Infrastructuur

Laatste update:

Mobiliteitsalliantie wil meer geld voor infrastructuur

Er moet meer geld naar het oplossen van knelpunten. (Foto: Shutterstock)

Het coalitieakkoord is een eerste stap naar een beter bereikbaar en leefbaarder Nederland, maar vooral op het gebied van infrastructuur moet de ambitie (lees: de investering) omhoog. Dat meldt de Mobiliteitsalliantie (waarin onder andere de ANWB, RAI Vereniging, Bovag en VNA zitten) in een reactie op het gisteren gepresenteerde coalitieakkoord. 

In het gisteren gepresenteerde coalitieakkoord staat onder andere dat er een voorbereiding wordt getroffen met rekeningrijden (moet in 2030 ingaan) en dat er een paar miljard wordt geïnvesteerd in het oplossen van grootstedelijke knelpunten. “We zien veel punten uit onze inzet voor het Regeerakkoord en het Deltaplan Mobiliteit terugkomen. Dat stemt ons hoopvol, maar het akkoord valt of staat met de uitwerking ervan”, aldus voorzitter Steven van Eijck van de alliantie.

Hubs en knelpunten

De Mobiliteitsalliantie is te spreken over de voorgenomen invoering van betalen naar gebruik, de geplande investeringen in mobiliteitshubs en over de extra 1,25 miljard euro voor beheer en onderhoud van de infrastructuur. Maar de Mobiliteitsalliantie vindt dat er meer moet worden gedaan aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers en het verbeteren van de infrastructuur, mede door de investeringen op te schroeven. “Over financiële middelen voor verkeersveiligheid wordt in het regeerakkoord niets gezegd en de beoogde investeringen in nieuwe en verbeterde infrastructuur (7,5 miljard in de komende 10 jaar, red) moeten omhoog. Het is te weinig om bestaande knelpunten aan te pakken.”

Mobiliteitsalliantie wil meer geld voor infrastructuur | Fleet&Mobility

Mobiliteitsalliantie wil meer geld voor infrastructuur

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Er moet meer geld naar het oplossen van knelpunten. (Foto: Shutterstock)

In het gisteren gepresenteerde coalitieakkoord staat onder andere dat er een voorbereiding wordt getroffen met rekeningrijden (moet in 2030 ingaan) en dat er een paar miljard wordt geïnvesteerd in het oplossen van grootstedelijke knelpunten. “We zien veel punten uit onze inzet voor het Regeerakkoord en het Deltaplan Mobiliteit terugkomen. Dat stemt ons hoopvol, maar het akkoord valt of staat met de uitwerking ervan”, aldus voorzitter Steven van Eijck van de alliantie.

Hubs en knelpunten

De Mobiliteitsalliantie is te spreken over de voorgenomen invoering van betalen naar gebruik, de geplande investeringen in mobiliteitshubs en over de extra 1,25 miljard euro voor beheer en onderhoud van de infrastructuur. Maar de Mobiliteitsalliantie vindt dat er meer moet worden gedaan aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers en het verbeteren van de infrastructuur, mede door de investeringen op te schroeven. “Over financiële middelen voor verkeersveiligheid wordt in het regeerakkoord niets gezegd en de beoogde investeringen in nieuwe en verbeterde infrastructuur (7,5 miljard in de komende 10 jaar, red) moeten omhoog. Het is te weinig om bestaande knelpunten aan te pakken.”