Beheeradvies | VAR maakt fleetmanagement eerlijk

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Ook in de voetbalwereld is er nu de Video Assistant Referee, kortweg de VAR, die steeds meer ingeburgerd lijkt te raken. Techniek dus om meer rechtvaardigheid en eerlijkheid te garanderen. Een onafhankelijke bron die haarscherp aangeeft wat er in fracties van seconden op de vierkante millimeter is gebeurd. Ook in de mobiliteit is er een VAR, namelijk de telematica in de auto. Met een relatief simpele stekker, de dongel, is alles te zien en te volgen. En dat is geweldig nieuws voor milieufreaks en kostenbeheersers. Want dankzij de informatie van de auto is er echt heel veel mogelijk en kunnen rechtvaardigheid en eerlijkheid worden gegarandeerd.

Telematica garandeert eerlijkheid en rechtvaardigheid.

Met de verzamelde data is de wijze van gebruik te volgen. Een rustige, anticiperende rijstijl met een keurig brandstofgebruik, of de gejaagde, drammerige rijstijl om de volgeplande agenda te kunnen halen. En u weet, de rijstijl maakt in de praktijk niet zo heel veel uit in de uiteindelijke aankomsttijd. Voor een van onze opdrachtgevers (een IT-organisatie) hebben wij recentelijk telematica ingezet om het onderscheid tussen privé en zakelijk autogebruik vast te stellen. Want daarmee kan het privégebruik per kilometer worden verrekend. Veel rechtvaardiger en eerlijker dan met een vaste eigen bijdrage voor privégebruik. Net als de VAR dus. Telematica wordt ook gebruikt om eenvoudig vast te stellen welke collega er wanneer in een auto heeft gereden. Hierdoor kunnen boetes en bekeuringen aan de juiste ‘dader’ worden toegewezen.
Wederom rechtvaardigheid en eerlijkheid dus, plus een behoorlijke dosis efficiency. En de privacy van persoonsgegevens is gewaarborgd, dus ook dat thema hoeft geen struikelblok te zijn. De VAR kent vele critici. Maar het is duidelijk dat er dankzij de VAR minder ‘geflikt’ wordt; het spel wordt er dus alleen maar beter van. En dat geldt ook voor het autorijden, want telematica legt haarscherp bloot wie normaal zakelijk autogebruik laat zien, en wie blijkbaar extra noppen onder de rechtervoet heeft geschroefd.

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door Fleet Support. 

Beheeradvies | VAR maakt fleetmanagement eerlijk | Fleet&Mobility

Beheeradvies | VAR maakt fleetmanagement eerlijk

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Ook in de voetbalwereld is er nu de Video Assistant Referee, kortweg de VAR, die steeds meer ingeburgerd lijkt te raken. Techniek dus om meer rechtvaardigheid en eerlijkheid te garanderen. Een onafhankelijke bron die haarscherp aangeeft wat er in fracties van seconden op de vierkante millimeter is gebeurd. Ook in de mobiliteit is er een VAR, namelijk de telematica in de auto. Met een relatief simpele stekker, de dongel, is alles te zien en te volgen. En dat is geweldig nieuws voor milieufreaks en kostenbeheersers. Want dankzij de informatie van de auto is er echt heel veel mogelijk en kunnen rechtvaardigheid en eerlijkheid worden gegarandeerd.

Telematica garandeert eerlijkheid en rechtvaardigheid.

Met de verzamelde data is de wijze van gebruik te volgen. Een rustige, anticiperende rijstijl met een keurig brandstofgebruik, of de gejaagde, drammerige rijstijl om de volgeplande agenda te kunnen halen. En u weet, de rijstijl maakt in de praktijk niet zo heel veel uit in de uiteindelijke aankomsttijd. Voor een van onze opdrachtgevers (een IT-organisatie) hebben wij recentelijk telematica ingezet om het onderscheid tussen privé en zakelijk autogebruik vast te stellen. Want daarmee kan het privégebruik per kilometer worden verrekend. Veel rechtvaardiger en eerlijker dan met een vaste eigen bijdrage voor privégebruik. Net als de VAR dus. Telematica wordt ook gebruikt om eenvoudig vast te stellen welke collega er wanneer in een auto heeft gereden. Hierdoor kunnen boetes en bekeuringen aan de juiste ‘dader’ worden toegewezen.
Wederom rechtvaardigheid en eerlijkheid dus, plus een behoorlijke dosis efficiency. En de privacy van persoonsgegevens is gewaarborgd, dus ook dat thema hoeft geen struikelblok te zijn. De VAR kent vele critici. Maar het is duidelijk dat er dankzij de VAR minder ‘geflikt’ wordt; het spel wordt er dus alleen maar beter van. En dat geldt ook voor het autorijden, want telematica legt haarscherp bloot wie normaal zakelijk autogebruik laat zien, en wie blijkbaar extra noppen onder de rechtervoet heeft geschroefd.

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door Fleet Support.