Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Structurele daling aantal kilometers leidt tot kleinere wagenparken’

Thuiswerken leidt tot minder zakelijke kilometers en kleinere wagenparken. (Foto: Shutterstock)

De twintig grootste werkgevers van ons land denken dat hun leasewagenpark de komende jaren verder krimpt en het aantal zakelijke kilometers structureel zal dalen. Dat meldt Nieuwsuur op basis van een rondgang onder 23 van de grootste werkgevers van Nederland.  

Het vele thuiswerken en minder gereden zakelijke kilometers leidt tot kleinere wagenparken, zo verwachten veel werkgevers. Zo houden bijvoorbeeld verzekeraar Achmea, ABN Amro en KPN er rekening mee dat het aantal medewerkers dat recht heeft op een leaseauto, op basis van het aantal zakelijke kilometers, zal afnemen. Ze kunnen niet zeggen hoe groot de afname zal zijn, maar denken wel dat het een significante daling zal zijn. Alleen de Volksbank noemt een percentage en houdt rekening met een afname van twee tot vijf procent van het leasewagenpark de komende jaren. Uit een onderzoek van markt intelligentiebureau Smart Profile bleek eerder ook al dat de coronacrisis de groei van wagenparken remt en de vloot op termijn zal doen krimpen.

De bedrijven houden rekening met een structurele daling van het aantal zakelijke kilometers. Verzekeraar NN Group maakt voor de coronacrisis nog gemiddeld 32 duizend zakelijke kilometers en denkt post-corona op zo’n 20 duizend kilometer uit te komen. KPN telt 3.000 leaseauto’s die jaarlijks gemiddeld 53 duizend kilometer reden, het bedrijf denkt dat dit met ongeveer een derde zal dalen. Vakblad Fleet&Mobility en Smart Profile, leverancier van ‘market intelligence’ data, bevroegen vorig jaar 58 wagenparkbeheerders over de invulling van hun mobiliteitsbeleid. Uit deze enquête blijkt onder meer dat 67 procent van de fleetmanagers niet van plan is om in de komende zes maanden het aantal leasecontracten te verlagen. 

Flexibel

Volgens Nieuwsuur geven de Rabobank en VodafoneZiggo aan dat de auto van de zaak minder vanzelfsprekend is en dat duurzame manieren van vervoer steeds meer als alternatief worden ingezet. Zo worden deelauto’s bijvoorbeeld ingezet voor medewerkers die minder dan 20 duizend zakelijke kilometers maken. Werkgevers, zoals Achmea, signaleren dat medewerkers willen kunnen kiezen tussen de auto, de trein of de fiets, terwijl concerns als Unilever zeggen rekening te houden met flexibele woon-werkverkeer, keuzevrijheid en het bevorderen van duurzaam reisgedrag. Daarnaast denkt verzekeraar ASR dat medewerkers ook vaker zelf zullen overwegen om te stoppen met leasen, omdat ze vaak minder zakelijke kilometers maken maar de kosten hetzelfde blijven. Lees ook: Door het tekort aan goede arbeidskrachten is het voor de grootbanken lastig om te snijden in hun vloot.

‘Structurele daling aantal kilometers leidt tot kleinere wagenparken’ | Fleet&Mobility

‘Structurele daling aantal kilometers leidt tot kleinere wagenparken’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Thuiswerken leidt tot minder zakelijke kilometers en kleinere wagenparken. (Foto: Shutterstock)

Het vele thuiswerken en minder gereden zakelijke kilometers leidt tot kleinere wagenparken, zo verwachten veel werkgevers. Zo houden bijvoorbeeld verzekeraar Achmea, ABN Amro en KPN er rekening mee dat het aantal medewerkers dat recht heeft op een leaseauto, op basis van het aantal zakelijke kilometers, zal afnemen. Ze kunnen niet zeggen hoe groot de afname zal zijn, maar denken wel dat het een significante daling zal zijn. Alleen de Volksbank noemt een percentage en houdt rekening met een afname van twee tot vijf procent van het leasewagenpark de komende jaren. Uit een onderzoek van markt intelligentiebureau Smart Profile bleek eerder ook al dat de coronacrisis de groei van wagenparken remt en de vloot op termijn zal doen krimpen.

De bedrijven houden rekening met een structurele daling van het aantal zakelijke kilometers. Verzekeraar NN Group maakt voor de coronacrisis nog gemiddeld 32 duizend zakelijke kilometers en denkt post-corona op zo’n 20 duizend kilometer uit te komen. KPN telt 3.000 leaseauto’s die jaarlijks gemiddeld 53 duizend kilometer reden, het bedrijf denkt dat dit met ongeveer een derde zal dalen. Vakblad Fleet&Mobility en Smart Profile, leverancier van ‘market intelligence’ data, bevroegen vorig jaar 58 wagenparkbeheerders over de invulling van hun mobiliteitsbeleid. Uit deze enquête blijkt onder meer dat 67 procent van de fleetmanagers niet van plan is om in de komende zes maanden het aantal leasecontracten te verlagen. 

Flexibel

Volgens Nieuwsuur geven de Rabobank en VodafoneZiggo aan dat de auto van de zaak minder vanzelfsprekend is en dat duurzame manieren van vervoer steeds meer als alternatief worden ingezet. Zo worden deelauto’s bijvoorbeeld ingezet voor medewerkers die minder dan 20 duizend zakelijke kilometers maken. Werkgevers, zoals Achmea, signaleren dat medewerkers willen kunnen kiezen tussen de auto, de trein of de fiets, terwijl concerns als Unilever zeggen rekening te houden met flexibele woon-werkverkeer, keuzevrijheid en het bevorderen van duurzaam reisgedrag. Daarnaast denkt verzekeraar ASR dat medewerkers ook vaker zelf zullen overwegen om te stoppen met leasen, omdat ze vaak minder zakelijke kilometers maken maar de kosten hetzelfde blijven. Lees ook: Door het tekort aan goede arbeidskrachten is het voor de grootbanken lastig om te snijden in hun vloot.