Reistijdverlies stijgt 28 procent tot 2022

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit het rapport Mobiliteitsbeeld 2017 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM), dat vandaag is verschenen.

Het afgelopen jaar nam het reistijdverlies met 10 procent toe. Vooral in de avondspits staan we vaker stil. Volgens het KIM is dat in historisch perspectief relatief hoog, maar beduidend minder dan de uitzonderlijke toename met 22 procent in het jaar 2015.

In 2016 kostten al die files en vertragingen op het Nederlandse hoofdwegennet de maatschappij zo’n 2,8 tot 3,7 miljard euro. Dat heeft het KIM berekend, rekening houdend met een bandbreedte bij de indirecte kosten. Dat is vergelijkbaar met ongeveer 0,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat was een kostenstijging van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Reistijdverlies stijgt 28 procent tot 2022 | Fleet&Mobility

Reistijdverlies stijgt 28 procent tot 2022

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Dat blijkt uit het rapport Mobiliteitsbeeld 2017 van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM), dat vandaag is verschenen.

Het afgelopen jaar nam het reistijdverlies met 10 procent toe. Vooral in de avondspits staan we vaker stil. Volgens het KIM is dat in historisch perspectief relatief hoog, maar beduidend minder dan de uitzonderlijke toename met 22 procent in het jaar 2015.

In 2016 kostten al die files en vertragingen op het Nederlandse hoofdwegennet de maatschappij zo’n 2,8 tot 3,7 miljard euro. Dat heeft het KIM berekend, rekening houdend met een bandbreedte bij de indirecte kosten. Dat is vergelijkbaar met ongeveer 0,5 procent van het bruto binnenlands product (bbp). Dat was een kostenstijging van 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.