Autofabrikanten: strengere eisen nekslag brandstofauto’s

Knock-out als norm voor brandstofauto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Autofabrikanten investeren de komende jaren honderden miljarden in de elektrificering van hun autovloot. De grootste investeringen doet Volkswagen. Zo schroefde het concern het EV-budget onlangs verder op, waarmee er in de komende jaren in totaal 73 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie. Ze moeten wel, want de Europese emissie-eisen zijn zonder EV’s nu al niet te halen. En er komen nog veel strengere eisen aan.
Volgend jaar gaat de nieuwe Euro6-norm officieel in, maar er wordt op Europees niveau al gesproken over diens opvolger: Euro7. Volgens de Duitse autobranchevereniging VDA staat deze norm, die in 2025 in zou moeten gaan, gelijk aan een verbod op brandstofauto’s. Het hoofd van de VDA waarschuwde onlangs in een interview met het Duitse persbureau DPA dat niet de verbrandingsmotor zelf, maar de brandstof het eigenlijke probleem is. “In plaats van een verbod zou er geïnvesteerd moeten worden in biobrandstoffen en brandstofcellen”, aldus Müller.

Spagaat

Om diezelfde reden lobbyt VDA om ook zuinige brandstofmotoren op te nemen in het Duitse subsidieprogramma voor minder milieubelastende aandrijflijnen. Deze subsidie loopt nu tot 2025 en geldt alleen voor elektrische auto’s en plug-ins. Ze zijn voor fabrikanten noodzakelijk om de transitie naar EV’s te kunnen maken. Maar het probleem met de huidige subsidieregelingen is dat ze de auto-industrie in een spagaat brengt, concludeerde voormalig Audi-ceo Bram Schot al eerder tijdens de Automotive Online Talkshow. Hij stelde dat hij bij Audi enorme investeringen deed in elektrificatie, maar dat de vraag naar BEV’s niet voldoende wordt gepusht zolang de subsidies ook gelden voor plug-ins.

Fake

Het overschrijden van de CO2-norm komt autofabrikanten vanaf dit jaar op torenhoge boetes te staan: per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto. Meer dan de helft van de in Europa actieve autofabrikanten voldoet nu al bijna of helemaal aan de Europese CO2-normen, concludeerde lobbyorganisatie Transport & Environment onlangs. Maar deze organisatie pleit juist voor een aanscherping van de CO2-norm, zodat de PHEV’s – in de ogen van T&E ‘fake electric cars’ – uiteindelijk ook buiten de boot vallen. Het Mitsubishi Outlander debacle staat iedereen nog helder voor de geest: deze kwamen soms uit de lease terug met de laadkabel nog in de verpakking.

Verbod

Om zowel de elektrificatie te stimuleren als de ontwikkeling van – volgens fabrikanten noodzakelijke – zuinigere brandstofvarianten, dan is er afgewogen Europese beleid nodig. En ook op het niveau van de lidstaten, want steeds meer overheden kondigden in de afgelopen jaren aan brandstofmotoren uit te willen faseren. Met de invoering van de Euro7-norm zou dat ook wel eens het resultaat kunnen hebben omdat het te duur wordt om nog ICE-motoren te ontwikkelen.
De vraag vanuit de industrie om extra tijd voor de transitie – de coronacrisis zorgt voor extra druk op het beschikbare budget – wordt tot nu toe door de Europese Commissie niet gehonoreerd, omdat de “Europese klimaatambitie dan wordt vertraagd”.

Het zal zich gesteund zien in deze opstelling door de verkoopcijfers: in september werden er voor het eerst in de geschiedenis in één maand meer hybride en elektrische auto’s verkocht dan diesels. Dat zal dus niet voor het laatst zijn.

Knock-out als norm voor brandstofauto’s | Fleet&Mobility
Autofabrikanten: strengere eisen nekslag brandstofauto’s

Knock-out als norm voor brandstofauto’s

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Autofabrikanten investeren de komende jaren honderden miljarden in de elektrificering van hun autovloot. De grootste investeringen doet Volkswagen. Zo schroefde het concern het EV-budget onlangs verder op, waarmee er in de komende jaren in totaal 73 miljard euro wordt vrijgemaakt voor de elektrificatie. Ze moeten wel, want de Europese emissie-eisen zijn zonder EV’s nu al niet te halen. En er komen nog veel strengere eisen aan.
Volgend jaar gaat de nieuwe Euro6-norm officieel in, maar er wordt op Europees niveau al gesproken over diens opvolger: Euro7. Volgens de Duitse autobranchevereniging VDA staat deze norm, die in 2025 in zou moeten gaan, gelijk aan een verbod op brandstofauto’s. Het hoofd van de VDA waarschuwde onlangs in een interview met het Duitse persbureau DPA dat niet de verbrandingsmotor zelf, maar de brandstof het eigenlijke probleem is. “In plaats van een verbod zou er geïnvesteerd moeten worden in biobrandstoffen en brandstofcellen”, aldus Müller.

Spagaat

Om diezelfde reden lobbyt VDA om ook zuinige brandstofmotoren op te nemen in het Duitse subsidieprogramma voor minder milieubelastende aandrijflijnen. Deze subsidie loopt nu tot 2025 en geldt alleen voor elektrische auto’s en plug-ins. Ze zijn voor fabrikanten noodzakelijk om de transitie naar EV’s te kunnen maken. Maar het probleem met de huidige subsidieregelingen is dat ze de auto-industrie in een spagaat brengt, concludeerde voormalig Audi-ceo Bram Schot al eerder tijdens de Automotive Online Talkshow. Hij stelde dat hij bij Audi enorme investeringen deed in elektrificatie, maar dat de vraag naar BEV’s niet voldoende wordt gepusht zolang de subsidies ook gelden voor plug-ins.

Fake

Het overschrijden van de CO2-norm komt autofabrikanten vanaf dit jaar op torenhoge boetes te staan: per gram overschrijding 95 euro per verkochte auto. Meer dan de helft van de in Europa actieve autofabrikanten voldoet nu al bijna of helemaal aan de Europese CO2-normen, concludeerde lobbyorganisatie Transport & Environment onlangs. Maar deze organisatie pleit juist voor een aanscherping van de CO2-norm, zodat de PHEV’s – in de ogen van T&E ‘fake electric cars’ – uiteindelijk ook buiten de boot vallen. Het Mitsubishi Outlander debacle staat iedereen nog helder voor de geest: deze kwamen soms uit de lease terug met de laadkabel nog in de verpakking.

Verbod

Om zowel de elektrificatie te stimuleren als de ontwikkeling van – volgens fabrikanten noodzakelijke – zuinigere brandstofvarianten, dan is er afgewogen Europese beleid nodig. En ook op het niveau van de lidstaten, want steeds meer overheden kondigden in de afgelopen jaren aan brandstofmotoren uit te willen faseren. Met de invoering van de Euro7-norm zou dat ook wel eens het resultaat kunnen hebben omdat het te duur wordt om nog ICE-motoren te ontwikkelen.
De vraag vanuit de industrie om extra tijd voor de transitie – de coronacrisis zorgt voor extra druk op het beschikbare budget – wordt tot nu toe door de Europese Commissie niet gehonoreerd, omdat de “Europese klimaatambitie dan wordt vertraagd”.

Het zal zich gesteund zien in deze opstelling door de verkoopcijfers: in september werden er voor het eerst in de geschiedenis in één maand meer hybride en elektrische auto’s verkocht dan diesels. Dat zal dus niet voor het laatst zijn.