Arval: Fleetowners zien vloot eerder groeien dan krimpen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Arval, onderdeel van BNP Paribas, ondervroeg 7.576 wagenparkbeheerders voor zijn jaarlijkse Mobility Observatory. 

De resultaten zullen Arval geen zorgen baren. Zo verwacht 95 procent dat de eigen vloot gelijk blijft of toeneemt. De verwachte toename is voornamelijk vanwege economische redenen, op de voet gevolgd door hr-gerelateerde zaken zoals werving en behoud van talent. Dit laatste punt is gestegen van 26 procent naar 48 procent (t.o.v. 2021), schrijft Arval.

Ook opvallend is dat ondanks de ontwikkelingen rondom thuiswerken, deze nieuwe manier van werken geen grote invloed heeft op mobiliteitsregelingen bij werkgevers. Slechts 9 procent van de bedrijven overweegt om het wagenpark- en mobiliteitsbeleid aan te passen naar aanleiding van deze trend of is daar net mee begonnen.

Vorig jaar gaven twintig grote wagenparkbeheerders nog aan wél krimp van hun vloot te verwachten

Elektrificatie

Dit jaar hebben 6 van de 10 bedrijven ten minste een alternatieve brandstof voor hun personenauto’s geïntroduceerd. Nederland loopt hiermee voor op het Europees gemiddelde. Dit geldt ook voor de adoptie van hybride (36%), plug-in hybride (33%) en BEV (32%) binnen wagenparken.

Op het gebied van mobiliteitsoplossingen loopt Nederland ook voor op het Europese gemiddelde, aldus Arval. Meer dan 8 van de 10 bedrijven hebben aangegeven tenminste een mobiliteitsoplossing te hebben geïmplementeerd. Ongeveer 29 procent hiervan is van plan hiervoor ook een platform of app te gebruiken. Vooral grote bedrijven lopen hierin voorop. Deze alternatieve oplossingen worden vaak (bij 9 op de 10 bedrijven) geïntroduceerd als aanvulling op de bestaande regeling. Niet ter vervanging van bedrijfswagens. 

Arval: Fleetowners zien vloot eerder groeien dan krimpen | Fleet&Mobility

Arval: Fleetowners zien vloot eerder groeien dan krimpen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Arval, onderdeel van BNP Paribas, ondervroeg 7.576 wagenparkbeheerders voor zijn jaarlijkse Mobility Observatory. 

De resultaten zullen Arval geen zorgen baren. Zo verwacht 95 procent dat de eigen vloot gelijk blijft of toeneemt. De verwachte toename is voornamelijk vanwege economische redenen, op de voet gevolgd door hr-gerelateerde zaken zoals werving en behoud van talent. Dit laatste punt is gestegen van 26 procent naar 48 procent (t.o.v. 2021), schrijft Arval.

Ook opvallend is dat ondanks de ontwikkelingen rondom thuiswerken, deze nieuwe manier van werken geen grote invloed heeft op mobiliteitsregelingen bij werkgevers. Slechts 9 procent van de bedrijven overweegt om het wagenpark- en mobiliteitsbeleid aan te passen naar aanleiding van deze trend of is daar net mee begonnen.

Vorig jaar gaven twintig grote wagenparkbeheerders nog aan wél krimp van hun vloot te verwachten

Elektrificatie

Dit jaar hebben 6 van de 10 bedrijven ten minste een alternatieve brandstof voor hun personenauto’s geïntroduceerd. Nederland loopt hiermee voor op het Europees gemiddelde. Dit geldt ook voor de adoptie van hybride (36%), plug-in hybride (33%) en BEV (32%) binnen wagenparken.

Op het gebied van mobiliteitsoplossingen loopt Nederland ook voor op het Europese gemiddelde, aldus Arval. Meer dan 8 van de 10 bedrijven hebben aangegeven tenminste een mobiliteitsoplossing te hebben geïmplementeerd. Ongeveer 29 procent hiervan is van plan hiervoor ook een platform of app te gebruiken. Vooral grote bedrijven lopen hierin voorop. Deze alternatieve oplossingen worden vaak (bij 9 op de 10 bedrijven) geïntroduceerd als aanvulling op de bestaande regeling. Niet ter vervanging van bedrijfswagens.