Auto en fiscus

VAVDZ: Geen 0% bijtelling over rug gemiddelde berijder

De Vereniging Auto van de Zaak (VAVDZ) wil geen ‘wisselgeld’ betalen voor het in stand houden van de 0% bijtellingschaal voor ev’s. De belangenvereniging voor leaserijders reageert daarmee op het bericht dat staatssecretaris Fans Weekers bereid is de bijtelling voor elektrische auto’s minder te verhogen dan nu gepland staat als er iets anders voor wordt geschrapt.

Martin Huisman, voorzitter VAVDZ: “Het is mooi als de overheid dit jaar, gezien de geplande bezuinigingen,van de bijtelling afblijft. Maar als er gerommeld wordt aan categorieën en er wordt wisselgeld gevraagd, dan vrezen wij als berijders een extra aanscherping op andere fronten.”

Overheid heeft marktaandeel ev’s gekocht
Volgens Huisman zou het aanbod van Weekers niet in verhouding staan tot de opbrengst. “De categorie elektrische auto`s is een niche. Het moet niet zo zijn dat vele andere leaserijders straks gedupeerd worden, omdat die ene lage bijtellingscategorie gehandhaafd moet blijven. Het is tijd dat de elektrische auto ook zonder subsidies verkocht wordt. Ook 7% bijtelling is erg weinig. Als het niet lukt om met dit bijtellingspercentage deze auto`s in de markt te zetten, dan moet je je afvragen wat de echte marktkansen zijn. Tot nu toe is alle markt gekocht.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
VAVDZ: Geen 0% bijtelling over rug gemiddelde berijder | Fleet&Mobility

VAVDZ: Geen 0% bijtelling over rug gemiddelde berijder

Redactie Redactie

Martin Huisman, voorzitter VAVDZ: “Het is mooi als de overheid dit jaar, gezien de geplande bezuinigingen,van de bijtelling afblijft. Maar als er gerommeld wordt aan categorieën en er wordt wisselgeld gevraagd, dan vrezen wij als berijders een extra aanscherping op andere fronten.”

Overheid heeft marktaandeel ev’s gekocht
Volgens Huisman zou het aanbod van Weekers niet in verhouding staan tot de opbrengst. “De categorie elektrische auto`s is een niche. Het moet niet zo zijn dat vele andere leaserijders straks gedupeerd worden, omdat die ene lage bijtellingscategorie gehandhaafd moet blijven. Het is tijd dat de elektrische auto ook zonder subsidies verkocht wordt. Ook 7% bijtelling is erg weinig. Als het niet lukt om met dit bijtellingspercentage deze auto`s in de markt te zetten, dan moet je je afvragen wat de echte marktkansen zijn. Tot nu toe is alle markt gekocht.”