‘Plug-in verliest leaserijder aan benzine-auto’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat concludeert Leaseplan op basis van zijn halfjaarcijfers.

EV`s vallen nog onder het 4 procent bijtellingstarief. Dat aandeel steeg wel, 1 procent in H1 2015 naar 2 procent in 2016. Diesels zijn net als hybrides minder in trek nu er geen zuinige diesels tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn, stelt de leasemaatschappij. Van de leaserijders bestelde 94 procent in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66 procent vorig jaar.

Financiële prikkels
Volgens Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland, reageren leaserijders direct als de financiële prikkels wegvallen. “Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan.”

Het aandeel private lease is volgens Versteegen verdubbeld in het afgelopen jaar. “Twee van de drie meest bestelde auto’s in het eerste halfjaar waren dan ook private leasemodellen: de Hyundai i10 en de Fiat 500. Private leaserijders kiezen daarbij vaak voor een lang contract met een gemiddelde duur van vijf jaar.”

Lees hier meer over de inhoud van de Autobrief 2.

Automotive publiceerde deze week een halfjaaroverzicht van de leasebranche.

‘Plug-in verliest leaserijder aan benzine-auto’ | Fleet&Mobility

‘Plug-in verliest leaserijder aan benzine-auto’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat concludeert Leaseplan op basis van zijn halfjaarcijfers.

EV`s vallen nog onder het 4 procent bijtellingstarief. Dat aandeel steeg wel, 1 procent in H1 2015 naar 2 procent in 2016. Diesels zijn net als hybrides minder in trek nu er geen zuinige diesels tegen een laag bijtellingstarief te krijgen zijn, stelt de leasemaatschappij. Van de leaserijders bestelde 94 procent in de eerste helft van dit jaar een auto uit één van de twee hoogste bijtellingscategorieën (20-25%), tegenover 66 procent vorig jaar.

Financiële prikkels
Volgens Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan Nederland, reageren leaserijders direct als de financiële prikkels wegvallen. “Jammer, want we zagen het wagenpark de afgelopen jaren steeds groener worden. De overstap naar volledig elektrisch rijden is voor veel leaserijders nog een brug te ver. De overheid moet oppassen dat de milieuwinst die is geboekt nu niet teniet wordt gedaan.”

Het aandeel private lease is volgens Versteegen verdubbeld in het afgelopen jaar. “Twee van de drie meest bestelde auto’s in het eerste halfjaar waren dan ook private leasemodellen: de Hyundai i10 en de Fiat 500. Private leaserijders kiezen daarbij vaak voor een lang contract met een gemiddelde duur van vijf jaar.”

Lees hier meer over de inhoud van de Autobrief 2.

Automotive publiceerde deze week een halfjaaroverzicht van de leasebranche.