Onderzoek: Weer en kosten remmen groei micromobiliteit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het weer is een belangrijke reden om af te zien van micromobiliteit. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit onderzoek van managementadviesbureaus Boston Consulting Group (BCG) en de Universiteit van St. Gallen. Vandaag werd hun onderzoek “Putting Micromobility at the Center of Urban Mobility” gepubliceerd. Hiervoor werden 11.000 consumenten in 23 steden in 10 landen, waaronder ook Nederland, ondervraagt naar hun mobiliteitsgedrag. 

Volgens het onderzoek is vooral in Nederland de adaptie van de fiets hoog. Tijdens de corona-pandemie verkozen veel Nederlanders die uit het OV stapten micromobiliteitoplossingen boven de auto of lopen. Volgens het onderzoek gaf 74 procent  van de ondervraagden aan dat ze het OV minstens meerdere keren per maand vervangen door een e-scooter, e-bike of fiets. Meestal gaat het om ritjes naar de winkel of voor vrijetijdsbesteding. Een derde van de ondervraagden gaf aan zelden of nooit voor micromobiliteit te kiezen om naar werk te forenzen.

Naast het weer (41%) zijn vooral de hoge kosten (36%) een barrière voor Nederlanders om meer gebruik te maken van micromobiliteit. 

Gebundelde opties

De omvang van de wereldwijde micromobiliteitsmarkt – waaronder fietsen, e-bikes, e-steps en e-scooters is al bijna 100 miljard euro groot. De meeste voertuigen zijn in eigendom van particulieren maar zijn abonnementen de snelst groeiende categorie, met een samengestelde jaarlijkse groei die naar verwachting de komende tien jaar meer dan 30 procent zal bedragen. Maar ondanks het groeitempo is micromobiliteit in veel grote steden nog niet geëvolueerd van een rage tot een gangbare vorm van vervoer. “Afgezien van het weer zijn de grootste belemmeringen voor een toenemend gebruik van micromobiliteit de kosten, onvoldoende verbindingen en beperkte voorstedelijke diensten. De steden die deze obstakels het snelst en het beste aanpakken, zullen micromobiliteit veel aantrekkelijker maken voor forenzen – en dus aantrekkelijkere plaatsen worden voor werkgevers en hun werknemers,” zegt Nikolaus Lang, algemeen directeur en senior partner van BCG, en co-auteur van het artikel. 

Uit het onderzoek blijkt dat het aanbieden van gebundelde opties – het combineren van vervoersopties voor micromobiliteit met openbaar vervoer – het gebruik waarschijnlijk aanzienlijk zou kunnen verhogen. Geënquêteerde consumenten gaven aan bereid te zijn 25 procent meer te betalen voor verschillende gebundelde aanbiedingen. 

Co-auteur Andreas Herrmann, directeur van het Institute for Mobility aan de Universiteit van St. Gallen: “Er is geen pasklare oplossing. Wat voor Amsterdam werkt, hoeft niet per se goed te zijn voor Boston of Berlijn. Om micromobiliteit de komende jaren mainstream te maken, moeten gemeenten en micromobiliteitsoperatoren samenwerken om de juiste stimulansen te creëren.”

 

Onderzoek: Weer en kosten remmen groei micromobiliteit | Fleet&Mobility

Onderzoek: Weer en kosten remmen groei micromobiliteit

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Het weer is een belangrijke reden om af te zien van micromobiliteit. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit onderzoek van managementadviesbureaus Boston Consulting Group (BCG) en de Universiteit van St. Gallen. Vandaag werd hun onderzoek “Putting Micromobility at the Center of Urban Mobility” gepubliceerd. Hiervoor werden 11.000 consumenten in 23 steden in 10 landen, waaronder ook Nederland, ondervraagt naar hun mobiliteitsgedrag. 

Volgens het onderzoek is vooral in Nederland de adaptie van de fiets hoog. Tijdens de corona-pandemie verkozen veel Nederlanders die uit het OV stapten micromobiliteitoplossingen boven de auto of lopen. Volgens het onderzoek gaf 74 procent  van de ondervraagden aan dat ze het OV minstens meerdere keren per maand vervangen door een e-scooter, e-bike of fiets. Meestal gaat het om ritjes naar de winkel of voor vrijetijdsbesteding. Een derde van de ondervraagden gaf aan zelden of nooit voor micromobiliteit te kiezen om naar werk te forenzen.

Naast het weer (41%) zijn vooral de hoge kosten (36%) een barrière voor Nederlanders om meer gebruik te maken van micromobiliteit. 

Gebundelde opties

De omvang van de wereldwijde micromobiliteitsmarkt – waaronder fietsen, e-bikes, e-steps en e-scooters is al bijna 100 miljard euro groot. De meeste voertuigen zijn in eigendom van particulieren maar zijn abonnementen de snelst groeiende categorie, met een samengestelde jaarlijkse groei die naar verwachting de komende tien jaar meer dan 30 procent zal bedragen. Maar ondanks het groeitempo is micromobiliteit in veel grote steden nog niet geëvolueerd van een rage tot een gangbare vorm van vervoer. “Afgezien van het weer zijn de grootste belemmeringen voor een toenemend gebruik van micromobiliteit de kosten, onvoldoende verbindingen en beperkte voorstedelijke diensten. De steden die deze obstakels het snelst en het beste aanpakken, zullen micromobiliteit veel aantrekkelijker maken voor forenzen – en dus aantrekkelijkere plaatsen worden voor werkgevers en hun werknemers,” zegt Nikolaus Lang, algemeen directeur en senior partner van BCG, en co-auteur van het artikel. 

Uit het onderzoek blijkt dat het aanbieden van gebundelde opties – het combineren van vervoersopties voor micromobiliteit met openbaar vervoer – het gebruik waarschijnlijk aanzienlijk zou kunnen verhogen. Geënquêteerde consumenten gaven aan bereid te zijn 25 procent meer te betalen voor verschillende gebundelde aanbiedingen. 

Co-auteur Andreas Herrmann, directeur van het Institute for Mobility aan de Universiteit van St. Gallen: “Er is geen pasklare oplossing. Wat voor Amsterdam werkt, hoeft niet per se goed te zijn voor Boston of Berlijn. Om micromobiliteit de komende jaren mainstream te maken, moeten gemeenten en micromobiliteitsoperatoren samenwerken om de juiste stimulansen te creëren.”