Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Verkiezingsuitslag: kilometerheffing lijkt van tafel

De VVD is de grote winnaar van de Tweede Kamerverkiezing en lijkt een sleutelrol te gaan vervullen bij de kabinetsformatie. Daarmee lijkt de door de Mobiliteitsalliantie zo vurig gewenste kilometerheffing weer minstens een paar jaar van de baan. Ook investeert de VVD liever in asfalt dan in het OV en fietsinfrastructuur, iets dat tegen het zere been is van alle OV- en Fietspartijen in de alliantie.

Tijdens het Nationale Mobiliteitsdebat vorige week werd duidelijk dat de Mobiliteitsalliantie twee grote wensen heeft: een mobiliteitsakkoord en als onderdeel daarvan een kilometerheffing. Twee wensen die breed gesteund werden, behalve door de VVD. En voor de VVD is de kilometerheffing een breekpunt, gaf kamerlid Barbara Visser aan tijdens het debat.

Bovag laat in een eerste reactie opde uitslag weten dat het nog te vroeg is voor een inhoudelijk statement, daarvoor wordt het regeerakkoord afgewacht. “Maar het mag duidelijk zijn dat we, samen met de alliantiepartners, nu vol in zetten op een integraal mobiliteitsakkoord. We maken ons echt zorgen dat Nederland anders echt tot stilstand komt”, zegt woordvoerder Paul de Waal.

Flinke uitdaging

RAI Vereniging wacht ook even af, maar ziet een flinke uitdaging voor de politiek om tot een nieuw regeerakkoord te komen. Ook op het gebied van mobiliteit. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “De meningen van politieke partijen op voor de reiziger belangrijke thema’s als autobelastingen, fiscaal stimuleren fietsgebruik, anders betalen voor gebruik, verkeersveiligheid, milieuzones, elektrisch rijden en waterstof, emissies en het OV liggen soms ver uit elkaar. Dat wordt dus een pittige klus.” Net als Bovag pleit RAI Vereniging voor forse investeringen om Nederland bereikbaar, mobiel en leefbaar te houden. Hiervoor moet er een mobiliteitsakkoord komen met een volgend kabinet, stelt Van Eijck. “Ik ben blij dat alle zes politieke partijen die nu ook aan zet zijn ons individueel en collectief hebben aangegeven met de alliantie een mobiliteitsakkoord te willen sluiten. Dat is mijn inzet voor het komend Kabinetsakkoord.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Verkiezingsuitslag: kilometerheffing lijkt van tafel | Fleet&Mobility

Verkiezingsuitslag: kilometerheffing lijkt van tafel

Redactie Redactie
• Laatste update:

Tijdens het Nationale Mobiliteitsdebat vorige week werd duidelijk dat de Mobiliteitsalliantie twee grote wensen heeft: een mobiliteitsakkoord en als onderdeel daarvan een kilometerheffing. Twee wensen die breed gesteund werden, behalve door de VVD. En voor de VVD is de kilometerheffing een breekpunt, gaf kamerlid Barbara Visser aan tijdens het debat.

Bovag laat in een eerste reactie opde uitslag weten dat het nog te vroeg is voor een inhoudelijk statement, daarvoor wordt het regeerakkoord afgewacht. “Maar het mag duidelijk zijn dat we, samen met de alliantiepartners, nu vol in zetten op een integraal mobiliteitsakkoord. We maken ons echt zorgen dat Nederland anders echt tot stilstand komt”, zegt woordvoerder Paul de Waal.

Flinke uitdaging

RAI Vereniging wacht ook even af, maar ziet een flinke uitdaging voor de politiek om tot een nieuw regeerakkoord te komen. Ook op het gebied van mobiliteit. RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck: “De meningen van politieke partijen op voor de reiziger belangrijke thema’s als autobelastingen, fiscaal stimuleren fietsgebruik, anders betalen voor gebruik, verkeersveiligheid, milieuzones, elektrisch rijden en waterstof, emissies en het OV liggen soms ver uit elkaar. Dat wordt dus een pittige klus.” Net als Bovag pleit RAI Vereniging voor forse investeringen om Nederland bereikbaar, mobiel en leefbaar te houden. Hiervoor moet er een mobiliteitsakkoord komen met een volgend kabinet, stelt Van Eijck. “Ik ben blij dat alle zes politieke partijen die nu ook aan zet zijn ons individueel en collectief hebben aangegeven met de alliantie een mobiliteitsakkoord te willen sluiten. Dat is mijn inzet voor het komend Kabinetsakkoord.”