Nederlandse start-up ontwikkelt systeem voor contactloos laden

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
In deze eerste fase is de Swell Electric geoptimaliseerd voor de elektrische scooter van Niu (foto: Mego Mobility)

De Swell Electric is een laadsysteem dat draadloos en contactloos voertuigen kan opladen, tot over een afstand van tien centimeter – de Airgap – en tot een energiebehoefte van 1 Kilowatt. Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert. Dit deelt Mobility Lab in een persbericht, waar Carter in 2021 deelnemer was. Mego Mobility ontwikkelde de oplossing in samenwerking met de TU Delft.

Volgens het bedrijf is het unieke van Swell Electric is dat hij licht-elektrische voertuigen (LEV’s) met verschillende vermogensbehoeften kan laden: van bijvoorbeeld een bakfiets, met een relatief lage batterijcapaciteit, tot een brommobiel. De zender in de lader herkent het voertuig en past het benodigde vermogen daarop aan. Het vermogen wordt opgewekt in de vorm van een elektromagnetisch veld.

Optimaliseren

De elektronica is dus universeel, maar moet wel eerst per voertuigtype getest worden om optimaal te werken. In deze eerste fase heeft Mego Mobility de Swell Electric geoptimaliseerd voor de elektrische scooter van het Chinese merk Niu.

Begin dit jaar begonnen in het Zweedse Göteborg Volvo en Vattenfall met het testen van taxi’s die draadloos worden opgeladen.

Nederlandse start-up ontwikkelt systeem voor contactloos laden | Fleet&Mobility

Nederlandse start-up ontwikkelt systeem voor contactloos laden

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
In deze eerste fase is de Swell Electric geoptimaliseerd voor de elektrische scooter van Niu (foto: Mego Mobility)

De Swell Electric is een laadsysteem dat draadloos en contactloos voertuigen kan opladen, tot over een afstand van tien centimeter – de Airgap – en tot een energiebehoefte van 1 Kilowatt. Het laden start eenvoudig zodra de gebruiker het voertuig boven de lader parkeert. Dit deelt Mobility Lab in een persbericht, waar Carter in 2021 deelnemer was. Mego Mobility ontwikkelde de oplossing in samenwerking met de TU Delft.

Volgens het bedrijf is het unieke van Swell Electric is dat hij licht-elektrische voertuigen (LEV’s) met verschillende vermogensbehoeften kan laden: van bijvoorbeeld een bakfiets, met een relatief lage batterijcapaciteit, tot een brommobiel. De zender in de lader herkent het voertuig en past het benodigde vermogen daarop aan. Het vermogen wordt opgewekt in de vorm van een elektromagnetisch veld.

Optimaliseren

De elektronica is dus universeel, maar moet wel eerst per voertuigtype getest worden om optimaal te werken. In deze eerste fase heeft Mego Mobility de Swell Electric geoptimaliseerd voor de elektrische scooter van het Chinese merk Niu.

Begin dit jaar begonnen in het Zweedse Göteborg Volvo en Vattenfall met het testen van taxi’s die draadloos worden opgeladen.