Verkoop Qbuzz rond: busvervoerder in Italiaanse handen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt NS.

Qbuzz staat sinds juli 2016 in de etalage. Onder de noemer Spoorslags Beter besloot NS zich toen te focussen op de kernactiviteiten: betrouwbare treindiensten, goede stations en “bijdragen aan de reis van deur tot deur”. Tegen Fleet&Mobility zei NS-directeur Roger van Boxtel eerder dit jaar: “We willen niet de V&D van het spoor worden, wij hoeven niet alles zelf te doen. Wat ik wil is perfecte afspraken maken met busvervoerders over hoe we de combinatie tussen trein, bus, fiets en lopen optimaal kunnen linken aan de stationsruimte.”

Staatsbedrijven

De verkoop van Qbuzz aan Busitalia heeft geen gevolgen voor het personeel en evenmin voor de dienstverlening in de lopende concessies, aldus NS in het persbericht. De ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben ingestemd met de verkoop, net als het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van NS. De verkoop moet nog wel goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument & Markt.

Met Busitalia betreedt opnieuw een buitenlands staatsbedrijf de Nederlandse vervoersmarkt. FS is volledig eigendom van de Italiaanse staat. Syntus is sinds 2012 onderdeel van Keolis, onderdeel van de Franse spoorwegen, SNCF. Arriva is een dochter van Deutsche Bahn, en de helft van de aandelen in Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, is in handen van Caisse des Dépôts, het investeringsbedrijf van de Franse overheid.

Verkoop Qbuzz rond: busvervoerder in Italiaanse handen | Fleet&Mobility

Verkoop Qbuzz rond: busvervoerder in Italiaanse handen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat meldt NS.

Qbuzz staat sinds juli 2016 in de etalage. Onder de noemer Spoorslags Beter besloot NS zich toen te focussen op de kernactiviteiten: betrouwbare treindiensten, goede stations en “bijdragen aan de reis van deur tot deur”. Tegen Fleet&Mobility zei NS-directeur Roger van Boxtel eerder dit jaar: “We willen niet de V&D van het spoor worden, wij hoeven niet alles zelf te doen. Wat ik wil is perfecte afspraken maken met busvervoerders over hoe we de combinatie tussen trein, bus, fiets en lopen optimaal kunnen linken aan de stationsruimte.”

Staatsbedrijven

De verkoop van Qbuzz aan Busitalia heeft geen gevolgen voor het personeel en evenmin voor de dienstverlening in de lopende concessies, aldus NS in het persbericht. De ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben ingestemd met de verkoop, net als het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van NS. De verkoop moet nog wel goedgekeurd worden door de Autoriteit Consument & Markt.

Met Busitalia betreedt opnieuw een buitenlands staatsbedrijf de Nederlandse vervoersmarkt. FS is volledig eigendom van de Italiaanse staat. Syntus is sinds 2012 onderdeel van Keolis, onderdeel van de Franse spoorwegen, SNCF. Arriva is een dochter van Deutsche Bahn, en de helft van de aandelen in Transdev, het moederbedrijf van Connexxion, is in handen van Caisse des Dépôts, het investeringsbedrijf van de Franse overheid.