Volvo XC40 is Zakenauto van het Jaar 2024, BMW iX1 de Beste Nieuwkomer

Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Zakenauto van het Jaar 2024
(Foto: Marcel Cazemier)

Volvo XC40

Vorig jaar eindigde de Volvo XC40 al in de top 5 van de zakenautoverkiezing en dit jaar is de auto uitgeroepen tot winnaar. Voor sommige leden van de vakjury is het een verrassende uitslag want ‘hij is al zo lang op de markt’. Aan de andere kant is de XC40 nog altijd razend populair bij leaserijders én leasemaatschappijen. “De auto verdient het”, oordeelt de jury.

De hoge restwaardes zijn een belangrijke factor voor de zakelijke markt om voor de XC40 te kiezen. De XC40 haalt bovendien de op één na hoogste scores op het gebied van kilometerkostprijs, duurzaamheid en waardering kwaliteit importeur/dealerorganisatie.

Dat Volvo niet alleen met de auto een sterke troef in handen heeft, maar ook met de Nederlandse importeur en dealerorganisatie, blijkt uit de woorden van een van de juryleden. “Ze staan voor hun dealernetwerk en hun propositie.” Kortom de XC40 is niet heel spraakmakend maar dat is misschien wel zijn kracht. Hij maakt rijders blij en de propositie richting de lease en fleet past nog steeds bij wat de markt vraagt.

BMW iX1

Vorig jaar won BMW al de titel Beste Nieuwkomer 2023 met de i4. Nu is het de beurt aan de iX1 om de titel Beste Nieuwkomer in de wacht te slepen. De auto haalt de beste scores op het gebied van kilometerkostprijs en de kans om volgens de jury volgend jaar Zakenauto van het Jaar te worden. “Meer auto heb je niet nodig,” merkt een jurylid op. De iX1 wordt omschreven als een ‘goed gelukte machine’ met verrassend veel binnenruimte (zeker ten opzichte van de vorige generatie). ‘Een voltreffer’.

BMW iX1 wint de trofee voor Beste Nieuwkomer 2024. (Foto: Marcel Cazemier)
BMW iX1 wint de trofee voor Beste Nieuwkomer 2024. (Foto: Marcel Cazemier)

Opvallend

Het is opvallend dat modellen die niet als EV (de iX1 is de elektrische versie van de X1) zijn ontwikkeld toch zo goed scoren.

BMW laat zien dat ze elektrisch rijden onder de knie hebben. Enige minpunt van de iX1 is zijn hoge prijs (wat overigens ook een makke is van de Mercedes EQE suv en Polestar 3 die de top drie compleet maken).

Over de Zakenauto van het Jaar

De prijs voor de Zakenauto van het Jaar bestaat sinds 1987. De Zakenauto van het Jaar is geen schoonheidswedstrijd, maar een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle ter zake doende gebieden in het dagelijks gebruik op de weg hebben bewezen.

Belangrijke beoordelingscriteria zijn kilometerkostprijs, kwaliteit importeur/dealernetwerk, duurzaamheid en uitstraling.

Over de Beste Nieuwkomer

Naast de trofee voor de Zakenauto van het Jaar reikt AM elk jaar (sinds 2012) tijdens het uitreiken van de AM Driving Business Awards ook een prijs uit voor de Beste Nieuwkomer.

De jury kijkt hierbij naar aanstormend talent op de zakelijke markt. Auto’s die veelbelovend zijn maar nog te kort op de markt om zich in de praktijk goed te bewijzen.

Over de vakjury

De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland, vertegenwoordigers van grote fleetowners en ervaren vakjournalisten. De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automotive Magazine (AM), de initiator van deze belangrijke prijs in de zakenautowereld.

Volvo XC40 is Zakenauto van het Jaar 2024, BMW iX1 de Beste Nieuwkomer | Fleet&Mobility

Volvo XC40 is Zakenauto van het Jaar 2024, BMW iX1 de Beste Nieuwkomer

Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Zakenauto van het Jaar 2024
(Foto: Marcel Cazemier)

Volvo XC40

Vorig jaar eindigde de Volvo XC40 al in de top 5 van de zakenautoverkiezing en dit jaar is de auto uitgeroepen tot winnaar. Voor sommige leden van de vakjury is het een verrassende uitslag want ‘hij is al zo lang op de markt’. Aan de andere kant is de XC40 nog altijd razend populair bij leaserijders én leasemaatschappijen. “De auto verdient het”, oordeelt de jury.

De hoge restwaardes zijn een belangrijke factor voor de zakelijke markt om voor de XC40 te kiezen. De XC40 haalt bovendien de op één na hoogste scores op het gebied van kilometerkostprijs, duurzaamheid en waardering kwaliteit importeur/dealerorganisatie.

Dat Volvo niet alleen met de auto een sterke troef in handen heeft, maar ook met de Nederlandse importeur en dealerorganisatie, blijkt uit de woorden van een van de juryleden. “Ze staan voor hun dealernetwerk en hun propositie.” Kortom de XC40 is niet heel spraakmakend maar dat is misschien wel zijn kracht. Hij maakt rijders blij en de propositie richting de lease en fleet past nog steeds bij wat de markt vraagt.

BMW iX1

Vorig jaar won BMW al de titel Beste Nieuwkomer 2023 met de i4. Nu is het de beurt aan de iX1 om de titel Beste Nieuwkomer in de wacht te slepen. De auto haalt de beste scores op het gebied van kilometerkostprijs en de kans om volgens de jury volgend jaar Zakenauto van het Jaar te worden. “Meer auto heb je niet nodig,” merkt een jurylid op. De iX1 wordt omschreven als een ‘goed gelukte machine’ met verrassend veel binnenruimte (zeker ten opzichte van de vorige generatie). ‘Een voltreffer’.

BMW iX1 wint de trofee voor Beste Nieuwkomer 2024. (Foto: Marcel Cazemier)
BMW iX1 wint de trofee voor Beste Nieuwkomer 2024. (Foto: Marcel Cazemier)

Opvallend

Het is opvallend dat modellen die niet als EV (de iX1 is de elektrische versie van de X1) zijn ontwikkeld toch zo goed scoren.

BMW laat zien dat ze elektrisch rijden onder de knie hebben. Enige minpunt van de iX1 is zijn hoge prijs (wat overigens ook een makke is van de Mercedes EQE suv en Polestar 3 die de top drie compleet maken).

Over de Zakenauto van het Jaar

De prijs voor de Zakenauto van het Jaar bestaat sinds 1987. De Zakenauto van het Jaar is geen schoonheidswedstrijd, maar een praktijkprijs. De auto’s moeten zich op alle ter zake doende gebieden in het dagelijks gebruik op de weg hebben bewezen.

Belangrijke beoordelingscriteria zijn kilometerkostprijs, kwaliteit importeur/dealernetwerk, duurzaamheid en uitstraling.

Over de Beste Nieuwkomer

Naast de trofee voor de Zakenauto van het Jaar reikt AM elk jaar (sinds 2012) tijdens het uitreiken van de AM Driving Business Awards ook een prijs uit voor de Beste Nieuwkomer.

De jury kijkt hierbij naar aanstormend talent op de zakelijke markt. Auto’s die veelbelovend zijn maar nog te kort op de markt om zich in de praktijk goed te bewijzen.

Over de vakjury

De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland, vertegenwoordigers van grote fleetowners en ervaren vakjournalisten. De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automotive Magazine (AM), de initiator van deze belangrijke prijs in de zakenautowereld.