Vattenfall start pilot waarbij windmolen en EV rechtstreeks communiceren

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
foto: Vattenfall

Overbelasting van het elektriciteitsnet dreigt door de enorme groei in elektrisch vervoer en de toename van het aanbod van flexibele elektriciteitsbronnen. Vattenfall wil hiervoor een ‘slim laden’-pilot starten waarbij vraag en aanbod slimmer op elkaar af gestemd moeten worden. De gebruikte windenergie komt uit het nieuw te bouwen windpark Hollandse Kust West, meldt het bedrijf. 

Sturing

Vraag en aanbod van energie kan op elkaar afgestemd worden door ‘sturing’ tijdens het laden te laten plaatsvinden op hoe snel en wanneer elektrische voertuigen worden opgeladen. Dit gebeurt door directe communicatie tussen een auto en een laadpaal en zorgt ervoor dat de capaciteit van het elektriciteitsnet wordt afgestemd op de laadbehoefte van de auto en andere auto’s aan laadstations. Daarbij kijkt de technologie niet alleen naar de batterij van de auto maar ook naar het verbruik van de berijder.

Daarnaast wordt er rekening gehouden met het aanbod van windenergie. Voor deze proef worden 200 tot 400 bestaande laadstations aangepast volgens de laadpaalcommunicatienorm die ‘sturing’ via de laadpalen mogelijk maakt en rekening houdt met de hoeveelheid stroom die wordt geproduceerd door het windpark. 

Ook kan er zo gestuurd worden zodat er vooral wordt geladen als de marktprijs gunstig is, wat elektrisch rijden mogelijk nog kostenefficiënter maakt. Bij een groot aanbod aan energie is de prijs lager en dat kan per moment verschillen.

Bij de pilot wordt niet gekeken naar de vehicle-to-grid (v2g) mogelijkheden, waar op dit moment veel bedrijven mee bezig zijn. Volgens Vattenfall is hierbij nog teveel sprake van energieverlies.

Vattenfall start pilot waarbij windmolen en EV rechtstreeks communiceren | Fleet&Mobility

Vattenfall start pilot waarbij windmolen en EV rechtstreeks communiceren

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
foto: Vattenfall

Overbelasting van het elektriciteitsnet dreigt door de enorme groei in elektrisch vervoer en de toename van het aanbod van flexibele elektriciteitsbronnen. Vattenfall wil hiervoor een ‘slim laden’-pilot starten waarbij vraag en aanbod slimmer op elkaar af gestemd moeten worden. De gebruikte windenergie komt uit het nieuw te bouwen windpark Hollandse Kust West, meldt het bedrijf. 

Sturing

Vraag en aanbod van energie kan op elkaar afgestemd worden door ‘sturing’ tijdens het laden te laten plaatsvinden op hoe snel en wanneer elektrische voertuigen worden opgeladen. Dit gebeurt door directe communicatie tussen een auto en een laadpaal en zorgt ervoor dat de capaciteit van het elektriciteitsnet wordt afgestemd op de laadbehoefte van de auto en andere auto’s aan laadstations. Daarbij kijkt de technologie niet alleen naar de batterij van de auto maar ook naar het verbruik van de berijder.

Daarnaast wordt er rekening gehouden met het aanbod van windenergie. Voor deze proef worden 200 tot 400 bestaande laadstations aangepast volgens de laadpaalcommunicatienorm die ‘sturing’ via de laadpalen mogelijk maakt en rekening houdt met de hoeveelheid stroom die wordt geproduceerd door het windpark. 

Ook kan er zo gestuurd worden zodat er vooral wordt geladen als de marktprijs gunstig is, wat elektrisch rijden mogelijk nog kostenefficiënter maakt. Bij een groot aanbod aan energie is de prijs lager en dat kan per moment verschillen.

Bij de pilot wordt niet gekeken naar de vehicle-to-grid (v2g) mogelijkheden, waar op dit moment veel bedrijven mee bezig zijn. Volgens Vattenfall is hierbij nog teveel sprake van energieverlies.