‘We willen één professioneel aanspreekpunt’

Foto: Heras

Voor bedrijven met bestelauto’s die veel laadvermogen, laadruimte én een grote actieradius nodig hebben is het verduur­zamen van de vloot een lastige puzzel. Heras werkt samen met Total Nederland om tot de kleinst mogelijke CO2-footprint te komen.

 Iedereen die wel eens ondeugend is geweest kent de naam: Heras Hekwerk. Het van oorsprong Oirschots familiebedrijf groeide in de afgelopen zeventig jaar uit tot een vooraanstaande Europese leverancier van beveiligingsoplossingen. “We leveren alles voor zogenaamde perimeter protection”, legt fleet coördi­nator John Bruin van Heras uit. “Dat betekent systemen die ontworpen zijn om ongeautoriseerde fysieke betreding te voor­komen.” Naast de bekende hekwerken levert het bedrijf ook geavanceerde toepassingen als detectiepoorten en kenteken­gestuurde toegangsinstallaties. Bruin: “Veel van onze opdracht­gevers zijn nutsbedrijven en overheden, zoals vliegvelden, kazernes, spoorwegen of justitiële inrichtingen. Behalve dat die strenge eisen stellen aan de kwaliteit en veiligheid, hechten ze veel waarde aan duurzaam ondernemen.” In veel aanbestedingen waar Heras op inschrijft wordt dan ook expliciet gevraagd naar de CO2-footprint van de organisatie. Wie kan aantonen dat hij duurzaam onderneemt heeft direct een concurrentievoordeel.

Wie duurzaam onderneemt heeft direct een concurrentievoordeel.

Voorzieningen

Om het bedrijfswagenpark van zo’n 500 voertuigen de komende jaren verder te vergroenen werkt Heras samen met energiepartner Total Nederland. Die organisatie investeert op grote schaal in schonere brandstoffen en ondersteunt klanten bij hun energietransitie. Bruin: “In ons personenautopark, ongeveer de helft van het totaal, neemt het aandeel hybride en elektrische voertuigen snel toe. Voor die werknemers regelen we laadvoor­zieningen op de zaak of indien mogelijk thuis.” Voor het grijze deel van het wagenpark ligt het complexer. “Onze monteurs rijden gemiddeld 35 duizend kilometer per jaar. De bussen hebben een complete aluminium inrichting en permanente onderdelenvoorraad. In de combinatie van laadvermogen, laadruimte en actieradius voldoet het beschikbare aanbod van elektrische bedrijfsauto’s op dit moment nog niet aan onze eisen. Dus hebben we voor onze kleinere bestelauto’s gekozen voor een uitrusting met CNG-installatie.” 

Besparen

Dat levert een grote CO2-besparing op ten opzichte van benzine en is wat betreft fijnstofuitstoot veel schoner dan diesel. Bruin verwacht dat ook de grijze vloot op termijn overgaat op elektrisch. “Er wordt al volop mee getest en dat gaat de goede kant op, dus over een paar jaar is de verhouding anders.” Ook die overgang wordt begeleid door Total, dat mede door de overname van Pitpoint een jaar geleden, vol inzet op schone energieën. “We hebben bewust gekozen voor één energieleverancier. Dat bespaart ongeveer 7 procent kosten, terwijl onze mensen dankzij partnerships van Total in Nederland bijna overal kunnen tanken en laden.” Een nog belangrijker argument dan kostenbesparing is voor Bruin het gemak. “De overgang naar elektrische mobiliteit is best complex. Die transitie doen we graag met één betrouwbare en professionele partner als aanspreekpunt. Je wilt geen partijen die naar elkaar wijzen als er een probleem is. We willen met ons wagenpark uitstralen wat voor bedrijf we zijn: we leveren totaal­oplossingen met een merk en kwaliteit om trots op te zijn. Dat verlangen we ook van onze mobiliteitspartner.

Heras

Bij Heras werken in totaal 1.100 mensen in 24 verschillende landen. Het bedrijf heeft een omzet van 200 miljoen euro per jaar. Het wagenpark beslaat in Europa circa 500 voertuigen, die vanuit Nederland worden beheerd en waarvan circa de helft ook in Nederland rijdt. De verdeling grijs en geel kenteken is ongeveer 50/50. De auto’s worden geleast via Alphabet.

‘We willen één professioneel aanspreekpunt’ | Fleet&Mobility

‘We willen één professioneel aanspreekpunt’

Foto: Heras

Voor bedrijven met bestelauto’s die veel laadvermogen, laadruimte én een grote actieradius nodig hebben is het verduur­zamen van de vloot een lastige puzzel. Heras werkt samen met Total Nederland om tot de kleinst mogelijke CO2-footprint te komen.

 Iedereen die wel eens ondeugend is geweest kent de naam: Heras Hekwerk. Het van oorsprong Oirschots familiebedrijf groeide in de afgelopen zeventig jaar uit tot een vooraanstaande Europese leverancier van beveiligingsoplossingen. “We leveren alles voor zogenaamde perimeter protection”, legt fleet coördi­nator John Bruin van Heras uit. “Dat betekent systemen die ontworpen zijn om ongeautoriseerde fysieke betreding te voor­komen.” Naast de bekende hekwerken levert het bedrijf ook geavanceerde toepassingen als detectiepoorten en kenteken­gestuurde toegangsinstallaties. Bruin: “Veel van onze opdracht­gevers zijn nutsbedrijven en overheden, zoals vliegvelden, kazernes, spoorwegen of justitiële inrichtingen. Behalve dat die strenge eisen stellen aan de kwaliteit en veiligheid, hechten ze veel waarde aan duurzaam ondernemen.” In veel aanbestedingen waar Heras op inschrijft wordt dan ook expliciet gevraagd naar de CO2-footprint van de organisatie. Wie kan aantonen dat hij duurzaam onderneemt heeft direct een concurrentievoordeel.

Wie duurzaam onderneemt heeft direct een concurrentievoordeel.

Voorzieningen

Om het bedrijfswagenpark van zo’n 500 voertuigen de komende jaren verder te vergroenen werkt Heras samen met energiepartner Total Nederland. Die organisatie investeert op grote schaal in schonere brandstoffen en ondersteunt klanten bij hun energietransitie. Bruin: “In ons personenautopark, ongeveer de helft van het totaal, neemt het aandeel hybride en elektrische voertuigen snel toe. Voor die werknemers regelen we laadvoor­zieningen op de zaak of indien mogelijk thuis.” Voor het grijze deel van het wagenpark ligt het complexer. “Onze monteurs rijden gemiddeld 35 duizend kilometer per jaar. De bussen hebben een complete aluminium inrichting en permanente onderdelenvoorraad. In de combinatie van laadvermogen, laadruimte en actieradius voldoet het beschikbare aanbod van elektrische bedrijfsauto’s op dit moment nog niet aan onze eisen. Dus hebben we voor onze kleinere bestelauto’s gekozen voor een uitrusting met CNG-installatie.” 

Besparen

Dat levert een grote CO2-besparing op ten opzichte van benzine en is wat betreft fijnstofuitstoot veel schoner dan diesel. Bruin verwacht dat ook de grijze vloot op termijn overgaat op elektrisch. “Er wordt al volop mee getest en dat gaat de goede kant op, dus over een paar jaar is de verhouding anders.” Ook die overgang wordt begeleid door Total, dat mede door de overname van Pitpoint een jaar geleden, vol inzet op schone energieën. “We hebben bewust gekozen voor één energieleverancier. Dat bespaart ongeveer 7 procent kosten, terwijl onze mensen dankzij partnerships van Total in Nederland bijna overal kunnen tanken en laden.” Een nog belangrijker argument dan kostenbesparing is voor Bruin het gemak. “De overgang naar elektrische mobiliteit is best complex. Die transitie doen we graag met één betrouwbare en professionele partner als aanspreekpunt. Je wilt geen partijen die naar elkaar wijzen als er een probleem is. We willen met ons wagenpark uitstralen wat voor bedrijf we zijn: we leveren totaal­oplossingen met een merk en kwaliteit om trots op te zijn. Dat verlangen we ook van onze mobiliteitspartner.

Heras

Bij Heras werken in totaal 1.100 mensen in 24 verschillende landen. Het bedrijf heeft een omzet van 200 miljoen euro per jaar. Het wagenpark beslaat in Europa circa 500 voertuigen, die vanuit Nederland worden beheerd en waarvan circa de helft ook in Nederland rijdt. De verdeling grijs en geel kenteken is ongeveer 50/50. De auto’s worden geleast via Alphabet.