Leasing en verhuur Overig

Laatste update:

Hoge inflatie drukt groei private lease

Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag wel verder toenemen (foto: Shutterstock)

Ondanks de toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens en zakelijke personenauto’s in Nederland in de eerste helft van 2022.

De krapte op de arbeidsmarkt maakt de auto van de zaak nog populairder. Wel is het rustiger op de markt voor private lease. De hoge inflatie drukt verdere groei. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven VNA. 

In de eerste helft van 2022 is het Nederlandse autoleasepark met 24.500 voertuigen gegroeid tot 1.229.800 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat betekent een toename van 2 procent ten opzichte van eind 2021. “Autoleasemaatschappijen stellen alles in het werk om, ondanks tekorten aan nieuwe voertuigen, te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame (auto)mobiliteit,” aldus de VNA.

Het beperkte aanbod van nieuwe auto’s in combinatie met de hoge inflatie heeft de groei in private lease tot stilstand gebracht. De koopkracht daalt dit jaar en ook het consumentenvertrouwen is zeer laag. Mede daarom bleef het park met 231.100 auto’s nagenoeg gelijk aan de eindstand van 2021.

Binnen de vraag naar private lease is wel een duidelijke trend zichtbaar naar elektrische mobiliteit. Cijfers van RDC tonen aan de het marktaandeel van batterij elektrische auto’s (BEV’s) in nieuwe private leaseauto’s in de eerste helft van 2022 klom van 5,6 procent (jan-jun 2021) naar 23,7 procent. Voorzitter Renate Hemerik: “Private lease slaagt erin om meer particulieren elektrisch te laten rijden. Daarmee helpt de sector huishoudens te verduurzamen en tegelijkertijd hun brandstofkosten te verlagen.”

Groei zakelijke lease

Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag wel verder toenemen. Na een groei van 3,7 procent over geheel 2021 was er in de eerste helft van 2022 sprake van een toename van 3 procent. Dat betekent een groei van het park naar 774.300 auto’s (+22.600). Hemerik: “De grote vraag naar zakelijke automobiliteit is fijn voor onze leden. Tegelijkertijd stellen de lange levertijden van nieuwe auto’s onze branche voor uitdagingen. Naast de inzet van nieuw wordt daarom met verlengde contracten en occasionlease het aanbod vergroot. De schaarste in nieuwe en betaalbare elektrische voertuigen baart wel zorgen. Deze krapte, in combinatie met de hoge inflatie, zorgt voor stijgende prijzen van EV’s. Tegelijkertijd wordt de korting op de bijtelling voor zakelijke 0-emissie auto’s door de overheid teruggebracht. Dat kan verdere elektrificatie remmen.”

Tekort aan bestelwagens

Het tekort aan voertuigen manifesteert zich ook sterk in de bestelwagenmarkt. Er worden dit jaar veel minder nieuwe bestelwagens uitgeleverd. Ondanks die toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens in Nederland in de eerste helft van 2022 met 0,8 procent ten opzichte van eind 2021. Dat betekent een toename van 1.800 voertuigen tot 224.400. “De bestelwagenmarkt heeft het moeilijk nu de aanvoer van voertuigen stokt. Desondanks groeit het leasepark bestelwagens. We zien dat het marktaandeel van lease in nieuwe bestelwagens stijgt. Dat komt mede door de transitie naar 0-emissie bestelwagens. Die transitie vraagt om kapitaal en kennis en daar kunnen leasemaatschappijen in voorzien.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Hoge inflatie drukt groei private lease | Fleet&Mobility

Hoge inflatie drukt groei private lease

Redactie Redactie
• Laatste update:
Zowel zakelijk als privé groeide het leaseautopark.
Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag wel verder toenemen (foto: Shutterstock)

De krapte op de arbeidsmarkt maakt de auto van de zaak nog populairder. Wel is het rustiger op de markt voor private lease. De hoge inflatie drukt verdere groei. Dat meldt de Vereniging van Nederlandse Autoleasebedrijven VNA. 

In de eerste helft van 2022 is het Nederlandse autoleasepark met 24.500 voertuigen gegroeid tot 1.229.800 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens). Dat betekent een toename van 2 procent ten opzichte van eind 2021. “Autoleasemaatschappijen stellen alles in het werk om, ondanks tekorten aan nieuwe voertuigen, te voldoen aan de groeiende vraag naar duurzame (auto)mobiliteit,” aldus de VNA.

Het beperkte aanbod van nieuwe auto’s in combinatie met de hoge inflatie heeft de groei in private lease tot stilstand gebracht. De koopkracht daalt dit jaar en ook het consumentenvertrouwen is zeer laag. Mede daarom bleef het park met 231.100 auto’s nagenoeg gelijk aan de eindstand van 2021.

Binnen de vraag naar private lease is wel een duidelijke trend zichtbaar naar elektrische mobiliteit. Cijfers van RDC tonen aan de het marktaandeel van batterij elektrische auto’s (BEV’s) in nieuwe private leaseauto’s in de eerste helft van 2022 klom van 5,6 procent (jan-jun 2021) naar 23,7 procent. Voorzitter Renate Hemerik: “Private lease slaagt erin om meer particulieren elektrisch te laten rijden. Daarmee helpt de sector huishoudens te verduurzamen en tegelijkertijd hun brandstofkosten te verlagen.”

Groei zakelijke lease

Het segment zakelijke lease personenauto’s ziet de vraag wel verder toenemen. Na een groei van 3,7 procent over geheel 2021 was er in de eerste helft van 2022 sprake van een toename van 3 procent. Dat betekent een groei van het park naar 774.300 auto’s (+22.600). Hemerik: “De grote vraag naar zakelijke automobiliteit is fijn voor onze leden. Tegelijkertijd stellen de lange levertijden van nieuwe auto’s onze branche voor uitdagingen. Naast de inzet van nieuw wordt daarom met verlengde contracten en occasionlease het aanbod vergroot. De schaarste in nieuwe en betaalbare elektrische voertuigen baart wel zorgen. Deze krapte, in combinatie met de hoge inflatie, zorgt voor stijgende prijzen van EV’s. Tegelijkertijd wordt de korting op de bijtelling voor zakelijke 0-emissie auto’s door de overheid teruggebracht. Dat kan verdere elektrificatie remmen.”

Tekort aan bestelwagens

Het tekort aan voertuigen manifesteert zich ook sterk in de bestelwagenmarkt. Er worden dit jaar veel minder nieuwe bestelwagens uitgeleverd. Ondanks die toeleveringsproblemen groeide het leasepark bestelwagens in Nederland in de eerste helft van 2022 met 0,8 procent ten opzichte van eind 2021. Dat betekent een toename van 1.800 voertuigen tot 224.400. “De bestelwagenmarkt heeft het moeilijk nu de aanvoer van voertuigen stokt. Desondanks groeit het leasepark bestelwagens. We zien dat het marktaandeel van lease in nieuwe bestelwagens stijgt. Dat komt mede door de transitie naar 0-emissie bestelwagens. Die transitie vraagt om kapitaal en kennis en daar kunnen leasemaatschappijen in voorzien.”