e-Vito krijgt actieradius van 150 kilometer

Redactie Redactie
• Laatste update:
Jorus Vos van MB Vans introduceert de nieuwe e-Vito (foto: Wim Haze, MB Vans)

“Wij hebben als eerste een elektrische bestelauto in de middenklasse én een landelijk dekkend servicenetwerk.” Dat zei Mark Horsten, manager verkoop van MB Vans NL bij de introductie van de e-Vito. De lange versie hiervan is nu te koop voor € 46.720, inclusief vier jaar onderhoud. Zijn actieradius van 150 kilometer hoeft volgens Horsten geen probleem te zijn. Uit onderzoek door EVO Fenedex blijkt namelijk dat driekwart van dit formaat bestellers – in Nederland 32.000 stuks – hooguit 120 kilometer per drie dagen rijdt. Dat is vooral in de Randstad zo en daar zijn ook de meeste milieuzones te vinden, waar verbrandingsmotoren binnen afzienbare tijd niet langer welkom zijn.

TCO vergelijkbaar met diesel

De TCO van de e-Vito zou vergelijkbaar zijn met die van de Vito 114 CDI, maar de inzet vergt een andere aanpak. Mede daarom wil MB dat de dealers een grotere en andere rol gaan spelen. Bij de presentatie van de e-Vito maakte Jorus Vos, managing director van Mercedes-Benz Vans Benelux, dan ook bekend dat de gespecialiseerde LCV-dealers nu evolueren tot Van Pro Advance Centers. “Het digitaliseringsproces bij werkplaats en aftersales wordt nu voltooid. Er ontstaan nieuwe taken en de dealers gaan een nieuwe rol vervullen doordat ze een compleet mobiliteitspakket kunnen aanbieden, inclusief passend vervangend vervoer – dus ook als het om koelwagens gaat.” Ook andere merken transformeren hun dealers tot leveranciers van mobiliteit.

Manier van inzet belangrijk

Maar wil je een ondernemer goed kunnen adviseren als het om elektrisch rijden gaat, dan moet je eigenlijk alles weten van de manier waarop hij zijn voertuigen inzet, aldus Vos. Soms is diesel de beste optie, soms ook elektrische tractie. In dat geval is een gemengde vloot de beste keus. Om dit op voorhand inzichtelijk te maken, heeft MB de e-Van Ready App ontwikkeld. Die kan vanuit elke merk en type bestelauto de routes, stops en andere zaken analyseren aan de hand van boordelektronica en automatische tracking.

Niet geschikt voor snelladen

Mercedes Benz werkt in de Benelux via de EV Box samen met energiebedrijf Engie. De EV Box biedt, van advies tot installatie en aftersales, laadoplossingen op maat. Horsten: “Volgens het onderzoek van EVO Fenedex wil 44 procent van de Nederlandse ondernemers de komende vijf jaar elektrisch gaan rijden. De Van Pro Advance Centers kunnen ze helpen om hun processen daar bij aan te passen.” Als praktisch voorbeeld noemt hij Intelligent e-charging, waarbij het opladen aan de zaak wordt afgestemd op het rittenschema en de vertrektijd voor de volgende werkdag. Snelladen is bij de E-Vito evenwel niet mogelijk. “Een kostenoverweging”, aldus Horsten, “en gezien de lengte van de meeste ritten ook niet noodzakelijk – net zo min als een zwaarder accupakket, dat bovendien op inbouwtechnische beperkingen stuit.” De Vito werd in het verleden diverse malen Bestelauto van het Jaar.

e-Vito krijgt actieradius van 150 kilometer | Fleet&Mobility

e-Vito krijgt actieradius van 150 kilometer

Redactie Redactie
• Laatste update:
Jorus Vos van MB Vans introduceert de nieuwe e-Vito (foto: Wim Haze, MB Vans)

“Wij hebben als eerste een elektrische bestelauto in de middenklasse én een landelijk dekkend servicenetwerk.” Dat zei Mark Horsten, manager verkoop van MB Vans NL bij de introductie van de e-Vito. De lange versie hiervan is nu te koop voor € 46.720, inclusief vier jaar onderhoud. Zijn actieradius van 150 kilometer hoeft volgens Horsten geen probleem te zijn. Uit onderzoek door EVO Fenedex blijkt namelijk dat driekwart van dit formaat bestellers – in Nederland 32.000 stuks – hooguit 120 kilometer per drie dagen rijdt. Dat is vooral in de Randstad zo en daar zijn ook de meeste milieuzones te vinden, waar verbrandingsmotoren binnen afzienbare tijd niet langer welkom zijn.

TCO vergelijkbaar met diesel

De TCO van de e-Vito zou vergelijkbaar zijn met die van de Vito 114 CDI, maar de inzet vergt een andere aanpak. Mede daarom wil MB dat de dealers een grotere en andere rol gaan spelen. Bij de presentatie van de e-Vito maakte Jorus Vos, managing director van Mercedes-Benz Vans Benelux, dan ook bekend dat de gespecialiseerde LCV-dealers nu evolueren tot Van Pro Advance Centers. “Het digitaliseringsproces bij werkplaats en aftersales wordt nu voltooid. Er ontstaan nieuwe taken en de dealers gaan een nieuwe rol vervullen doordat ze een compleet mobiliteitspakket kunnen aanbieden, inclusief passend vervangend vervoer – dus ook als het om koelwagens gaat.” Ook andere merken transformeren hun dealers tot leveranciers van mobiliteit.

Manier van inzet belangrijk

Maar wil je een ondernemer goed kunnen adviseren als het om elektrisch rijden gaat, dan moet je eigenlijk alles weten van de manier waarop hij zijn voertuigen inzet, aldus Vos. Soms is diesel de beste optie, soms ook elektrische tractie. In dat geval is een gemengde vloot de beste keus. Om dit op voorhand inzichtelijk te maken, heeft MB de e-Van Ready App ontwikkeld. Die kan vanuit elke merk en type bestelauto de routes, stops en andere zaken analyseren aan de hand van boordelektronica en automatische tracking.

Niet geschikt voor snelladen

Mercedes Benz werkt in de Benelux via de EV Box samen met energiebedrijf Engie. De EV Box biedt, van advies tot installatie en aftersales, laadoplossingen op maat. Horsten: “Volgens het onderzoek van EVO Fenedex wil 44 procent van de Nederlandse ondernemers de komende vijf jaar elektrisch gaan rijden. De Van Pro Advance Centers kunnen ze helpen om hun processen daar bij aan te passen.” Als praktisch voorbeeld noemt hij Intelligent e-charging, waarbij het opladen aan de zaak wordt afgestemd op het rittenschema en de vertrektijd voor de volgende werkdag. Snelladen is bij de E-Vito evenwel niet mogelijk. “Een kostenoverweging”, aldus Horsten, “en gezien de lengte van de meeste ritten ook niet noodzakelijk – net zo min als een zwaarder accupakket, dat bovendien op inbouwtechnische beperkingen stuit.” De Vito werd in het verleden diverse malen Bestelauto van het Jaar.