Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

‘Tientallen klachten over nieuwe politieauto’s’

Foto: Politie

De Mercedes B-klasse zou voor lange mensen te krap zijn en loopt bodemschade op als er snel over een drempel wordt gereden. Mercedes neemt alle klachten serieus en heeft al enkele aanpassingen gedaan.

Politieagenten klagen op grote schaal over de nieuwe politieauto’s van Mercedes. Op den duur gaan deze de huidige Volkswagen Golf-politieauto’s vervangen. De politie besloot vorig jaar 1.250 van deze auto’s aan te schaffen. Politiebond NBP concludeerde al snel dat de nieuwe politiewagens niet goed bruikbaar zijn voor kleine of juist zeer lange politiemensen. Daarom stelde de NBP in december een meldpunt voor klachten open.

Beperkte bodemvrijheid 

 De vijf Oost-Nederlandse politiedistricten zijn de eerste die de nieuwe Mercedes B-klasse gebruiken. Volgens regionaal dagbladTubantia hebben al enkele tientallen agenten zich de afgelopen weken met klachten gemeld. De bodemvrijheid is te klein, waardoor de auto beschadigt als er tijdens snelle achtervolgingen een drempel wordt gepasseerd. Zelfs het op- en afrijden van een stoep kan lastig zijn. “De bumper heeft er al eens af gelegen en de bodemplaat is ook vervangen”, citeert Tubantia een agent die anoniem wil blijven.

Ook de binnenruimte van de auto schiet bij lange mensen tekort, zo blijkt uit de klachten. Zeker als een agent van 1,95 meter of langer met kogelwerend vest en pistool in de holster achter het stuur plaatsneemt. Ook bij agenten die kleiner zijn dan 1,65 meter zijn er problemen.

Een eerdere aanbesteding van politieauto’s liep uit op een omkoopschandaal. De rechtszaak werd vorig jaar afgerond.

De NBP vraagt zich op de website af wat deze collega’s te wachten staat als alle oude voertuigen zijn vervangen door nieuwe modellen. “Moeten ze daar dan toch gebruik van gaan maken, ondanks het fysieke ongemak?” schrijft de NBP. “Dat betekent niet alleen een verhoogd risico op gewrichtsklachten, maar ook op onvoldoende bescherming bij een verkeersongeval tijdens bijvoorbeeld een achtervolging. En wat zijn verzekeringstechnisch de gevolgen van het besturen van een voertuig dat eigenlijk een maatje te groot of te klein voor je is?”

 De wagen is uitgebreid getest tijdens de selectieprocedure.

Robert Bakker, Corporate Communications Specialist van Mercedes-Benz Nederland, is op de hoogte van de klachten, maar benadrukt dat de auto’s volgens een programma van eisen zijn ontwikkeld en aangepast zijn aan specifieke politietaken. Bovendien is de wagen uitgebreid getest tijdens de selectieprocedure. “Dat er nu toch klachten komen van individuele politiemensen nemen wij heel serieus en zullen hierover dan ook zeker in gesprek gaan met de politie.”

De woordvoerder van de politie Oost-Nederland is om een reactie gevraagd.

Ook over de door Mercedes geleverde bestelbussen voor de ME kwamen in december al klachten binnen van politiemensen.  

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Maarten
‘Tientallen klachten over nieuwe politieauto’s’ | Fleet&Mobility

‘Tientallen klachten over nieuwe politieauto’s’

Maarten Maarten
• Laatste update:
Foto: Politie

Politieagenten klagen op grote schaal over de nieuwe politieauto’s van Mercedes. Op den duur gaan deze de huidige Volkswagen Golf-politieauto’s vervangen. De politie besloot vorig jaar 1.250 van deze auto’s aan te schaffen. Politiebond NBP concludeerde al snel dat de nieuwe politiewagens niet goed bruikbaar zijn voor kleine of juist zeer lange politiemensen. Daarom stelde de NBP in december een meldpunt voor klachten open.

Beperkte bodemvrijheid 

 De vijf Oost-Nederlandse politiedistricten zijn de eerste die de nieuwe Mercedes B-klasse gebruiken. Volgens regionaal dagbladTubantia hebben al enkele tientallen agenten zich de afgelopen weken met klachten gemeld. De bodemvrijheid is te klein, waardoor de auto beschadigt als er tijdens snelle achtervolgingen een drempel wordt gepasseerd. Zelfs het op- en afrijden van een stoep kan lastig zijn. “De bumper heeft er al eens af gelegen en de bodemplaat is ook vervangen”, citeert Tubantia een agent die anoniem wil blijven.

Ook de binnenruimte van de auto schiet bij lange mensen tekort, zo blijkt uit de klachten. Zeker als een agent van 1,95 meter of langer met kogelwerend vest en pistool in de holster achter het stuur plaatsneemt. Ook bij agenten die kleiner zijn dan 1,65 meter zijn er problemen.

Een eerdere aanbesteding van politieauto’s liep uit op een omkoopschandaal. De rechtszaak werd vorig jaar afgerond.

De NBP vraagt zich op de website af wat deze collega’s te wachten staat als alle oude voertuigen zijn vervangen door nieuwe modellen. “Moeten ze daar dan toch gebruik van gaan maken, ondanks het fysieke ongemak?” schrijft de NBP. “Dat betekent niet alleen een verhoogd risico op gewrichtsklachten, maar ook op onvoldoende bescherming bij een verkeersongeval tijdens bijvoorbeeld een achtervolging. En wat zijn verzekeringstechnisch de gevolgen van het besturen van een voertuig dat eigenlijk een maatje te groot of te klein voor je is?”

 De wagen is uitgebreid getest tijdens de selectieprocedure.

Robert Bakker, Corporate Communications Specialist van Mercedes-Benz Nederland, is op de hoogte van de klachten, maar benadrukt dat de auto’s volgens een programma van eisen zijn ontwikkeld en aangepast zijn aan specifieke politietaken. Bovendien is de wagen uitgebreid getest tijdens de selectieprocedure. “Dat er nu toch klachten komen van individuele politiemensen nemen wij heel serieus en zullen hierover dan ook zeker in gesprek gaan met de politie.”

De woordvoerder van de politie Oost-Nederland is om een reactie gevraagd.

Ook over de door Mercedes geleverde bestelbussen voor de ME kwamen in december al klachten binnen van politiemensen.