Europees Parlement stemt in met verbod op brandstofauto in 2035, Acea waarschuwt voor bottlenecks

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van volledig emissieloze auto’s toe te staan. Dat meldt het Europees Parlement. Het voorstel is onderdeel van het Fit for 55-plan, waarmee in 2030 de CO2-uitstoot in Europa met 55 procent moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1990. Daarbij “moet rekening gehouden worden met alle onzekerheden waarmee de industrie wordt geconfronteerd”.

De European Automobile Manufacturers’ Association (Acea) dringt er bij de leden van het Europees Parlement en de EU-ministers op aan om de voorgenomen klimaatmaatregelen in een breder pakket te accepteren. Dit meldt de belangenorganisatie in een statement. Acea krijgt bijval van de Europese dealerkoepel Cecra. Die stelt dat veel consumenten terughoudend zijn in het overstappen naar elektrische auto’s omdat er onvoldoende laadinfrastructuur is. Ook stelt Cecra dat door de waarschijnlijk massale inzet van EV’s een belangrijk deel van de waardeketen, rond batterijen, buiten Europa ligt.

Europees Parlement stemt in met verbod op brandstofauto in 2035, Acea waarschuwt voor bottlenecks | Fleet&Mobility

Europees Parlement stemt in met verbod op brandstofauto in 2035, Acea waarschuwt voor bottlenecks

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

Het Europees Parlement heeft ingestemd met het voorstel van de Europese Commissie om vanaf 2035 alleen nog de verkoop van volledig emissieloze auto’s toe te staan. Dat meldt het Europees Parlement. Het voorstel is onderdeel van het Fit for 55-plan, waarmee in 2030 de CO2-uitstoot in Europa met 55 procent moet zijn teruggebracht ten opzichte van 1990. Daarbij “moet rekening gehouden worden met alle onzekerheden waarmee de industrie wordt geconfronteerd”.

De European Automobile Manufacturers’ Association (Acea) dringt er bij de leden van het Europees Parlement en de EU-ministers op aan om de voorgenomen klimaatmaatregelen in een breder pakket te accepteren. Dit meldt de belangenorganisatie in een statement. Acea krijgt bijval van de Europese dealerkoepel Cecra. Die stelt dat veel consumenten terughoudend zijn in het overstappen naar elektrische auto’s omdat er onvoldoende laadinfrastructuur is. Ook stelt Cecra dat door de waarschijnlijk massale inzet van EV’s een belangrijk deel van de waardeketen, rond batterijen, buiten Europa ligt.