Natuur&Milieu boos over politie-aanbesteding

Redactie Redactie
• Laatste update:

De voertuigen moeten voldoen aan de Euro 6-norm en mogen maximaal 140 gram CO2 per kilometer uitstoten. Er worden veel kilometers gemaakt met de voertuigen en daarom kiest de politie voor de goedkopere brandstof. Bovendien is de politie, net zoals taxichauffeurs, vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Natuur&Milieu roept de politie op om het goede voorbeeld te geven en de dieseleis los te laten in de definitieve aanbesteding. “Ongehoord dat de overheid inzet op duurzame brandstoffen, maar zelf voor onzuinige dieselauto’s kiest. Zeker nu gebleken is dat dieselvoertuigen op de weg veel meer vervuilen dan mag”, aldus Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu. “Politievoertuigen rijden vooral in steden rond. Dit gaat dwars tegen de doelstellingen van veel steden in om de lucht schoner te maken en zorgt voor onnodige gezondheidsschade. Ook een eis van 140 gr/km CO2 is niet meer van deze tijd. Daarmee verbruiken de diesels dertig procent meer brandstof en stoten meer CO2 uit dan de gemiddelde nieuwe leaseauto.”

Het gaat om een marktconsultatie waar partijen tot 17 maart op kunnen reageren. Daarna wordt de aanbesteding in de markt gezet. Het wagenpark van de politie telt nu ongeveer 14 duizend voertuigen waarvan het grootste deel de komende jaren vervangen moet worden. De tender omvat onder andere cellenbussen, takelwagens, ME-voertuigen, motoren, recherchevoertuigen, basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen.

De politie heeft eerder onder vuur gelegen om zijn aanbestedingbeleid. Zo was er te weinig concurrentie mogelijk op de tender en was er sprake van omkoping

Natuur&Milieu boos over politie-aanbesteding | Fleet&Mobility

Natuur&Milieu boos over politie-aanbesteding

Redactie Redactie
• Laatste update:

De voertuigen moeten voldoen aan de Euro 6-norm en mogen maximaal 140 gram CO2 per kilometer uitstoten. Er worden veel kilometers gemaakt met de voertuigen en daarom kiest de politie voor de goedkopere brandstof. Bovendien is de politie, net zoals taxichauffeurs, vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

Natuur&Milieu roept de politie op om het goede voorbeeld te geven en de dieseleis los te laten in de definitieve aanbesteding. “Ongehoord dat de overheid inzet op duurzame brandstoffen, maar zelf voor onzuinige dieselauto’s kiest. Zeker nu gebleken is dat dieselvoertuigen op de weg veel meer vervuilen dan mag”, aldus Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu. “Politievoertuigen rijden vooral in steden rond. Dit gaat dwars tegen de doelstellingen van veel steden in om de lucht schoner te maken en zorgt voor onnodige gezondheidsschade. Ook een eis van 140 gr/km CO2 is niet meer van deze tijd. Daarmee verbruiken de diesels dertig procent meer brandstof en stoten meer CO2 uit dan de gemiddelde nieuwe leaseauto.”

Het gaat om een marktconsultatie waar partijen tot 17 maart op kunnen reageren. Daarna wordt de aanbesteding in de markt gezet. Het wagenpark van de politie telt nu ongeveer 14 duizend voertuigen waarvan het grootste deel de komende jaren vervangen moet worden. De tender omvat onder andere cellenbussen, takelwagens, ME-voertuigen, motoren, recherchevoertuigen, basispolitievoertuigen en hondenvoertuigen.

De politie heeft eerder onder vuur gelegen om zijn aanbestedingbeleid. Zo was er te weinig concurrentie mogelijk op de tender en was er sprake van omkoping