‘Nederland voorbeeldland voor nieuwe mobiliteit’
Nederland geldt als één van de voorbeeldlanden waar het gaat om de implementatie van mobiliteitsoplossingen. Dat blijkt uit een steekproef die Fleet Europe in samenwerking met Fleet&Mobility uitvoerde onder 107 respondenten verdeeld over Europa. Van de respondenten is 56 procent leverancier (waaronder diensten en leasing) en 44 procent opdrachtgever (zoals fleetowners). Van de respondenten kwamen de meesten uit Nederland (24%), gevolgd door België (17%), Frankrijk (16%) en Duitsland (15%). Een meerderheid van de respondenten zegt lokaal of regionaal verantwoordelijk te zijn voor het mobiliteitsbeleid (70%).
De respondenten is onder andere gevraagd naar hoe ze de wetgeving rond mobiliteit in hun thuisland beoordelen op een schaal van 0-10. In Nederland is men op Denemarken na (7,5) het meest tevreden (7,1), gevolgd door België (6,4) en het VK (6,3).
Strategie
Uit de steekproef blijkt dat een ruime meerderheid (73%) vindt dat Nederland leidend is op het gebied van mobiliteitsstrategie, gevolgd door Duitsland (44%) en België (30%). Als we de stemmen op het eigen land eruit halen, blijft Nederland op een eerste plaats staan met 59 procent, gevolgd door Duitsland (40%) en Frankrijk (27%).
Elektrificatie
Verder blijkt uit het internationale onderzoek dat 86 procent een vorm van elektrificatie in zijn wagenpark heeft doorgevoerd. Autodelen wordt door 45 procent gefaciliteerd en nog eens 22,73 procent zegt dit binnen 3 jaar te zullen gaan doen. Dat zou betekenen dat over 3 jaar ongeveer 70 procent van de mobiliteitsbedrijven een vorm van autodelen aan werknemers kan aanbieden.
Verder valt op dat 68 procent van de respondenten op zoek is naar een mobiliteitsoplossing voor al het personeel in plaats van alleen die met een leaseauto. Een mobiliteitsbudget is nu nog door slechts 14 procent geïntegreerd in het mobiliteitsbeleid. Over drie jaar verwacht 45 procent dit te hebben gedaan.
Geïntegreerde oplossing
De grootste drempel voor een geïntegreerde mobiliteitsoplossing is volgens 74 procent van de respondenten de wetgeving en belastingregels rond mobiliteit. Het ecosysteem – waarbij alle vervoervormen, inclusief OV, zijn geïntegreerd – wordt door 71 procent als struikelblok genoemd. Ook de ontwikkelingskosten scoren hoog (41%). Eerder kwam ook in een onderzoek van KPMG naar voren dan Nederland de ideale proeftuin is voor zelfrijdende auto-projecten.