Minder snorfietsen sinds rijbaanverbod voor snorfiets

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het aantal ongelukken met een snorfiets is ook flink verminderd. (Foto: gemeente Amsterdam)

Sinds acht maanden moeten snorfietsen in Amsterdam op de rijbaan rijden en zijn bestuurders verplicht een te dragen. Tijdens een meting op straat van de gemeente Amsterdam in oktober bleek dat 80 procent van de snorfietsers de rijbaan gebruikt waar dat moet. Sinds 8 april 2019 geldt ook de helmplicht, waar 85 procent zich aan houdt.

Boetes

Tussen april en oktober hebben handhavers 4.270 boetes uitgedeeld: of voor rijden op het fietspad of voor rijden zonder helm. Sinds de invoering van de maatregel ‘Snorfiets naar de rijbaan’ stappen snorfietsers, volgens de gemeente, vooral over op de fiets of de bromfiets. Het aantal bromfietsritten steeg namelijk met 16 procent.

Verstoring

De daling van het aantal ongelukken met een snorfiets is ook opvallend. Tussen april en oktober 2018 waren er honderd ongelukken, in dezelfde periode dit jaar waren het er dertig. Of die daling komt doordat de snorfietsers naar de rijbaan zijn verbannen, of doordat er minder ritten zijn met snorfietsen, is niet duidelijk. Volgens de gemeente blijkt ook dat de verplaatsing van snorfietsen naar de rijbaan het autoverkeer en het openbaar vervoer niet verstoort.

Onlangs bracht de Duitse e-scooter producent Unu een rapport uit waaruit blijkt dat de Europese deelscooter-markt voor 99 procent elektrisch is.

Minder snorfietsen sinds rijbaanverbod voor snorfiets | Fleet&Mobility

Minder snorfietsen sinds rijbaanverbod voor snorfiets

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Het aantal ongelukken met een snorfiets is ook flink verminderd. (Foto: gemeente Amsterdam)

Sinds acht maanden moeten snorfietsen in Amsterdam op de rijbaan rijden en zijn bestuurders verplicht een te dragen. Tijdens een meting op straat van de gemeente Amsterdam in oktober bleek dat 80 procent van de snorfietsers de rijbaan gebruikt waar dat moet. Sinds 8 april 2019 geldt ook de helmplicht, waar 85 procent zich aan houdt.

Boetes

Tussen april en oktober hebben handhavers 4.270 boetes uitgedeeld: of voor rijden op het fietspad of voor rijden zonder helm. Sinds de invoering van de maatregel ‘Snorfiets naar de rijbaan’ stappen snorfietsers, volgens de gemeente, vooral over op de fiets of de bromfiets. Het aantal bromfietsritten steeg namelijk met 16 procent.

Verstoring

De daling van het aantal ongelukken met een snorfiets is ook opvallend. Tussen april en oktober 2018 waren er honderd ongelukken, in dezelfde periode dit jaar waren het er dertig. Of die daling komt doordat de snorfietsers naar de rijbaan zijn verbannen, of doordat er minder ritten zijn met snorfietsen, is niet duidelijk. Volgens de gemeente blijkt ook dat de verplaatsing van snorfietsen naar de rijbaan het autoverkeer en het openbaar vervoer niet verstoort.

Onlangs bracht de Duitse e-scooter producent Unu een rapport uit waaruit blijkt dat de Europese deelscooter-markt voor 99 procent elektrisch is.