Shell reduceert uitstoot en mobiliteitskosten (deel 1)

CO2-uitstoot en energieverbruik reduceren wordt door steeds meer bedrijven opgenomen in de jaarboeken. Shell Lubricants ondersteunt deze doelstellingen voor wagenparken en reduceert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen én mobiliteitskosten.

Shell heeft hiervoor volgens Lubricants Technical Coach Joris Vermeylen twee pijlers; brandstof besparen en CO2 reduceren door wrijving te minimaliseren met moderne olie én met nieuwe brandstoffen die minder CO2 uitstoten. In dit artikel gaat de aandacht naar brandstof besparen en CO2 reduceren dankzij een nieuwe generatie olie.   

“Het brandstofverbruik kun je beperken met moderne dunnere smeermiddelen zoals volsynthetische olie”, aldus Vermeylen. “Shell Lubricants doet dit ondermeer door -in nauwe samenwerking met voertuigfabrikanten- geavanceerde ultra dunne volsynthetische smeerolie te ontwikkelen. Twintig jaar geleden was minerale 15W-40 olie een standaard product. Daarna gebruikten voertuigfabrikanten lange tijd 10W-40. Sinds een jaar of vijf zien we dat 5W-30 de standaard motorolie is geworden. Een aantal autofabrikanten  gebruikt ook al een ultradunne 0W-20 olie. Anderen volgen deze trend.”

“We gaan dus naar steeds dunnere motorolie, daarvoor moeten de fabrikanten de motoren aanpassen om op die olie te kunnen draaien. Wij zorgen er op onze beurt voor dat die moderne smeerolie motoren de nodige bescherming en een lange levensduur biedt. Dankzij volsynthetische olie kunnen we in bepaalde gevallen de verversingstermijn verlengen. Een aantal constructeurs hebben bijvoorbeeld de limiet onlangs op 150 duizend kilometer gezet voor het langeafstandstransport. Dankzij de steeds langer worden verversingsintervallen, is er ook steeds minder smeerolie-afval.”

Smeerolie op basis van aardgas

De basis van de nieuwe generatie smeerolie is aardgas en heeft in vergelijking met traditionele smeerolie een lagere viscositeit als de motor koud is. “Dit zorgt voor energiebesparing als de koude motor gestart wordt. De oude generatie synthetische olie is een mengsel van verschillende moleculen met verschillende afmetingen. Als die olie door de motor stroomt, wrijven de moleculen tegen elkaar waardoor ze een deel van de opgewekte energie absorberen.”

In de nieuwe generatie volsynthetische olie zitten moleculen die allemaal even groot zijn en dezelfde vorm hebben. “Deze moleculen glijden veel beter van elkaar af waardoor ze minder weerstand hebben. We hebben dus een lage viscositeit en dunnere olie die makkelijker vloeit en intern voor minder wrijving zorgt. Dit zorgt weer voor minder energieverlies van de motor, een lager brandstofverbruik en minder CO2.”

Shell maakt ook versnellingsbak- en differentieel-olie op synthetische basis. “Ook deze olie heeft minder interne wrijving waardoor het energieverlies beperkt wordt. De nieuwe generatie motorolie kan een brandstofbesparing bereiken van twee procent en meer. Als je daarbij de versnellingsbak en eindaandrijving ook met synthetische olie vult, kun je daar ook nog meer dan 1,5 procent brandstofbesparing behalen.”

Door de motor en aandrijving te vullen met de nieuwste generatie olie kan afhankelijk van rijgedrag en omstandigheden een brandstofbesparing van 3,5 procent en meer gehaald worden. “Dat is geen schatting, maar gemeten en bewezen door deze producten in te zetten in het wagenpark van onze klanten die het zelf ondervonden hebben.” 

Shell reduceert uitstoot en mobiliteitskosten (deel 1) | Fleet&Mobility

Shell reduceert uitstoot en mobiliteitskosten (deel 1)

CO2-uitstoot en energieverbruik reduceren wordt door steeds meer bedrijven opgenomen in de jaarboeken. Shell Lubricants ondersteunt deze doelstellingen voor wagenparken en reduceert de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen én mobiliteitskosten.

Shell heeft hiervoor volgens Lubricants Technical Coach Joris Vermeylen twee pijlers; brandstof besparen en CO2 reduceren door wrijving te minimaliseren met moderne olie én met nieuwe brandstoffen die minder CO2 uitstoten. In dit artikel gaat de aandacht naar brandstof besparen en CO2 reduceren dankzij een nieuwe generatie olie.   

“Het brandstofverbruik kun je beperken met moderne dunnere smeermiddelen zoals volsynthetische olie”, aldus Vermeylen. “Shell Lubricants doet dit ondermeer door -in nauwe samenwerking met voertuigfabrikanten- geavanceerde ultra dunne volsynthetische smeerolie te ontwikkelen. Twintig jaar geleden was minerale 15W-40 olie een standaard product. Daarna gebruikten voertuigfabrikanten lange tijd 10W-40. Sinds een jaar of vijf zien we dat 5W-30 de standaard motorolie is geworden. Een aantal autofabrikanten  gebruikt ook al een ultradunne 0W-20 olie. Anderen volgen deze trend.”

“We gaan dus naar steeds dunnere motorolie, daarvoor moeten de fabrikanten de motoren aanpassen om op die olie te kunnen draaien. Wij zorgen er op onze beurt voor dat die moderne smeerolie motoren de nodige bescherming en een lange levensduur biedt. Dankzij volsynthetische olie kunnen we in bepaalde gevallen de verversingstermijn verlengen. Een aantal constructeurs hebben bijvoorbeeld de limiet onlangs op 150 duizend kilometer gezet voor het langeafstandstransport. Dankzij de steeds langer worden verversingsintervallen, is er ook steeds minder smeerolie-afval.”

Smeerolie op basis van aardgas

De basis van de nieuwe generatie smeerolie is aardgas en heeft in vergelijking met traditionele smeerolie een lagere viscositeit als de motor koud is. “Dit zorgt voor energiebesparing als de koude motor gestart wordt. De oude generatie synthetische olie is een mengsel van verschillende moleculen met verschillende afmetingen. Als die olie door de motor stroomt, wrijven de moleculen tegen elkaar waardoor ze een deel van de opgewekte energie absorberen.”

In de nieuwe generatie volsynthetische olie zitten moleculen die allemaal even groot zijn en dezelfde vorm hebben. “Deze moleculen glijden veel beter van elkaar af waardoor ze minder weerstand hebben. We hebben dus een lage viscositeit en dunnere olie die makkelijker vloeit en intern voor minder wrijving zorgt. Dit zorgt weer voor minder energieverlies van de motor, een lager brandstofverbruik en minder CO2.”

Shell maakt ook versnellingsbak- en differentieel-olie op synthetische basis. “Ook deze olie heeft minder interne wrijving waardoor het energieverlies beperkt wordt. De nieuwe generatie motorolie kan een brandstofbesparing bereiken van twee procent en meer. Als je daarbij de versnellingsbak en eindaandrijving ook met synthetische olie vult, kun je daar ook nog meer dan 1,5 procent brandstofbesparing behalen.”

Door de motor en aandrijving te vullen met de nieuwste generatie olie kan afhankelijk van rijgedrag en omstandigheden een brandstofbesparing van 3,5 procent en meer gehaald worden. “Dat is geen schatting, maar gemeten en bewezen door deze producten in te zetten in het wagenpark van onze klanten die het zelf ondervonden hebben.”