Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Europese deelscooter-markt is voor 99 procent elektrisch

Vooral in Madrid, Parijs en Barcelona worden veel scooters gedeeld. (Foto: Unu)

Een deelscooter wordt gemiddeld 8 tot 10 keer per dag gehuurd, voor zo’n 15 tot 20 minuten per sessie.

Van de scooters die in Europa worden gedeeld, is 99 procent een elektrische. Wereldwijd is dit 70 procent. Scooters worden het vaakst gedeeld in Europa: 82 procent van de scooter delende steden zijn gevestigd in Europa. Madrid, Parijs en Barcelona lopen hierin absoluut voorop. Dat blijkt uit een onderzoek naar de wereldwijde scooter deelmarkt, uitgevoerd door de Duitse e-scooter producent Unu. Voor het rapport is gebruik gemaakt van bestaande informatie, verkregen van 54 deelscooteraanbieders die samen actief zijn binnen 21 landen. Volgens het Unu-rapport waren er in 2017 nog 350.000 deelscooter-gebruikers, in 2019 waren dat er al bijna 4,8 miljoen. De deelscooter rukt duidelijk op in Europa.

Mobility-alternatief

Onderzoeker en mobiliteitsexpert Enrico Howe werkte mee aan het Unu-onderzoek. Hij stelt dat de deelscooter in 2020 alleen maar meer gebruikt gaat worden. “Het delen van scooters zal snel het nichebestaan verlaten en doorgroeien tot een echt mobility-alternatief. In de afgelopen twaalf maanden is de markt al meer dan verdubbeld.”Bekijk het volledige rapport in de Automotive Kennisbank.

‘Genoeg ruimte’

Over de Nederlandse deelscootermarkt zegt Howe: “Er is nog genoeg ruimte in deze markt voor andere leveranciers, steden en scooters. Op dit moment zijn alleen Felyx en Go Sharing actief in Nederland.” Unu betreedt komend voorjaar de Nederlandse scooterdeelmarkt, met een nieuw type scooter. Ook Uber en Google zetten in op deelscooters.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Europese deelscooter-markt is voor 99 procent elektrisch | Fleet&Mobility

Europese deelscooter-markt is voor 99 procent elektrisch

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Vooral in Madrid, Parijs en Barcelona worden veel scooters gedeeld. (Foto: Unu)

Van de scooters die in Europa worden gedeeld, is 99 procent een elektrische. Wereldwijd is dit 70 procent. Scooters worden het vaakst gedeeld in Europa: 82 procent van de scooter delende steden zijn gevestigd in Europa. Madrid, Parijs en Barcelona lopen hierin absoluut voorop. Dat blijkt uit een onderzoek naar de wereldwijde scooter deelmarkt, uitgevoerd door de Duitse e-scooter producent Unu. Voor het rapport is gebruik gemaakt van bestaande informatie, verkregen van 54 deelscooteraanbieders die samen actief zijn binnen 21 landen. Volgens het Unu-rapport waren er in 2017 nog 350.000 deelscooter-gebruikers, in 2019 waren dat er al bijna 4,8 miljoen. De deelscooter rukt duidelijk op in Europa.

Mobility-alternatief

Onderzoeker en mobiliteitsexpert Enrico Howe werkte mee aan het Unu-onderzoek. Hij stelt dat de deelscooter in 2020 alleen maar meer gebruikt gaat worden. “Het delen van scooters zal snel het nichebestaan verlaten en doorgroeien tot een echt mobility-alternatief. In de afgelopen twaalf maanden is de markt al meer dan verdubbeld.”Bekijk het volledige rapport in de Automotive Kennisbank.

‘Genoeg ruimte’

Over de Nederlandse deelscootermarkt zegt Howe: “Er is nog genoeg ruimte in deze markt voor andere leveranciers, steden en scooters. Op dit moment zijn alleen Felyx en Go Sharing actief in Nederland.” Unu betreedt komend voorjaar de Nederlandse scooterdeelmarkt, met een nieuw type scooter. Ook Uber en Google zetten in op deelscooters.