u als fleetmanager en de elektrische leasevloot? Bas Bullens van eMobility geeft tijdens de Fleet Lounge van donderdag 20 september in Hotel van der Valk Houten inzicht in de kansen en de risico’s in de wereld van de elektrische mobiliteit.

Nederland laadpaalkampioen van Europa | Fleet&Mobility

Nederland laadpaalkampioen van Europa

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Nederland telt de meeste laadpalen, daarna Duitsland. (Foto: Acea)

In Oost- en Zuid-Europa staan de minste laadpalen, zo telt Roemenië er maar 114, Bulgarije 94 en Griekenland 38 laadpalen. In totaal staan 76 procent van alle laadpalen in vier landen, goed voor 27 procent van het totale grondoppervlak van de EU. Lees ook: Netbeheerder Stedin bouwt mobiliteitsbeleid rond de EV.

Volgens Acea zijn de plannen van het Europees Parlement om in 2030 een CO2-reductie van vijftig procent te bewerkstelligen volstrekt onhaalbaar. “Dat zou betekenen dat er vanaf nu ieder jaar 700 duizend laadpalen geplaatst moeten worden”, zegt secretaris generaal Eric Jonnaert. Volgens Acea is het plan van de Europese Commissie, dat een reductie van 30 procent voorstelt, al zeer ambitieus. “Alle lidstaten zullen snel tempo moeten maken met het aanleggen van laadinfrastructuur. Alleen dan kunnen consumenten overtuigd worden om over te stappen op een EV.”

Acea concludeerde eerder al dat uitsluitend in rijke landen er veel EV’s verkocht worden. Alleen die landen zijn in staat om dure subsidieprogramma’s op te tuigen. In Nederland bedraagt het marktaandeel van plug-ins en Ev’s opgeteld 2,7 procent. In Duitsland (1,6%), VK (1,9%) en Frankrijk (1,7%) ligt dat marktaandeel lager. Binnen de EU is het marktaandeel van plug-ins en EV’s alleen in Zweden (5,6%) hoger. Noorwegen is door Acea buiten beschouwing gelaten.

Fleet Lounge over laadstructuur

De laadinfrastructuur in Nederland is optimaal, maar dat geldt niet voor alle landen. Wat betekent dit voor u als fleetmanager en de elektrische leasevloot? Bas Bullens van eMobility geeft tijdens de Fleet Lounge van donderdag 20 september in Hotel van der Valk Houten inzicht in de kansen en de risico’s in de wereld van de elektrische mobiliteit.