Zo laad je een elektrische bestelwagen optimaal op

Time is money. Dat geldt ook voor wie vaak op de weg is met een bestelwagen. Deze lichte vrachtvoertuigen zijn vaak langdurig op de weg. Wie op een elektrisch wagenpark wil overstappen doet er daarom goed aan om de laadsnelheid te optimaliseren en de laadkosten te verlagen. Hoe je dat het beste doet? Hieronder volgen een paar tips.

De laadsnelheid van een voertuig wordt voornamelijk beïnvloed door vier factoren:
● de maximale laadcapaciteit
● het laadpercentage van de batterij
● het type lader
● het type stekker
Als het gaat om de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelwagen is het goed om te kijken naar de ingebouwde lader, het batterijformaat en de tijd die nodig is om het batterijniveau van 80% te bereiken. Het is ook belangrijk om te weten welke stekkertypes compatibel zijn met voertuig. 

Maximale laadsnelheid

De ingebouwde lader van het voertuig zet wisselstroom om in gelijkstroom en bepaalt de maximale laadsnelheid voor je voertuig. Als je een laadpaal op basis van gelijkstroom (DC) gebruikt, laadt de ingebouwde lader van je voertuig mogelijk langzamer op. Met andere woorden: je ontvangt dan niet het werkelijke vermogen dat door de oplader wordt geleverd. Vraag je dealer van elektrische voertuigen daarom naar de maximale oplaadsnelheid bij DC- laadpalen om inzicht te krijgen in de laadtijden voor je voertuig.

Oplaadtijd tot 80%

Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar hoe groter de batterijcapaciteit, hoe langer het duurt om die op te laden. Dat is natuurlijk geen probleem als de elektrische bestelwagen ’s nachts kan opladen terwijl deze geparkeerd staat. Maar als dat niet mogelijk is, hoef je hem niet telkens volledig op te laden. De batterijen zijn namelijk ontworpen om snel op te laden vanaf een batterijniveau van 20% tot 80%. Maar zodra de batterij voor 80% is opgeladen, wordt de laadsnelheid vertraagd om de batterij te beschermen. Als je weet hoe lang het gemiddeld duurt voordat de batterij van je voertuig voor 80% is opgeladen, kunt je de oplaadtijd optimaliseren. 

Inzicht in het energieverbruik van je wagenpark en de vereiste oplaadtijd voor elk voertuig is dus van cruciaal belang om de kosten te optimaliseren, zowel in de onderhandelingen met energieleveranciers als bij investeringen in oplaadpunten.

Zo laad je een elektrische bestelwagen optimaal op | Fleet&Mobility

Zo laad je een elektrische bestelwagen optimaal op

Time is money. Dat geldt ook voor wie vaak op de weg is met een bestelwagen. Deze lichte vrachtvoertuigen zijn vaak langdurig op de weg. Wie op een elektrisch wagenpark wil overstappen doet er daarom goed aan om de laadsnelheid te optimaliseren en de laadkosten te verlagen. Hoe je dat het beste doet? Hieronder volgen een paar tips.

De laadsnelheid van een voertuig wordt voornamelijk beïnvloed door vier factoren:
● de maximale laadcapaciteit
● het laadpercentage van de batterij
● het type lader
● het type stekker
Als het gaat om de aanschaf van een nieuwe elektrische bestelwagen is het goed om te kijken naar de ingebouwde lader, het batterijformaat en de tijd die nodig is om het batterijniveau van 80% te bereiken. Het is ook belangrijk om te weten welke stekkertypes compatibel zijn met voertuig. 

Maximale laadsnelheid

De ingebouwde lader van het voertuig zet wisselstroom om in gelijkstroom en bepaalt de maximale laadsnelheid voor je voertuig. Als je een laadpaal op basis van gelijkstroom (DC) gebruikt, laadt de ingebouwde lader van je voertuig mogelijk langzamer op. Met andere woorden: je ontvangt dan niet het werkelijke vermogen dat door de oplader wordt geleverd. Vraag je dealer van elektrische voertuigen daarom naar de maximale oplaadsnelheid bij DC- laadpalen om inzicht te krijgen in de laadtijden voor je voertuig.

Oplaadtijd tot 80%

Het spreekt waarschijnlijk voor zich, maar hoe groter de batterijcapaciteit, hoe langer het duurt om die op te laden. Dat is natuurlijk geen probleem als de elektrische bestelwagen ’s nachts kan opladen terwijl deze geparkeerd staat. Maar als dat niet mogelijk is, hoef je hem niet telkens volledig op te laden. De batterijen zijn namelijk ontworpen om snel op te laden vanaf een batterijniveau van 20% tot 80%. Maar zodra de batterij voor 80% is opgeladen, wordt de laadsnelheid vertraagd om de batterij te beschermen. Als je weet hoe lang het gemiddeld duurt voordat de batterij van je voertuig voor 80% is opgeladen, kunt je de oplaadtijd optimaliseren. 

Inzicht in het energieverbruik van je wagenpark en de vereiste oplaadtijd voor elk voertuig is dus van cruciaal belang om de kosten te optimaliseren, zowel in de onderhandelingen met energieleveranciers als bij investeringen in oplaadpunten.