Overig

Laatste update:

AM Fleet event | Branche in beweging

Elske van de Fliert (Foto's: Marcel Cazemier)

Druk op vergroening, een tekort aan EV’s en een toename van mobiliteit: tijdens het recente AM Fleet Event gingen drie experts dieper in op de grote uitdagingen voor de branche.

Naar verwachting geldt met ingang van 1 januari 2023 voor bedrijven met meer dan 100 werknemers dat ze de CO2-uitstoot per medewerker moeten registreren. Dit is van toepassing op het zakelijke verkeer van hun werknemers. Het staat bekend als de ‘normering werkgebonden personenvervoer.’ Volgens deskundige Elske van de Fliert geldt er straks zelfs mogelijk een uitstoot van maximaal 96 gram per kilometer per medewerker, maar definitief is dit nog zeker niet. De eerste vraag is echter: hoe krijg je die CO2-uitstoot van jouw bedrijf inzichtelijk? Van de Fliert adviseert organisaties zich voor te bereiden en allereerst te inventariseren wie of welke afdeling binnen het bedrijf verantwoordelijk wordt voor de registratie. “Komt het bij de fleetmanager of wellicht bij hr?”

Stap twee is volgens Van de Fliert om ontbrekende informatie aan te vullen. “Zorg ervoor dat je een beeld krijgt van alle manieren waarop jouw medewerkers reizen en vul onduidelijkheden in. Kijk niet alleen naar de leasevloot maar ook naar medewerkers die hun privéauto gebruiken voor zakelijke ritten en eventueel huurauto’s in je vloot. Dit kan het moment zijn om met track en trace-systemen te beginnen.”

De deelauto is absoluut nog geen oplossing

Van de Fliert erkent dat er nog veel onduidelijk is en er een flinke administratieve last op de schouders van het bedrijfsleven wordt gelegd. Daarom haar tip: begin op tijd en zorg voor draagvlak binnen de organisatie. “Dat lukt veel beter als je medewerkers feitelijk laat zien wat de uitdaging is.” 

Karina Tiekstra, ceo van My Wheels, denkt dat autodelen een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van die CO2-uitstoot. “Er zijn 9 miljoen auto’s in Nederland. Dat aantal willen we terugdringen naar 1 miljoen.” My Wheels heeft nu 2.500 deelauto’s waarvan 55 procent elektrisch. Hierdoor zijn er volgens de deelauto-organisatie 25 duizend auto’s minder op straat wat in 2021 een CO2-besparing zou hebben opgeleverd van 1,5 miljoen kilo. “Gebruikmaken van deelauto’s helpt om als bedrijf aan je CO2-doelstellingen te voldoen.” Momenteel is de deelauto echter nog exclusief een feestje voor de consument erkent Tiekstra. Toch ziet zij vanuit die consument de vraag ontstaan om de deelauto zakelijk te willen gebruiken. Een andere uitdaging die snelle acceptatie van de zakelijke deelauto in de weg staat is de fysieke locatie van de auto’s. Ze staan vrijwel allemaal in de Randstad. Hoe zit dat met het platteland? Tiekstra: “Het aanbod in de steden is inderdaad groter en de deelauto is absoluut nog geen oplossing voor al het vervoer. Maar je moet ergens beginnen.” De prijsstelling van auto’s kan wat dat betreft ook een steentje bijdragen. “Het is nu relatief te goedkoop om een auto te bezitten,” concludeert de My Wheels-directeur (Lees op pagina 23 een interview met Tiekstra). 

Groener en veiliger

max erich marcel cazemierNaast de deelauto kan ook de leasesector als grote speler een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark, denkt Max Erich van leasebranchevereniging VNA. Een op de acht voertuigen (personenauto’s en bestelauto’s) betreft namelijk een leasevoertuig; 12,3 procent van het Nederlandse wagenpark. “De sector heeft de afgelopen jaren een flinke boost gezien. Tussen 2016 en 2021 groeide het wagenpark van 789 duizend voertuigen naar 1,2 miljoen in 2021. Vooral private lease liet een sterke groei liet zien van 64 duizend auto’s in 2016 naar 231 duizend auto’s in 2021.” In economisch opzicht vertegenwoordigde de leasesector in 2021 een investering van 6,5 miljard euro in nieuwe voertuigen, laat Erich weten. De sector is goed voor 140 duizend BEV’s, wat een besparing oplevert van 380 duizend ton CO2 per jaar. En daar blijft het niet bij, volgens Erich. “We maken de weg vrij voor andere soorten mobiliteit met mobiliteitspassen en -budgetten. Ook dragen we bij aan een groener en veiliger wagenpark door jonge auto’s aan te bieden aan de occasionmarkt.” De onzekerheid door chiptekorten en oplopende levertijden gooit echter wel roet in het eten als het gaat om snelle verduurzaming. “Je moet nu 18 maanden wachten op een Volkswagen Polo of Kia Picanto. Bij elektrisch lopen die levertijden nog verder op, mede door het tekort aan batterijen.”

De groei van de Nederlandse bevolking en de groei van het aantal bedrijven zal aan de andere kant ook leiden tot meer vraag naar mobiliteit. Volgens een schatting van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er in 2040 10 miljoen auto’s. Een toename van bijna 1 miljoen voertuigen in 18 jaar tijd. “Werknemers willen graag een auto van de zaak. Maar dat niet alleen, één op de drie Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze maar als een noodzaak,” eindigt Erich. 

AM Fleet event | Branche in beweging | Fleet&Mobility

AM Fleet event | Branche in beweging

Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
Elske van de Fliert (Foto's: Marcel Cazemier)

Naar verwachting geldt met ingang van 1 januari 2023 voor bedrijven met meer dan 100 werknemers dat ze de CO2-uitstoot per medewerker moeten registreren. Dit is van toepassing op het zakelijke verkeer van hun werknemers. Het staat bekend als de ‘normering werkgebonden personenvervoer.’ Volgens deskundige Elske van de Fliert geldt er straks zelfs mogelijk een uitstoot van maximaal 96 gram per kilometer per medewerker, maar definitief is dit nog zeker niet. De eerste vraag is echter: hoe krijg je die CO2-uitstoot van jouw bedrijf inzichtelijk? Van de Fliert adviseert organisaties zich voor te bereiden en allereerst te inventariseren wie of welke afdeling binnen het bedrijf verantwoordelijk wordt voor de registratie. “Komt het bij de fleetmanager of wellicht bij hr?”

Stap twee is volgens Van de Fliert om ontbrekende informatie aan te vullen. “Zorg ervoor dat je een beeld krijgt van alle manieren waarop jouw medewerkers reizen en vul onduidelijkheden in. Kijk niet alleen naar de leasevloot maar ook naar medewerkers die hun privéauto gebruiken voor zakelijke ritten en eventueel huurauto’s in je vloot. Dit kan het moment zijn om met track en trace-systemen te beginnen.”

De deelauto is absoluut nog geen oplossing

Van de Fliert erkent dat er nog veel onduidelijk is en er een flinke administratieve last op de schouders van het bedrijfsleven wordt gelegd. Daarom haar tip: begin op tijd en zorg voor draagvlak binnen de organisatie. “Dat lukt veel beter als je medewerkers feitelijk laat zien wat de uitdaging is.” 

Karina Tiekstra, ceo van My Wheels, denkt dat autodelen een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verminderen van die CO2-uitstoot. “Er zijn 9 miljoen auto’s in Nederland. Dat aantal willen we terugdringen naar 1 miljoen.” My Wheels heeft nu 2.500 deelauto’s waarvan 55 procent elektrisch. Hierdoor zijn er volgens de deelauto-organisatie 25 duizend auto’s minder op straat wat in 2021 een CO2-besparing zou hebben opgeleverd van 1,5 miljoen kilo. “Gebruikmaken van deelauto’s helpt om als bedrijf aan je CO2-doelstellingen te voldoen.” Momenteel is de deelauto echter nog exclusief een feestje voor de consument erkent Tiekstra. Toch ziet zij vanuit die consument de vraag ontstaan om de deelauto zakelijk te willen gebruiken. Een andere uitdaging die snelle acceptatie van de zakelijke deelauto in de weg staat is de fysieke locatie van de auto’s. Ze staan vrijwel allemaal in de Randstad. Hoe zit dat met het platteland? Tiekstra: “Het aanbod in de steden is inderdaad groter en de deelauto is absoluut nog geen oplossing voor al het vervoer. Maar je moet ergens beginnen.” De prijsstelling van auto’s kan wat dat betreft ook een steentje bijdragen. “Het is nu relatief te goedkoop om een auto te bezitten,” concludeert de My Wheels-directeur (Lees op pagina 23 een interview met Tiekstra). 

Groener en veiliger

max erich marcel cazemierNaast de deelauto kan ook de leasesector als grote speler een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark, denkt Max Erich van leasebranchevereniging VNA. Een op de acht voertuigen (personenauto’s en bestelauto’s) betreft namelijk een leasevoertuig; 12,3 procent van het Nederlandse wagenpark. “De sector heeft de afgelopen jaren een flinke boost gezien. Tussen 2016 en 2021 groeide het wagenpark van 789 duizend voertuigen naar 1,2 miljoen in 2021. Vooral private lease liet een sterke groei liet zien van 64 duizend auto’s in 2016 naar 231 duizend auto’s in 2021.” In economisch opzicht vertegenwoordigde de leasesector in 2021 een investering van 6,5 miljard euro in nieuwe voertuigen, laat Erich weten. De sector is goed voor 140 duizend BEV’s, wat een besparing oplevert van 380 duizend ton CO2 per jaar. En daar blijft het niet bij, volgens Erich. “We maken de weg vrij voor andere soorten mobiliteit met mobiliteitspassen en -budgetten. Ook dragen we bij aan een groener en veiliger wagenpark door jonge auto’s aan te bieden aan de occasionmarkt.” De onzekerheid door chiptekorten en oplopende levertijden gooit echter wel roet in het eten als het gaat om snelle verduurzaming. “Je moet nu 18 maanden wachten op een Volkswagen Polo of Kia Picanto. Bij elektrisch lopen die levertijden nog verder op, mede door het tekort aan batterijen.”

De groei van de Nederlandse bevolking en de groei van het aantal bedrijven zal aan de andere kant ook leiden tot meer vraag naar mobiliteit. Volgens een schatting van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er in 2040 10 miljoen auto’s. Een toename van bijna 1 miljoen voertuigen in 18 jaar tijd. “Werknemers willen graag een auto van de zaak. Maar dat niet alleen, één op de drie Nederlanders ziet autobezit niet als vrije keuze maar als een noodzaak,” eindigt Erich.