Personenauto's

Laatste update:

Autonieuws | Leasetoppers tegen het licht: ‘Deze auto plakt aan de weg’

Expert: Maaike van Hemmen

Waar de leaserijder bij een nieuwe auto vooral kijkt naar het uiterlijk en de prestaties, kijkt de wagenparkbeheerder vooral naar de kosten. Om deze rekenaars bij te staan, vragen we Maaike van Hemmen, fleetmanager Europe bij G4S, een kleine selectie uit het autoaanbod op leasewaardigheid te beoordelen. Recent aan de keuzelijst toegevoegde leaseauto’s worden door haar tegen het licht gehouden.

Hyundai Kona Electric (Middenklasse B)

65kWh ev premium 217kW aut

Hyundai
(Foto: PR/Hyundai Newsroom)

‘Hier kun je niet de mist mee ingaan’

Volgens Maaike Hofwijk valt de Hyundai Kona Electric vooral op door de lage ‘downtime’. “De tijd dat een Hyundai niet de weg op kan vanwege onderhoud of reparatie is laag, vergeleken met andere merken in onze vloot. Het grappige vind ik dat de belangrijkste concurrent voor de Kona Electric in de lease waarschijnlijk de Ioniq 6 is, ook van Hyundai. Het zijn misschien wel verschillende segmenten, maar de leaseprijzen liggen dicht bij elkaar. De Kona Electric is een goede wagen met veel ‘value for money’. Het is niet voor niets dat onze vloot in Azië, Afrika en Zuid-Amerika voornamelijk bestaat uit Hyundai, Toyota en Nissan. In die regio’s hebben we voornamelijk veel Hyundai’s in eigendom. Dat is een goed teken. Kijk, in Nederland is alles mooi vlak en ligt er een gave weg, maar dat geldt zeker niet overal ter wereld, in sommige landen ligt nauwelijks asfalt. Het feit dat Hyundai wereldwijd een van onze favorieten is, zegt dus iets over de robuustheid.” Hofwijk hoort ‘opvallend veel positieve geluiden’ over deze auto. “Berijders zijn eigenlijk zonder uitzondering positief. Dat geldt ook voor de Kia Niro. Dat zijn zekerheidjes, auto’s die altijd goed scoren. Je kunt met deze auto niet de mist ingaan.” Toch plaatst ze een kleine kanttekening. “Dat heeft met de levertijd te maken. Hyundai roept dat ze snel kunnen leveren maar mijn ervaring leert dat ze dat sinds de coronacrisis, net zoals veel andere merken, helaas niet altijd kunnen waarmaken.”

Merk/model/type Hyundai Kona Electric 65kWh ev premium 217kW aut
Brandstofsoort Elektrisch
Consumentenprijs  € 49.000,00
Kosten rijklaarmaken  € 945,00
Leaseprijs 48 mnd/30000km € 826,00
Privelease prijs 48 mnd/10000 vanaf – 
Restwaarde 38%
CO2 uitstoot gr/km 0
Afschrijving  € 518,00
Rente  € 75,00
MRB 
Verzekering  € 155,00
RO  € 42,00
Banden  € 36,00
Verbruik WLTP (kWh-liter/100km) o.b.v. fabrieksopgaaf (werkelijk verbruik)  16,6 / 21,1
Range in kilometer o.b.v. fabrieksopgaaf (praktijkcijfer, EV-Database)  454 / 390

***

Volvo EX30 (Middenklasse C)

69kWh ev single motor extended, range ultra 200kW aut

(Foto: Volco Car Group)

‘De innovaties zijn fantastisch’

Maaike Hofwijk laat er geen gras over groeien. “De Volvo EX30 is mijn favoriete leaseauto,” stelt ze meteen nadat deze auto ter sprake komt. “Binnen het segment benadert deze auto de perfectie. Met dit model wilde Volvo een kwaliteitsauto voor minder geld en met een grote actieradius. Nou, daar kan ik kort over zijn: dat is gelukt. En hoe: de innovaties zijn fantastisch. Een mooi voorbeeld: Volvo wilde in deze auto geen boxen in de portieren en bij het dashboard. Dat scheelt gaten zagen en kabels trekken. Wat is hun oplossing? Over het hele dashboard hebben ze een grote box geplaatst. Zo hebben ze over ieder detail in de functionaliteit nagedacht.” Ook wat betreft veiligheid scoort de Volvo EX30 uitstekend, legt ze uit. “Dit is de veiligste auto die Volvo ooit getest heeft. En dat zegt veel voor een merk dat bekend staat om zijn degelijkheid. Ik heb gehoord dat zelfs de mannen van het crashcentrum onder de indruk waren. Verder is het ook mooi dat de fiscale waarde van deze auto met zo’n 40 duizend euro relatief laag is. Wij zetten deze auto niet alleen graag in als ‘company car’, maar ook in de operatie.” Net als bij de Hyundai Kona Electric geldt ook voor de Volvo EX30 dat de levertijd een punt van aandacht is, stelt Hofwijk. “Deze lopen voor de EX30 hard op. Dat is inherent aan het aantal verkopen, vermoed ik. Overigens is Volvo wel eerlijk over de levertijden.”

Merk/model/type Volvo EX30 69kWh ev single motor extended range ultra 200kW aut
Brandstofsoort Elektrisch
Consumentenprijs  € 46.900,00
Kosten rijklaarmaken  € 1.045,00
Leaseprijs 48 mnd/30000km € 827,00
Privelease prijs 48 mnd/10000 vanaf € 639,00
Restwaarde 40%
CO2 uitstoot gr/km 0
Afschrijving  € 502,00
Rente  € 75,00
MRB  –   
Verzekering  € 152,00
RO  € 44,00
Banden  € 54,00
Verbruik WLTP (kWh-liter/100km) o.b.v. fabrieksopgaaf (werkelijk verbruik)  15,7 / 21,2
Range in kilometer o.b.v. fabrieksopgaaf (praktijkcijfer, EV-Database)  480 / 370

***

Nio ET5 (Middenklasse D)

100kWh ev awd 360kW aut

(Foto: Shutterstock)

‘Deze auto heeft een ijzersterke wegligging’

Maaike Hofwijk heeft recent een week in de ET5 van Nio gereden. “Dat was een klein feestje,” kijkt ze hier op terug. “Deze auto heeft een ijzersterke wegligging, hij plakt aan de weg.” Opvallend aan de Nio ET5 is het glazen dak dat over de hele auto heen loopt. “Dat is vaak lastig als de zon schijnt en het warm is. Dan bak je onder het glas. Maar ik heb deze auto afgelopen zomer gereden toen het 30 graden was. Nou, daar voel je nauwelijks iets van.” Hofwijk maakt zich geen zorgen over de staat van de accu. “Maar omdat de batterij meetelt in de bijtelling, heeft deze auto wel een forse fiscale waarde. Deze wijzigt niet als je na aanschaf de batterij upgrade van 75 naar 100kWh. Overigens komt er in de nabije toekomst, ik dacht binnen anderhalf jaar, een update naar een 150kWh-batterij. Dan heb je dus een actieradius van dik 800 kilometer. Ook vermeldenswaardig is dat de NIO ET5 uitgerust is met 33 camera’s en sensoren. Zo heeft deze auto het lidar-systeem, dat objecten tot wel 750 meter kan waarnemen. Voor de technici onder ons: deze auto is ook uitgerust met NOMI, een ‘artificial intelligence system’ in de vorm van een pratende metgezel in de auto die je helpt met alle taken die je je maar kunt wensen. Dit is wel even wennen voor de digibeten. En, last but not least, in tegenstelling tot de andere twee auto’s in deze rubriek is de Nio ET5 snel leverbaar.” Zo is Hofwijk enthousiast over dit nieuwe merk. Maakt onbekend onbemind? “Ach, wat is nieuw en wat is onbekend? In China rijden deze auto’s al bijna vijf jaar rond.”

Merk/model/type Nio ET5 100kWh ev awd 360kW aut
Brandstofsoort Elektrisch
Consumentenprijs  € 70.271,00
Kosten rijklaarmaken  € 1.379,00
Leaseprijs 48 mnd/30000km € 1.190,00
Privelease prijs 48 mnd/10000 vanaf
Restwaarde 38%
CO2 uitstoot gr/km 0
Afschrijving  € 772,00
Rente  € 110,00
MRB  –   
Verzekering  € 206,00
RO  € 48,00
Banden  € 54,00
Verbruik WLTP o.b.v. fabrieks actieradius 18
Verbruik werkelijk o.b.v. praktische actieradius (kWh-liter/100km) 23,9