Amsterdamse pilot gestart met flexibel V2G-laden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Met de V2G-technologie kan de opslagcapaciteit van elektrische auto's gebruikt worden om pieken en dalen in de vraag en aanbod van het energienet in evenwicht te brengen. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt New Motion in een persbericht.

Met V2G-technologie kan de piekvraag op het elektriciteitsnet beter gebalanceerd worden, waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom uit het elektriciteitsnet halen, maar dat ook teruggeven aan het net. Tegenover het teruggeven staat in de toekomst een vergoeding. In Utrecht liep al eerder een vergelijkbare pilot.

Netbeheerders kunnen met de V2G-technologie de opslagcapaciteit van elektrische auto’s gebruiken om pieken en dalen in de vraag en aanbod van het energienet in evenwicht te brengen. Lombox-net in de Utrechtse wijk Lombok is in Nederland pionier op het gebied van V2G-laden.

De meeste van de V2G-laadpunten die in de pilot worden gebruikt, zijn geplaatst op openbare locaties door heel Amsterdam. Maar ook accountantskantoor PwC heeft er een in gebruik genomen en een grote – niet bij naam genoemde – sportfaciliteit. Op deze locaties kunnen EV’s worden opgeladen of direct elektriciteit leveren aan het interne netwerk van de organisatie. Dat wordt Vehicle to Office genoemd.

Opslagcapaciteit

“Alleen al in Nederland verwachten we tegen 2025 ongeveer een miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben”, aldus Sytse Zuidema, ceo van NewMotion. “Tegelijkertijd is de decentrale opwekking van elektriciteit via zonnepanelen en windturbines verantwoordelijk voor een steeds groter deel van de totale elektriciteitsvoorziening. Vanwege de onregelmatige beschikbaarheid van zon en wind, is het absoluut noodzakelijk dat opslagcapaciteit beschikbaar komt voor die opgewekte elektriciteit, zodat het beschikbaar is tijdens piekmomenten in de energievraag.”

De Amsterdamse pilot maakt deel uit van het Europese City-Zen-programma, dat meer energie-efficiënte steden in heel Europa wil creëren. De eerste resultaten van de V2G-pilot worden eind februari 2018 verwacht.

Back-up bij stroomstoring

Marisca Zweistra, senior projectmanager van energiebedrijf Alliander: “We testen de impact van V2G op een laagspanningsnetwerk in nauwe samenwerking met onze partners. Daarnaast willen we testen of V2G potentieel heeft als back-up in het geval van stroomstoringen en als meer van de zelf opgewekte zonne-energie op deze kantoren kan worden gebruikt voor de elektriciteitsvoorziening. In dat geval is er minder belasting van het elektriciteitsnet en hoeft er minde geïnvesteerd te worden in dure stroomkabels.”

Amsterdamse pilot gestart met flexibel V2G-laden | Fleet&Mobility

Amsterdamse pilot gestart met flexibel V2G-laden

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Met de V2G-technologie kan de opslagcapaciteit van elektrische auto's gebruikt worden om pieken en dalen in de vraag en aanbod van het energienet in evenwicht te brengen. (Foto: Shutterstock)

Dat meldt New Motion in een persbericht.

Met V2G-technologie kan de piekvraag op het elektriciteitsnet beter gebalanceerd worden, waarbij elektrische voertuigen niet alleen stroom uit het elektriciteitsnet halen, maar dat ook teruggeven aan het net. Tegenover het teruggeven staat in de toekomst een vergoeding. In Utrecht liep al eerder een vergelijkbare pilot.

Netbeheerders kunnen met de V2G-technologie de opslagcapaciteit van elektrische auto’s gebruiken om pieken en dalen in de vraag en aanbod van het energienet in evenwicht te brengen. Lombox-net in de Utrechtse wijk Lombok is in Nederland pionier op het gebied van V2G-laden.

De meeste van de V2G-laadpunten die in de pilot worden gebruikt, zijn geplaatst op openbare locaties door heel Amsterdam. Maar ook accountantskantoor PwC heeft er een in gebruik genomen en een grote – niet bij naam genoemde – sportfaciliteit. Op deze locaties kunnen EV’s worden opgeladen of direct elektriciteit leveren aan het interne netwerk van de organisatie. Dat wordt Vehicle to Office genoemd.

Opslagcapaciteit

“Alleen al in Nederland verwachten we tegen 2025 ongeveer een miljoen elektrische voertuigen op de weg te hebben”, aldus Sytse Zuidema, ceo van NewMotion. “Tegelijkertijd is de decentrale opwekking van elektriciteit via zonnepanelen en windturbines verantwoordelijk voor een steeds groter deel van de totale elektriciteitsvoorziening. Vanwege de onregelmatige beschikbaarheid van zon en wind, is het absoluut noodzakelijk dat opslagcapaciteit beschikbaar komt voor die opgewekte elektriciteit, zodat het beschikbaar is tijdens piekmomenten in de energievraag.”

De Amsterdamse pilot maakt deel uit van het Europese City-Zen-programma, dat meer energie-efficiënte steden in heel Europa wil creëren. De eerste resultaten van de V2G-pilot worden eind februari 2018 verwacht.

Back-up bij stroomstoring

Marisca Zweistra, senior projectmanager van energiebedrijf Alliander: “We testen de impact van V2G op een laagspanningsnetwerk in nauwe samenwerking met onze partners. Daarnaast willen we testen of V2G potentieel heeft als back-up in het geval van stroomstoringen en als meer van de zelf opgewekte zonne-energie op deze kantoren kan worden gebruikt voor de elektriciteitsvoorziening. In dat geval is er minder belasting van het elektriciteitsnet en hoeft er minde geïnvesteerd te worden in dure stroomkabels.”