Column Hans Blink | Heeft de ‘connected Car’ wel meerwaarde?

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Hans Blink.

Siri op mijn iPhone is zo’n voorbeeld. Zij (of is het een hij?) geeft mij gevraagd maar soms ook ongevraagd informatie. Handig als ik dat wil, maar storend als ik dat niet wil – met andere woorden: ze luistert constant mee. Laatst had ik met iemand een gesprek over een bepaald product en kort daarna verschenen pop-up advertenties over dat product toen ik op het internet aan het surfen was. Toeval? Of word ik paranoïde? Nu is er dan dus de connected car, als onderdeel van het Internet of Things. Maar zijn we niet allang connected met onze auto als we dat willen? Apps als Flitsmeister op mijn smartphone geven niet alleen de snelheidscontroles aan maar ook de afgelegde weg, de nog te volgen route, de toegestane snelheid en mijn (gemiddelde) snelheid. Mijn (parkeer)apps vertellen mij waar vrije parkeerruimte is, geven de route naar mijn geparkeerde auto weer en stoppen parkeeracties automatisch als ik weer ga rijden. Of neem de steeds uitgebreider navigatieapps die nu beschikbaar zijn en me op de hoogte houden van de meest actuele verkeersomstandig-heden. Met andere woorden: het is er allemaal al zonder dat mijn auto zelf daadwerkelijk connected moet zijn. Ook zijn er al apps die met behulp van een simpele (draadloze) aansluiting op de OBD-poort alle voertuiginformatie op je mobiel tonen.

Zijn we niet allang connected met onze auto als we dat willen?

De vraag lijkt dus gerechtvaardigd wat de connected car als zodanig ten opzichte van een smartphone nu echt toevoegt. Of hebben fabrikanten en wellicht ook andere partijen, zoals overheden, andere belangen bij het promoten van de connected car? Is het ze te doen om de veiligheid te verhogen en het aantal verkeersongevallen terug te dringen of willen ze andere dingen gaan doen met al deze opgeslagen informatie uit de connected car? Zijn controles op snelheid of bijtelling straks overbodig? Of ben ik nu écht paranoïde?Enfin, mijn smartphone kan ik uitzetten, kan ik dat straks ook met de connected car?

Column Hans Blink | Heeft de ‘connected Car’ wel meerwaarde? | Fleet&Mobility

Column Hans Blink | Heeft de ‘connected Car’ wel meerwaarde?

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Hans Blink.

Siri op mijn iPhone is zo’n voorbeeld. Zij (of is het een hij?) geeft mij gevraagd maar soms ook ongevraagd informatie. Handig als ik dat wil, maar storend als ik dat niet wil – met andere woorden: ze luistert constant mee. Laatst had ik met iemand een gesprek over een bepaald product en kort daarna verschenen pop-up advertenties over dat product toen ik op het internet aan het surfen was. Toeval? Of word ik paranoïde? Nu is er dan dus de connected car, als onderdeel van het Internet of Things. Maar zijn we niet allang connected met onze auto als we dat willen? Apps als Flitsmeister op mijn smartphone geven niet alleen de snelheidscontroles aan maar ook de afgelegde weg, de nog te volgen route, de toegestane snelheid en mijn (gemiddelde) snelheid. Mijn (parkeer)apps vertellen mij waar vrije parkeerruimte is, geven de route naar mijn geparkeerde auto weer en stoppen parkeeracties automatisch als ik weer ga rijden. Of neem de steeds uitgebreider navigatieapps die nu beschikbaar zijn en me op de hoogte houden van de meest actuele verkeersomstandig-heden. Met andere woorden: het is er allemaal al zonder dat mijn auto zelf daadwerkelijk connected moet zijn. Ook zijn er al apps die met behulp van een simpele (draadloze) aansluiting op de OBD-poort alle voertuiginformatie op je mobiel tonen.

Zijn we niet allang connected met onze auto als we dat willen?

De vraag lijkt dus gerechtvaardigd wat de connected car als zodanig ten opzichte van een smartphone nu echt toevoegt. Of hebben fabrikanten en wellicht ook andere partijen, zoals overheden, andere belangen bij het promoten van de connected car? Is het ze te doen om de veiligheid te verhogen en het aantal verkeersongevallen terug te dringen of willen ze andere dingen gaan doen met al deze opgeslagen informatie uit de connected car? Zijn controles op snelheid of bijtelling straks overbodig? Of ben ik nu écht paranoïde?Enfin, mijn smartphone kan ik uitzetten, kan ik dat straks ook met de connected car?