Groei private lease via business-to-employee nog bescheiden

B2E-private lease: Werkgevers kijken kat uit de boom

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het aantal bedrijven dat private lease als optie aanbiedt aan werknemers is nog altijd schaars, maar groeit wel gestaag. Die constatering doet Niels van den Hoogen, commercieel directeur bij Athlon Nederland. “Op dit moment is ongeveer 10 procent van onze totale rijdende vloot private lease via de werkgever. Dat aantal stijgt licht, omdat wij sterk vertegenwoordigd zijn in een markt waar de interesse relatief groter is: die van de grote corporates. We zien nu bij elke tender dat werkgevers standaard private lease opnemen in de aanvraag, met de mogelijkheid dat in een collectiviteitsregeling aan te bieden. Bedrijven zijn nu heel erg bezig met flexibilisering en verduurzaming. Ook het mobiliteitsbudget is vooral in zwang bij de grote bedrijven; in het mkb zie je die vraag minder.”

p16 niels van den hoogen van athlonMet de opkomst van het mobiliteitsbudget wordt de markt voor Athlon ook groter, zegt Van den Hoogen. “Traditioneel rijdt bij grote bedrijven gemiddeld 17 procent van de werknemers een zakelijke leaseauto. Daarvan is 10 procent functioneel en 7 procent arbeidsvoorwaardelijk. Er blijft dus nog ruim 80 procent van de werknemers over die in aanmerking komen voor private lease via de werkgever, bijvoorbeeld via een mobiliteitsbudget.”

Urgentie

Bij ALD Automotive loopt het minder hard met private lease via de werkgever. “Ongeveer 20 procent van ons wagenpark bestaat uit private lease. Daarvan is meer dan 95 procent business to consumer”, zegt marketing- en strategiemanager Lonneke van der Horst. “Bedrijven zijn toch vooral nog ingericht op zakelijke lease. De urgentie ontbreekt nog. Ze zoeken wel naar alternatieven voor traditionele leasing, met meer keuzevrijheid.”

Van der Horst denkt wel dat private lease hoger op de agenda zal komen bij bedrijven. “Grotere bedrijven verkennen de mogelijkheden om een meer integrale oplossing aan te bieden voor leaserijders en niet-leaserijders. En de trend naar duurzaamheid zet door. In dat kader wordt ook naar private lease gekeken als middel om het wagenpark van medewerkers zonder zakelijke auto te vergroenen. Dus het zal als onderdeel van b2e-concepten wel groeien, verwachten wij, zeker als mobiliteitsbudgetten steeds meer de norm worden. Leaserijders kunnen dan veel meer hun eigen invulling geven aan mobiliteit.” Een mogelijke invulling is dat een private leaseauto ook wordt ingezet als deelauto. Zo kan een werknemer een deel van de kosten terugverdienen. Een andere ontwikkeling is dat werkgevers naar andere vervoermiddelen kijken. “We merken dat er binnen de business-to-employeegedachte steeds meer vraag is naar de mogelijkheid om elektrische fietsen en scooters aan te bieden. Daarmee willen ze medewerkers stimuleren om minder de auto te nemen.” 

Korting

Voor de werknemer kan private lease via de werkgever een financieel interessante optie zijn als er collectiviteitskorting wordt gegeven, zegt Van der Horst. “Daarnaast geeft het p17 vanderhorstleasen van een auto via je werkgever ook een gevoel van betrouwbaarheid: je werkgever valideert de partij waarmee wordt samengewerkt. En je hoeft als medewerker niet uit te zoeken bij welke partij je het beste kunt leasen.”

Nieuwigheid

Het meten van het succes van b2e wordt bemoeilijkt door het feit dat er in de registraties geen onderscheid wordt gemaakt tussen private lease via de werkgever of direct, zegt Onno Bierhoff, directeur private lease bij Arval. “Private lease groeit heel hard in Europa en in Nederland nog harder, maar er wordt ook bij ons geen onderscheid gemaakt naar kanaal: direct, via dealers of via de werkgever. Over het algemeen merken wij dat er bij bedrijven veel over wordt gesproken, maar dat het nog relatief weinig wordt gedaan. Veel van onze klanten hebben het erover omdat ze meer flexibiliteit in de secundaire arbeidsvoorwaarden willen. Ook werknemers zelf heroverwegen hun mobiliteit. Maar hierbij speelt ook de relatieve onbekendheid met private lease een rol.”

Heroverwegen

Werknemers die nu een auto van de zaak hebben, heroverwegen soms hun keuze vanwege de hoger geworden bijtelling, nadat de lagere bijtellingscategorieën zijn gesneuveld, uitgezonderd EV’s. Anderzijds kijken bedrijven meer naar een mobiliteitspakket in plaats van de standaard leaseauto. “Sommige bedrijven geven geen auto meer, maar een budget. Daarmee kan de werknemer dan zelf bepalen of hij een auto koopt of leaset of dat hij met het openbaar vervoer gaat en b2b2e (leasemaatschappij -> werkgever -> werknemer, red.) past daar naadloos in. Daarnaast hebben veel bedrijven al programma’s waarmee werknemers korting krijgen op producten van derden, zoals verzekeringen of telefoondiensten. Het aanbieden van private lease of andere vormen van vervoer is net zoiets, en heeft naast voordeel ook een mvo-component: denk aan de verbetering van de CO2-footprint of hogere verkeersveiligheid.”

‘het leasen van een auto via je werkgever geeft ook een gevoel van betrouwbaarheid.’

Volgens Bierhoff is de conclusie dat private lease via de werkgever niet gaat doorbreken, dan ook te kort door de bocht. “Het is work in progress, het is zeker on top of mind bij veel van onze klanten. Alleen is het een pad dat behoedzaam wordt bewandeld.

Records

Bij Alphabet is de stemming een stuk positiever, er worden geen absolute aantallen genoemd, maar de leasemaatschappij biedt pas sinds voorjaar 2017 private lease aan. In het eerste kwartaal van 2018 is het aantal leaseauto’s afkomstig uit b2e met 17,5 procent hoger dan in december vorig jaar. Alphabet organiseert speciale roadshows om werkgevers warm te maken voor private lease. “We gaan dan bedrijven langs, al dan niet met voorbeeldauto’s, om te vertellen wat de mogelijkheden zijn en medewerkers te informeren over het product. De reacties zijn positief en het leidt tot bekendheid van het product”, zegt manager Corporate Communications Simon Corsèl. “Het zijn gratis extra arbeidvoorwaarden, die kunnen leiden tot een grotere medewerkerstevredenheid.” Volgens Corsèl speelt het op dit moment geen rol dat werkgevers vooral naar mobiliteitsbudgetten kijken waarmee ze werknemers willen stimuleren juist minder van de auto gebruik te maken. “Het is voor iedere werknemer van onze klant interessant, of je nu al wel of geen leaseauto hebt.” Corsèl denkt sowieso dat er op private lease-gebied nog veel staat te gebeuren. “We zien al allerlei branchevreemde aanbieders opkomen. Die markt gaat nog verder groeien en het gaat nu al gigantisch goed.”

Alphabet organiseert speciale roadshows om werkgevers warm te maken voor private lease.

B2E-private lease: Werkgevers kijken kat uit de boom | Fleet&Mobility
Groei private lease via business-to-employee nog bescheiden

B2E-private lease: Werkgevers kijken kat uit de boom

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het aantal bedrijven dat private lease als optie aanbiedt aan werknemers is nog altijd schaars, maar groeit wel gestaag. Die constatering doet Niels van den Hoogen, commercieel directeur bij Athlon Nederland. “Op dit moment is ongeveer 10 procent van onze totale rijdende vloot private lease via de werkgever. Dat aantal stijgt licht, omdat wij sterk vertegenwoordigd zijn in een markt waar de interesse relatief groter is: die van de grote corporates. We zien nu bij elke tender dat werkgevers standaard private lease opnemen in de aanvraag, met de mogelijkheid dat in een collectiviteitsregeling aan te bieden. Bedrijven zijn nu heel erg bezig met flexibilisering en verduurzaming. Ook het mobiliteitsbudget is vooral in zwang bij de grote bedrijven; in het mkb zie je die vraag minder.”

p16 niels van den hoogen van athlonMet de opkomst van het mobiliteitsbudget wordt de markt voor Athlon ook groter, zegt Van den Hoogen. “Traditioneel rijdt bij grote bedrijven gemiddeld 17 procent van de werknemers een zakelijke leaseauto. Daarvan is 10 procent functioneel en 7 procent arbeidsvoorwaardelijk. Er blijft dus nog ruim 80 procent van de werknemers over die in aanmerking komen voor private lease via de werkgever, bijvoorbeeld via een mobiliteitsbudget.”

Urgentie

Bij ALD Automotive loopt het minder hard met private lease via de werkgever. “Ongeveer 20 procent van ons wagenpark bestaat uit private lease. Daarvan is meer dan 95 procent business to consumer”, zegt marketing- en strategiemanager Lonneke van der Horst. “Bedrijven zijn toch vooral nog ingericht op zakelijke lease. De urgentie ontbreekt nog. Ze zoeken wel naar alternatieven voor traditionele leasing, met meer keuzevrijheid.”

Van der Horst denkt wel dat private lease hoger op de agenda zal komen bij bedrijven. “Grotere bedrijven verkennen de mogelijkheden om een meer integrale oplossing aan te bieden voor leaserijders en niet-leaserijders. En de trend naar duurzaamheid zet door. In dat kader wordt ook naar private lease gekeken als middel om het wagenpark van medewerkers zonder zakelijke auto te vergroenen. Dus het zal als onderdeel van b2e-concepten wel groeien, verwachten wij, zeker als mobiliteitsbudgetten steeds meer de norm worden. Leaserijders kunnen dan veel meer hun eigen invulling geven aan mobiliteit.” Een mogelijke invulling is dat een private leaseauto ook wordt ingezet als deelauto. Zo kan een werknemer een deel van de kosten terugverdienen. Een andere ontwikkeling is dat werkgevers naar andere vervoermiddelen kijken. “We merken dat er binnen de business-to-employeegedachte steeds meer vraag is naar de mogelijkheid om elektrische fietsen en scooters aan te bieden. Daarmee willen ze medewerkers stimuleren om minder de auto te nemen.” 

Korting

Voor de werknemer kan private lease via de werkgever een financieel interessante optie zijn als er collectiviteitskorting wordt gegeven, zegt Van der Horst. “Daarnaast geeft het p17 vanderhorstleasen van een auto via je werkgever ook een gevoel van betrouwbaarheid: je werkgever valideert de partij waarmee wordt samengewerkt. En je hoeft als medewerker niet uit te zoeken bij welke partij je het beste kunt leasen.”

Nieuwigheid

Het meten van het succes van b2e wordt bemoeilijkt door het feit dat er in de registraties geen onderscheid wordt gemaakt tussen private lease via de werkgever of direct, zegt Onno Bierhoff, directeur private lease bij Arval. “Private lease groeit heel hard in Europa en in Nederland nog harder, maar er wordt ook bij ons geen onderscheid gemaakt naar kanaal: direct, via dealers of via de werkgever. Over het algemeen merken wij dat er bij bedrijven veel over wordt gesproken, maar dat het nog relatief weinig wordt gedaan. Veel van onze klanten hebben het erover omdat ze meer flexibiliteit in de secundaire arbeidsvoorwaarden willen. Ook werknemers zelf heroverwegen hun mobiliteit. Maar hierbij speelt ook de relatieve onbekendheid met private lease een rol.”

Heroverwegen

Werknemers die nu een auto van de zaak hebben, heroverwegen soms hun keuze vanwege de hoger geworden bijtelling, nadat de lagere bijtellingscategorieën zijn gesneuveld, uitgezonderd EV’s. Anderzijds kijken bedrijven meer naar een mobiliteitspakket in plaats van de standaard leaseauto. “Sommige bedrijven geven geen auto meer, maar een budget. Daarmee kan de werknemer dan zelf bepalen of hij een auto koopt of leaset of dat hij met het openbaar vervoer gaat en b2b2e (leasemaatschappij -> werkgever -> werknemer, red.) past daar naadloos in. Daarnaast hebben veel bedrijven al programma’s waarmee werknemers korting krijgen op producten van derden, zoals verzekeringen of telefoondiensten. Het aanbieden van private lease of andere vormen van vervoer is net zoiets, en heeft naast voordeel ook een mvo-component: denk aan de verbetering van de CO2-footprint of hogere verkeersveiligheid.”

‘het leasen van een auto via je werkgever geeft ook een gevoel van betrouwbaarheid.’

Volgens Bierhoff is de conclusie dat private lease via de werkgever niet gaat doorbreken, dan ook te kort door de bocht. “Het is work in progress, het is zeker on top of mind bij veel van onze klanten. Alleen is het een pad dat behoedzaam wordt bewandeld.

Records

Bij Alphabet is de stemming een stuk positiever, er worden geen absolute aantallen genoemd, maar de leasemaatschappij biedt pas sinds voorjaar 2017 private lease aan. In het eerste kwartaal van 2018 is het aantal leaseauto’s afkomstig uit b2e met 17,5 procent hoger dan in december vorig jaar. Alphabet organiseert speciale roadshows om werkgevers warm te maken voor private lease. “We gaan dan bedrijven langs, al dan niet met voorbeeldauto’s, om te vertellen wat de mogelijkheden zijn en medewerkers te informeren over het product. De reacties zijn positief en het leidt tot bekendheid van het product”, zegt manager Corporate Communications Simon Corsèl. “Het zijn gratis extra arbeidvoorwaarden, die kunnen leiden tot een grotere medewerkerstevredenheid.” Volgens Corsèl speelt het op dit moment geen rol dat werkgevers vooral naar mobiliteitsbudgetten kijken waarmee ze werknemers willen stimuleren juist minder van de auto gebruik te maken. “Het is voor iedere werknemer van onze klant interessant, of je nu al wel of geen leaseauto hebt.” Corsèl denkt sowieso dat er op private lease-gebied nog veel staat te gebeuren. “We zien al allerlei branchevreemde aanbieders opkomen. Die markt gaat nog verder groeien en het gaat nu al gigantisch goed.”

Alphabet organiseert speciale roadshows om werkgevers warm te maken voor private lease.