Grijs nieuws | Amazon bouwt op nieuwkomer

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het 'skateboard'van Rivian. (Foto: Rivian)

Sommige pakken het groots aan, zoals Jeff Bezos van Amazon. Hij steekt 700 miljoen dollar in startup Rivian uit Normal, Illinois (VS) en bestelde in één keer 100 duizend elektrisch aangedreven bestelauto’s. Opmerkelijk, want Rivian heeft wel een elektrische pick-uptruck en een SUV ontwikkeld, maar de eerste exemplaren worden pas in 2020 geleverd. Desondanks heeft Rivian toegezegd dat Bezos in 2021 zijn eerste elektrische bestelauto’s krijgt. In 2022 zullen dit er 10 duizend zijn en de complete order wil Rivian in 2024 afronden.

Het basisontwerp leent zich in elk geval voor meerdere toepassingen. Dit bestaat uit een vlak chassis – model skateboard – met voor elk wiel een aparte elektromotor. Ook de accu’s en overige elektrische apparatuur, het koelsysteem en de overige componenten zijn erin opgenomen. Hierdoor ligt het zwaartepunt laag en kan het voertuig in de vorm van een bestelauto een lage en vlakke laadvloer krijgen. Aan de techniek zal het verder niet liggen: uitgerust met een 180 kWh-accupakket komt de actieradius uit op 640 kilometer. De prijs is nog niet bekend gemaakt, wel dat er straks ook keuze zal zijn uit pakketten van 105 kWh (368 km) en 135 kWh (480 km). In de SUV is deze laatste goed voor 765 pk/570 kW. Bezos: “Ook op het gebied van emissies willen we leidend worden en we gooien ons volle gewicht in de strijd om dit te bereiken”. Hij wil dat Amazon in 2024 voor 80 procent gebruik maakt van duurzame energie en in 2024 voor 100 procent. In 2040 moet Bezos’ bedrijf CO2-neutraal zijn.

Epic0 vervoert de binnenstad

regis epic0 koelopbouw2Iets bescheidener dan wat Rivian en Amazon van plan zijn, maar daarom niet minder interessant, is de Nederlandse startup Rolling the City. Deze heeft in de Wester Gasfabriek in Amsterdam een serie lichte elektrisch aangedreven bedrijfswagens geïntroduceerd die heel geschikt zijn voor gebruik in de Nederlandse binnensteden. Centraal staat hierbij de Regis Epic0, gebaseerd op een Italiaans ontwerp en per direct leverbaar in verschillende opbouwvarianten voor uiteenlopende toepassingen.

Marijn Romer, een van de twee oprichters van Rolling the City: “We leveren de eerste reeks in de hoofdstad af, maar breiden het afzetgebied daarna snel verder uit.” Vanaf januari komen er bovendien een kleine kipper en speciale uitvoeringen voor koeltransport en afvalinzameling in het programma. Rolling the City werkt samen met de Italiaanse fabrikant Regis Motors, die weer deel uitmaakt van Mecaprom Motors. “Wij leveren veel elektrische aandrijfconcepten aan merken uit de auto-industrie, waaronder FCA, Alfa Romeo en Honda. Met de Epic0 brengen we nu voor het eerst ook zelf een uitgebreide serie elektrisch aangedreven LCV’s op de markt”, aldus ceo Cristiano Regis.

Afhankelijk van de opbouw kan de compacte Regis Epic0 700 kg lading vervoeren en heeft hij heeft een bereik van maximaal 170 kilometer. Dat is ruim voldoende voor stedelijke inzet. Een kleinere variant wordt begin 2020 leverbaar. Dit lichtere model heeft een achterklep en mag tot 400 kg laden. De prijzen voor de Epic0 beginnen bij
€ 25.950 (excl. btw/bpm).

Ook een mild hybrid voor de Transit

transit custom phev 0082“Onze Transit Custom PHEV rekent af met de laadstress”, zegt Ford. Weliswaar is een elektrische actieradius van 56 kilometer niet zo groot, maar de 1 liter EcoBoost benzinemotor werkt als aggregaat, zodat de chauffeur nooit ‘zonder stroom’ staat. Laadstress is al helemaal niet aan de orde als hij ook nog gebruik maakt van de planningsmogelijkheden die FordPass Pro biedt (voorheen bekend als Ford Sync). Hiermee kan hij vooraf uitrekenen of de resterende accucapaciteit volstaat voor de volgende rit in een milieuzone. Zo niet, dan kan hij de modus inschakelen waarbij de benzinemotor stroom levert voor de aandrijving en daarnaast de accu’s bijlaadt. De geofencing functie schakelt, op basis van gegevens uit het navigatiesysteem, de elektromodus vanzelf in als de auto een milieuzone binnenrijdt. Vergeten is er dus niet bij.

Handig is ook een aansluitpunt voor zware elektrische apparatuur. Deze put dan uit het 13,6 kWh grote accupakket. Een andere vondst is de krachtige ledverlichting boven de achterdeuren waarmee laden en lossen ook in het donker een lichte klus wordt. Overigens is de huidige Transit Custom PHEV een tussenoplossing, want binnen twee jaar komt Ford met een nieuw platform waar ook Volkswagen gebruik van maken zal voor de nieuwe Transporter-generatie.

Voor de tweetons Transit-reeks komt Ford met een nieuwe reeks 2.0 liter EcoBlue diesels met stalen zuigers. De verbruikscijfers hiervan kunnen tot 7 procent lager uitvallen. Een aanvulling is de 185 pk-versie. Daarnaast biedt de fabrikant Mild Hybrid-uitvoeringen aan waarbij de diesel ondersteuning krijgt van een 48 Volt elektromotor. Deze samenwerking zou nog eens 8 procent winst opleveren. In deze uitvoering kan de Transit niet elektrisch rijden; de elektromotor helpt alleen bij het wegrijden en accelereren. Door nog eens goed naar het concept te kijken, heeft Ford bovendien 80 kilo van het totaalgewicht afgesnoept. In totaal zouden er 4.600 componenten vernieuwd en verbeterd zijn. De Mild Hybrid (MHEV) is er in eerste instantie alleen voor de 130 pk-motor op de 330 L2H2 Trend (vanaf € 29.625, dus € 650 extra) en de 350 L2H2 met achterwielaandrijving (vanaf € 31.125).

Renault zet waterstof in

renault ze hydrogen 42Met partner Symbio werkt Renault sinds 2014 aan de ontwikkeling van waterstoftechnologie. Begin volgend jaar komt die beschikbaar voor de Kangoo en de Master. “Beide waterstofauto’s bieden een grote actieradius en zijn binnen tien minuten volgetankt”, aldus de fabrikant. Renault speelt hiermee in op het toenemende aantal milieuzones in binnensteden. Milieuzones, die de komende jaren ook in omvang fors zullen groeien en zodoende om een ruimere actieradius vragen.

De Master Z.E Hydrogen heeft inderdaad een driemaal zo groot bereik als de elektrische Master Z.E.: 350 tegenover 120 kilometer, stelt de fabrikant die de waterstofvariant in twee lengtematen en als chassis-cabine zal aanbieden. De twee waterstoftanks zijn onder de auto aangebracht en gaan dus niet ten koste van de beschikbare laadruimte. Wel is de auto 200 kilo zwaarder.

Nog dit jaar verschijnt de Kangoo Z.E. Hydrogen. Met 370 km actieradius is die al zijn elektrische concurrenten de baas, meent Renault, waaronder de eigen Kangoo Z.E. (185 km). Bijkomend voordeel is dat de brandstofcel ook de cabine verwarmt, wat gunstig is voor de accucapaciteit. De Kangoo Z.E. Hydrogen is wel 110 kg zwaarder dan zijn elektrische broertje en doordat de tank tegen het kopschot ligt, gaat er 110 liter laadvolume verloren. De prijzen van al dit nieuws zijn nog niet bekend gemaakt.

Grijs nieuws | Amazon bouwt op nieuwkomer | Fleet&Mobility

Grijs nieuws | Amazon bouwt op nieuwkomer

Redactie Redactie
• Laatste update:
Het 'skateboard'van Rivian. (Foto: Rivian)

Sommige pakken het groots aan, zoals Jeff Bezos van Amazon. Hij steekt 700 miljoen dollar in startup Rivian uit Normal, Illinois (VS) en bestelde in één keer 100 duizend elektrisch aangedreven bestelauto’s. Opmerkelijk, want Rivian heeft wel een elektrische pick-uptruck en een SUV ontwikkeld, maar de eerste exemplaren worden pas in 2020 geleverd. Desondanks heeft Rivian toegezegd dat Bezos in 2021 zijn eerste elektrische bestelauto’s krijgt. In 2022 zullen dit er 10 duizend zijn en de complete order wil Rivian in 2024 afronden.

Het basisontwerp leent zich in elk geval voor meerdere toepassingen. Dit bestaat uit een vlak chassis – model skateboard – met voor elk wiel een aparte elektromotor. Ook de accu’s en overige elektrische apparatuur, het koelsysteem en de overige componenten zijn erin opgenomen. Hierdoor ligt het zwaartepunt laag en kan het voertuig in de vorm van een bestelauto een lage en vlakke laadvloer krijgen. Aan de techniek zal het verder niet liggen: uitgerust met een 180 kWh-accupakket komt de actieradius uit op 640 kilometer. De prijs is nog niet bekend gemaakt, wel dat er straks ook keuze zal zijn uit pakketten van 105 kWh (368 km) en 135 kWh (480 km). In de SUV is deze laatste goed voor 765 pk/570 kW. Bezos: “Ook op het gebied van emissies willen we leidend worden en we gooien ons volle gewicht in de strijd om dit te bereiken”. Hij wil dat Amazon in 2024 voor 80 procent gebruik maakt van duurzame energie en in 2024 voor 100 procent. In 2040 moet Bezos’ bedrijf CO2-neutraal zijn.

Epic0 vervoert de binnenstad

regis epic0 koelopbouw2Iets bescheidener dan wat Rivian en Amazon van plan zijn, maar daarom niet minder interessant, is de Nederlandse startup Rolling the City. Deze heeft in de Wester Gasfabriek in Amsterdam een serie lichte elektrisch aangedreven bedrijfswagens geïntroduceerd die heel geschikt zijn voor gebruik in de Nederlandse binnensteden. Centraal staat hierbij de Regis Epic0, gebaseerd op een Italiaans ontwerp en per direct leverbaar in verschillende opbouwvarianten voor uiteenlopende toepassingen.

Marijn Romer, een van de twee oprichters van Rolling the City: “We leveren de eerste reeks in de hoofdstad af, maar breiden het afzetgebied daarna snel verder uit.” Vanaf januari komen er bovendien een kleine kipper en speciale uitvoeringen voor koeltransport en afvalinzameling in het programma. Rolling the City werkt samen met de Italiaanse fabrikant Regis Motors, die weer deel uitmaakt van Mecaprom Motors. “Wij leveren veel elektrische aandrijfconcepten aan merken uit de auto-industrie, waaronder FCA, Alfa Romeo en Honda. Met de Epic0 brengen we nu voor het eerst ook zelf een uitgebreide serie elektrisch aangedreven LCV’s op de markt”, aldus ceo Cristiano Regis.

Afhankelijk van de opbouw kan de compacte Regis Epic0 700 kg lading vervoeren en heeft hij heeft een bereik van maximaal 170 kilometer. Dat is ruim voldoende voor stedelijke inzet. Een kleinere variant wordt begin 2020 leverbaar. Dit lichtere model heeft een achterklep en mag tot 400 kg laden. De prijzen voor de Epic0 beginnen bij
€ 25.950 (excl. btw/bpm).

Ook een mild hybrid voor de Transit

transit custom phev 0082“Onze Transit Custom PHEV rekent af met de laadstress”, zegt Ford. Weliswaar is een elektrische actieradius van 56 kilometer niet zo groot, maar de 1 liter EcoBoost benzinemotor werkt als aggregaat, zodat de chauffeur nooit ‘zonder stroom’ staat. Laadstress is al helemaal niet aan de orde als hij ook nog gebruik maakt van de planningsmogelijkheden die FordPass Pro biedt (voorheen bekend als Ford Sync). Hiermee kan hij vooraf uitrekenen of de resterende accucapaciteit volstaat voor de volgende rit in een milieuzone. Zo niet, dan kan hij de modus inschakelen waarbij de benzinemotor stroom levert voor de aandrijving en daarnaast de accu’s bijlaadt. De geofencing functie schakelt, op basis van gegevens uit het navigatiesysteem, de elektromodus vanzelf in als de auto een milieuzone binnenrijdt. Vergeten is er dus niet bij.

Handig is ook een aansluitpunt voor zware elektrische apparatuur. Deze put dan uit het 13,6 kWh grote accupakket. Een andere vondst is de krachtige ledverlichting boven de achterdeuren waarmee laden en lossen ook in het donker een lichte klus wordt. Overigens is de huidige Transit Custom PHEV een tussenoplossing, want binnen twee jaar komt Ford met een nieuw platform waar ook Volkswagen gebruik van maken zal voor de nieuwe Transporter-generatie.

Voor de tweetons Transit-reeks komt Ford met een nieuwe reeks 2.0 liter EcoBlue diesels met stalen zuigers. De verbruikscijfers hiervan kunnen tot 7 procent lager uitvallen. Een aanvulling is de 185 pk-versie. Daarnaast biedt de fabrikant Mild Hybrid-uitvoeringen aan waarbij de diesel ondersteuning krijgt van een 48 Volt elektromotor. Deze samenwerking zou nog eens 8 procent winst opleveren. In deze uitvoering kan de Transit niet elektrisch rijden; de elektromotor helpt alleen bij het wegrijden en accelereren. Door nog eens goed naar het concept te kijken, heeft Ford bovendien 80 kilo van het totaalgewicht afgesnoept. In totaal zouden er 4.600 componenten vernieuwd en verbeterd zijn. De Mild Hybrid (MHEV) is er in eerste instantie alleen voor de 130 pk-motor op de 330 L2H2 Trend (vanaf € 29.625, dus € 650 extra) en de 350 L2H2 met achterwielaandrijving (vanaf € 31.125).

Renault zet waterstof in

renault ze hydrogen 42Met partner Symbio werkt Renault sinds 2014 aan de ontwikkeling van waterstoftechnologie. Begin volgend jaar komt die beschikbaar voor de Kangoo en de Master. “Beide waterstofauto’s bieden een grote actieradius en zijn binnen tien minuten volgetankt”, aldus de fabrikant. Renault speelt hiermee in op het toenemende aantal milieuzones in binnensteden. Milieuzones, die de komende jaren ook in omvang fors zullen groeien en zodoende om een ruimere actieradius vragen.

De Master Z.E Hydrogen heeft inderdaad een driemaal zo groot bereik als de elektrische Master Z.E.: 350 tegenover 120 kilometer, stelt de fabrikant die de waterstofvariant in twee lengtematen en als chassis-cabine zal aanbieden. De twee waterstoftanks zijn onder de auto aangebracht en gaan dus niet ten koste van de beschikbare laadruimte. Wel is de auto 200 kilo zwaarder.

Nog dit jaar verschijnt de Kangoo Z.E. Hydrogen. Met 370 km actieradius is die al zijn elektrische concurrenten de baas, meent Renault, waaronder de eigen Kangoo Z.E. (185 km). Bijkomend voordeel is dat de brandstofcel ook de cabine verwarmt, wat gunstig is voor de accucapaciteit. De Kangoo Z.E. Hydrogen is wel 110 kg zwaarder dan zijn elektrische broertje en doordat de tank tegen het kopschot ligt, gaat er 110 liter laadvolume verloren. De prijzen van al dit nieuws zijn nog niet bekend gemaakt.