Europees adviesorgaan pleit voor verbod suv’s in steden

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De impact van een aanrijding met een suv is aanzienlijk groter dan een gewone personenauto. (Foto: Shutterstock)

Het ETSC (European Transport Safety Council) pleit voor een verbod van suv’s en busjes in de Europese steden, vanwege het hoge aantal dodelijke aanrijdingen met voetgangers en fietsers. Dit blijkt uit het rapport “How safe is walking and cycling in Europe?”, dat het adviesorgaan onlangs heeft uitgebracht.

De dodelijke impact van ongevallen met suv’s en busjes heeft mede te maken met het design van deze voertuigen, stelt het ETSC. “Suv’s en busjes zijn stijver van constructie, hebben een hogere bumper en zijn zwaarder dan personenauto’s”, aldus het Europese adviesorgaan in zijn rapport.

Binnen de Europese Unie maken fietsers en wandelaars 29 procent uit van het totale aantal dodelijke verkeersongevallen in 2018. Hiervan verongelukte 99 procent van de voetgangers door een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig en geldt hetzelfde voor 83 procent  van de fietsers. Ook in Nederland is er na jaren van daling weer een stijging te zien in het aantal dodelijke verkeersslachtoffers.

factsheet etsc deathbysuvs

Europees adviesorgaan pleit voor verbod suv’s in steden | Fleet&Mobility

Europees adviesorgaan pleit voor verbod suv’s in steden

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
De impact van een aanrijding met een suv is aanzienlijk groter dan een gewone personenauto. (Foto: Shutterstock)

Het ETSC (European Transport Safety Council) pleit voor een verbod van suv’s en busjes in de Europese steden, vanwege het hoge aantal dodelijke aanrijdingen met voetgangers en fietsers. Dit blijkt uit het rapport “How safe is walking and cycling in Europe?”, dat het adviesorgaan onlangs heeft uitgebracht.

De dodelijke impact van ongevallen met suv’s en busjes heeft mede te maken met het design van deze voertuigen, stelt het ETSC. “Suv’s en busjes zijn stijver van constructie, hebben een hogere bumper en zijn zwaarder dan personenauto’s”, aldus het Europese adviesorgaan in zijn rapport.

Binnen de Europese Unie maken fietsers en wandelaars 29 procent uit van het totale aantal dodelijke verkeersongevallen in 2018. Hiervan verongelukte 99 procent van de voetgangers door een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig en geldt hetzelfde voor 83 procent  van de fietsers. Ook in Nederland is er na jaren van daling weer een stijging te zien in het aantal dodelijke verkeersslachtoffers.

factsheet etsc deathbysuvs