Groningen veegt op waterstof
Bijzonder beheer

Laatste update:

Bijzonder beheer | Afval ruimen zonder afvalstoffen

De gemeente Groningen wil op termijn een groot deel van zijn 75 afvalwagens en 25 veegwagens op waterstof laten rijden; in 2035 wil de gemeente volledig energieneutraal te werk gaan. Om de binnenstad schoon te helpen houden is de eerste waterstofaangedreven veegwagen onlangs in gebruik genomen – een Europese primeur. 

Nadat Groningen in 2014 de Green Deal stadsdistributie had ondertekend en de discussie over de aardbevingen door gaswinning weer aanwakkerde, besloot de gemeente het over een andere boeg te gooien, vertelt Gerrit Griffioen, hoofd materieel van de gemeente Groningen. “We hadden weliswaar al een aantal elektrische voertuigen rijden, maar de ervaringen daarmee waren wisselend. Voor Groningen was de tijd rijp om een 26,5-tons vrachtwagen op waterstof te ontwikkelen. Het ging in dit geval om een vuilniswagen die afval uit ondergrondse containers in de binnenstad ophaalt. De gedachte was dat als het op de grootste en meest complexe schaal lukt, dan moet het zeker ook mogelijk zijn om kleinere voertuigen, zoals veeg- en borstelmachines, emissievrij te krijgen.” Vervolgens kwam Groningen in contact met de Holthausen Groep in Hoogezand, dat er in slaagde om een inmiddels fiscaal afgeschreven veegmachine om te bouwen naar waterstof en zo een tweede leven te geven. 

pag39 bijzonderbeheer2

Volgens Griffioen ligt de kostprijs van op waterstof rijdende wagens op dit moment een factor twee hoger dan een conventioneel voertuig. “Mede dankzij EU-subsidies vanuit North Sea Region Interreg, Hytrec 2, kon dit verschil grotendeels worden overbrugd. We verwachten dat het prijsverschil op termijn verdwijnt door lagere onderhoudskosten en een verlenging van de levensduur van waterstofvoertuigen.”

Mobiel waterstofvulpunt

De waterstofveegwagen kan op een tankbeurt ruim 1,5 dag rijden. Voor het tanken beschikt de gemeente over een mobiel waterstofvulpunt. Daar is voldoende zonne- en windenergie aan boord voor ongeveer vijf tankbeurten voor een vrachtwagen of veegmachine én zo’n tien tankbeurten voor een personenauto. Het onderhoud van de waterstofvoertuigen verricht de gemeente in eigen beheer, zegt Griffioen. “Onze monteurs volgen hiervoor een aparte, op waterstoftechnologie toegespitste opleiding. Het Groningse Noorderpoortcollege heeft zelfs een speciaal waterstof­programma in hun opleiding opgenomen.” Ook zet Groningen twee Hyundai’s ix35 fuel cell auto’s in. “De doelstelling is om eind 2018 tenminste 10 voertuigen op waterstof in Groningen te hebben rijden”, sluit Griffioen af. 

Gemeente Groningen in cijfers

Het wagenpark van de gemeente Groningen omvat zo’n 350 voertuigen, waarvan ongeveer 75 vrachtwagens. Daarnaast zijn er ook nog 150 machines (tractoren, grasmaaiers, veegwagens etc.). Alle voertuigen rijden op GTL (Gas To Liquid), dat als voordeel heeft dat het reukvrij is en aanzienlijk minder roetdeeltjes en NOx-uitstoot. Het aandeel elektrisch is met 10 voertuigen in allerlei varianten nog relatief beperkt. Dat moet de komende jaren snel gaan veranderen, want al sinds dit jaar hebben alleen nog elektrische of waterstofaangedreven voertuig buiten de venstertijden toegang tot de binnenstad. In 2035 moet Groningen conform het opgestelde masterplan volledig energieneutraal zijn.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Bijzonder beheer | Afval ruimen zonder afvalstoffen | Fleet&Mobility
Groningen veegt op waterstof

Bijzonder beheer | Afval ruimen zonder afvalstoffen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Nadat Groningen in 2014 de Green Deal stadsdistributie had ondertekend en de discussie over de aardbevingen door gaswinning weer aanwakkerde, besloot de gemeente het over een andere boeg te gooien, vertelt Gerrit Griffioen, hoofd materieel van de gemeente Groningen. “We hadden weliswaar al een aantal elektrische voertuigen rijden, maar de ervaringen daarmee waren wisselend. Voor Groningen was de tijd rijp om een 26,5-tons vrachtwagen op waterstof te ontwikkelen. Het ging in dit geval om een vuilniswagen die afval uit ondergrondse containers in de binnenstad ophaalt. De gedachte was dat als het op de grootste en meest complexe schaal lukt, dan moet het zeker ook mogelijk zijn om kleinere voertuigen, zoals veeg- en borstelmachines, emissievrij te krijgen.” Vervolgens kwam Groningen in contact met de Holthausen Groep in Hoogezand, dat er in slaagde om een inmiddels fiscaal afgeschreven veegmachine om te bouwen naar waterstof en zo een tweede leven te geven. 

pag39 bijzonderbeheer2

Volgens Griffioen ligt de kostprijs van op waterstof rijdende wagens op dit moment een factor twee hoger dan een conventioneel voertuig. “Mede dankzij EU-subsidies vanuit North Sea Region Interreg, Hytrec 2, kon dit verschil grotendeels worden overbrugd. We verwachten dat het prijsverschil op termijn verdwijnt door lagere onderhoudskosten en een verlenging van de levensduur van waterstofvoertuigen.”

Mobiel waterstofvulpunt

De waterstofveegwagen kan op een tankbeurt ruim 1,5 dag rijden. Voor het tanken beschikt de gemeente over een mobiel waterstofvulpunt. Daar is voldoende zonne- en windenergie aan boord voor ongeveer vijf tankbeurten voor een vrachtwagen of veegmachine én zo’n tien tankbeurten voor een personenauto. Het onderhoud van de waterstofvoertuigen verricht de gemeente in eigen beheer, zegt Griffioen. “Onze monteurs volgen hiervoor een aparte, op waterstoftechnologie toegespitste opleiding. Het Groningse Noorderpoortcollege heeft zelfs een speciaal waterstof­programma in hun opleiding opgenomen.” Ook zet Groningen twee Hyundai’s ix35 fuel cell auto’s in. “De doelstelling is om eind 2018 tenminste 10 voertuigen op waterstof in Groningen te hebben rijden”, sluit Griffioen af. 

Gemeente Groningen in cijfers

Het wagenpark van de gemeente Groningen omvat zo’n 350 voertuigen, waarvan ongeveer 75 vrachtwagens. Daarnaast zijn er ook nog 150 machines (tractoren, grasmaaiers, veegwagens etc.). Alle voertuigen rijden op GTL (Gas To Liquid), dat als voordeel heeft dat het reukvrij is en aanzienlijk minder roetdeeltjes en NOx-uitstoot. Het aandeel elektrisch is met 10 voertuigen in allerlei varianten nog relatief beperkt. Dat moet de komende jaren snel gaan veranderen, want al sinds dit jaar hebben alleen nog elektrische of waterstofaangedreven voertuig buiten de venstertijden toegang tot de binnenstad. In 2035 moet Groningen conform het opgestelde masterplan volledig energieneutraal zijn.