Gamechanger | Rijdend thuiswerken in de Volvo 360c

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volvo lanceert een nieuw concept: de Volvo 360c, een volledig, autonome, elektrische auto die op afroep beschikbaar is. Waarvan het interieur zo is ontworpen dat je er in kunt slapen, relaxen of werken. Op deze manier, zegt Volvo, wordt de reistijd beter en efficiënter besteed.

Wat vind je van het concept?

Baas: “Ik word vrolijk van de dingen die Volvo de laatste tijd naar buiten brengt. Zowel werknemers als werkgevers willen een efficiëntere reistijd. Zolang de kosten van deze oplossing de moeite waard zijn voor leasemaatschappen, zie ik mogelijkheden.”
Van Wieren: “Een fantastisch idee. Dit concept kan zeker wat worden. Ik vraag me alleen af of mensen al echt klaar zijn voor zelfrijdende auto’s. Zelf denk ik dat we hier eerst nog wat meer ervaring mee moeten opdoen voordat het als volwaardig concept wordt gezien. Wat ik er geweldig aan vind, is dat het groen is en dus goed voor het milieu.”

Wordt het een trend dat werkgevers dit soort abonnementen afsluiten voor een goede werk-privébalans?

Baas: “Ik denk dat werkgevers die van hun medewerkers houden, hierin mee zullen gaan. Als je een klein beetje durft te kijken naar kunstmatige intelligentie kan het bijna niet anders dan dat dit concept in de toekomst gaat werken.”
Van Wieren: “Of werkgevers dit gaan oppakken, hangt natuurlijk ook sterk af van de kosten die er mee gemoeid gaan. Dat deel vind ik nog erg onduidelijk. Zo’n concept moet natuurlijk wel een kostenvoordeel bieden.”

Zitten medewerkers op zulke concepten te wachten?

Baas: “Medewerkers zitten zeker wel te wachten op een betere balans tussen werk en vrije tijd. Dit klinkt ook bijna te mooi om waar te zijn.”
Van Wieren: “Het grote voordeel voor werknemers is natuurlijk dat je je reistijd veel beter en efficiënter kunt benutten. De reisafstand tussen de woon- en werkplek wordt door zulke concepten minder belangrijk; dat is een belangrijk pluspunt. Mensen zijn dan voor hun werk minder afhankelijk van de plek waar ze wonen.”

Wat zijn de nadelen van zo’n concept?

Baas: “Volgens mij zijn er geen nadelen. Een vliegtuig doet nu hetzelfde: als passagier hebben we vertrouwen in de (auto)piloot, de luchtleiding op de grond en de vliegtuigbouwer. Dit lijkt echt een haalbaar concept, zeker als je bedenkt wat vliegen voor verkeerde impact heeft op het milieu. En andere openbare vervoermiddelen, zoals treinen, zijn duur en inefficiënt.”
Van Wieren: “Het kostenaspect van dit concept is nog te onderbelicht. En zelfrijdende vervoersconcepten bevinden zich nog te veel in de ontwikkelingsfase.” 

PANEL

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baas is operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd. 

Gamechanger | Rijdend thuiswerken in de Volvo 360c | Fleet&Mobility

Gamechanger | Rijdend thuiswerken in de Volvo 360c

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volvo lanceert een nieuw concept: de Volvo 360c, een volledig, autonome, elektrische auto die op afroep beschikbaar is. Waarvan het interieur zo is ontworpen dat je er in kunt slapen, relaxen of werken. Op deze manier, zegt Volvo, wordt de reistijd beter en efficiënter besteed.

Wat vind je van het concept?

Baas: “Ik word vrolijk van de dingen die Volvo de laatste tijd naar buiten brengt. Zowel werknemers als werkgevers willen een efficiëntere reistijd. Zolang de kosten van deze oplossing de moeite waard zijn voor leasemaatschappen, zie ik mogelijkheden.”
Van Wieren: “Een fantastisch idee. Dit concept kan zeker wat worden. Ik vraag me alleen af of mensen al echt klaar zijn voor zelfrijdende auto’s. Zelf denk ik dat we hier eerst nog wat meer ervaring mee moeten opdoen voordat het als volwaardig concept wordt gezien. Wat ik er geweldig aan vind, is dat het groen is en dus goed voor het milieu.”

Wordt het een trend dat werkgevers dit soort abonnementen afsluiten voor een goede werk-privébalans?

Baas: “Ik denk dat werkgevers die van hun medewerkers houden, hierin mee zullen gaan. Als je een klein beetje durft te kijken naar kunstmatige intelligentie kan het bijna niet anders dan dat dit concept in de toekomst gaat werken.”
Van Wieren: “Of werkgevers dit gaan oppakken, hangt natuurlijk ook sterk af van de kosten die er mee gemoeid gaan. Dat deel vind ik nog erg onduidelijk. Zo’n concept moet natuurlijk wel een kostenvoordeel bieden.”

Zitten medewerkers op zulke concepten te wachten?

Baas: “Medewerkers zitten zeker wel te wachten op een betere balans tussen werk en vrije tijd. Dit klinkt ook bijna te mooi om waar te zijn.”
Van Wieren: “Het grote voordeel voor werknemers is natuurlijk dat je je reistijd veel beter en efficiënter kunt benutten. De reisafstand tussen de woon- en werkplek wordt door zulke concepten minder belangrijk; dat is een belangrijk pluspunt. Mensen zijn dan voor hun werk minder afhankelijk van de plek waar ze wonen.”

Wat zijn de nadelen van zo’n concept?

Baas: “Volgens mij zijn er geen nadelen. Een vliegtuig doet nu hetzelfde: als passagier hebben we vertrouwen in de (auto)piloot, de luchtleiding op de grond en de vliegtuigbouwer. Dit lijkt echt een haalbaar concept, zeker als je bedenkt wat vliegen voor verkeerde impact heeft op het milieu. En andere openbare vervoermiddelen, zoals treinen, zijn duur en inefficiënt.”
Van Wieren: “Het kostenaspect van dit concept is nog te onderbelicht. En zelfrijdende vervoersconcepten bevinden zich nog te veel in de ontwikkelingsfase.” 

PANEL

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baas is operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd.